Bruksela chce ustalić, czy udzielona przewoźnikowi pożyczka ze Skarbu Państwa jest zgodna z unijnymi przepisami o pomocy publicznej.

Mowa o 94 mln euro. Umowa pożyczki pomiędzy przewoźnikiem a państwową spółką Osinek została podpisana 30 kwietnia 2009 roku. zabezpieczeniem pożyczki był majątek przewoźnika.

Z powodu załamania na rynku lotniczym CSA wpadły w spore kłopoty finansowe. Na koniec czerwca 2009 roku, wartość księgowa Czeskich Linii Lotniczych spadła poniżej zera. Nie miała już aktywów, które mogłaby spieniężyć. Cztery miesiące później czeski rząd zdecydował się zdjąć zabezpieczenie z maszyn przewoźnika by ten mógł wykorzystać je do zaciągnięcia kolejnych kredytów — tym razem na komercyjnych warunkach i kontynuować działalność lotniczą.

Spłata pożyczki udzielonej przez Osinek nie jest więc w żadne sposób gwarantowana. Zdaniem Komisji rezygnacja przez czeski rząd z zabezpieczeń mogła stanowić niedozwoloną pomoc publiczną i zaszkodzić uczciwej konkurencji na lokalnym rynku lotniczym. Podczas postępowania Bruksela chce między innymi ustalić szczegóły i zakres udzielonej pomocy, oraz to czy prywatny wierzyciel postąpiłby w tym przypadku tak samo.