W 2009 r. browary sprzedały 32, 25 mln hl piwa, o ok. 3,6 mln hl mniej niż w 2008 r. Przeciętna konsumpcja piwa spadła do 85 l na osobę. Producenci są zgodni: zaszkodziły im kryzys i podwyżka akcyzy o 13,6 proc., która weszła w życie od 1 marca 2009 r. Przyczyną jest także znaczne nasycenie rynku.

— Wiedzieliśmy, że rok 2009 będzie dla nas trudny. Polski rynek piwa przeżywa obecnie spowolnienie, którego sygnały były już widoczne w 2008 roku — mówi mówi Christopher Barrow, prezes Zarządu ZPPP Browary Polskie. — Nie możemy zatem spodziewać się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości. Nasze prognozy na 2010 są bardzo ostrożne – liczymy, że uda nam się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost — dodaje Barrow.

Andrzej Olkowski, prezes Regionalnych Browarów Polskich, lepiej poradzili sobie mniejsi producenci piwa. Ich łącza sprzedaż zmniejszyła się w 2009 r. o ok. 5 proc.