Producent łady na państwowej kroplówce

Ponad 4 mld euro ma kosztować utrzymanie największego rosyjskiego wytwórcy aut AwtoWAZ przez najbliższych dziesięć lat

Publikacja: 29.03.2010 02:18

AwtoWAZ jest na granicy bankructwa. Jednak zarząd zapewnia, że jest bliski porozumienia z bankami wi

AwtoWAZ jest na granicy bankructwa. Jednak zarząd zapewnia, że jest bliski porozumienia z bankami wierzycielami w sprawie restrukturyzacji długu na ok. 1,5 mld dol.

Foto: Rzeczpospolita

Zatwierdzony przez rosyjski rząd biznesplan AwtoWAZ zakłada do 2020 r. inwestycje na poziomie 183 mld rubli (ok. 4,5 mld euro, licząc 40 rubli/euro). Nie wiadomo jednak, kto ma je finansować.

Producent łady i renault jeszcze w minionym roku balansował na skraju bankructwa. Sprzedaż spadła o połowę, długi sięgnęły 3 mld dol. Licząca ok. 110 tys. ludzi załoga zmniejszyła się o ok. 30 tys. osób. Rok zamknął się stratą netto szacowaną na 1 mld euro.

– AwtoWAZ jest na granicy bankructwa, choć dostał od państwa ogromne środki (ponad 1 mld dol. w 2009 r. – red.). Trzeba się na coś zdecydować, bo czasu już nie ma – ostrzegał jesienią Siergiej Stiepaszyn, przewodniczący Rosyjskiej Izby Obrachunkowej.

Dzięki pomocy z budżetu AwtoWAZ zmniejszył zadłużenie. Teraz przyjęcie biznesplanu pozwoli na kolejną transzę budżetowej kroplówki 28 mld rubli (965 mln dol.). Czy to właśnie rosyjski podatnik będzie największym sponsorem molocha z Togliatti?

Szefowie AwtoWAZ zapewniają, że nie. Prezes Igor Komarow zapowiedział, że zarząd jest bliski porozumienia z bankami wierzycielami w sprawie restrukturyzacji długu na ok. 1,5 mld dol. Według gazety „Kommiersant” banki nie zgadzają się jednak na 25-proc. rabat, którego chce koncern.

Z kwoty potrzebnej na unowocześnienie, produkcję nowych modeli i prace rozwojowe dwie trzecie ma pochodzić, jak stanowi plan, ze środków własnych , a reszta z kredytów i inwestycji aliansu Renault-Nissan, który ma pakiet blokujący (25 proc. plus akcja). Francuzi zobowiązali się dostarczyć technologię i linie dla nowych modeli w sumie za 240 mln euro.

W planie nie ma jednak wyjaśnienia, skąd zadłużony koncern weźmie „własne środki”. W tegorocznym budżecie Rosji pieniędzy na ten cel nie zapisano.

– Eksperci uważają, że rząd niema wyboru. Już włożył w AwtoWAZ tyle pieniędzy, że musi brnąć dalej. Analitycy zwracają jednak uwagę, że biznesplan jest nierealny, bo koncern musi jak najszybciej osiągnąć rentowność i nauczyć się zarabiać pieniądze. A jak to się robi, to w AwtoWAZ nikt nie wie – ocenia Michaił Cymbał, dziennikarz ekonomiczny Rambler Media Group.

Zatwierdzony przez rosyjski rząd biznesplan AwtoWAZ zakłada do 2020 r. inwestycje na poziomie 183 mld rubli (ok. 4,5 mld euro, licząc 40 rubli/euro). Nie wiadomo jednak, kto ma je finansować.

Producent łady i renault jeszcze w minionym roku balansował na skraju bankructwa. Sprzedaż spadła o połowę, długi sięgnęły 3 mld dol. Licząca ok. 110 tys. ludzi załoga zmniejszyła się o ok. 30 tys. osób. Rok zamknął się stratą netto szacowaną na 1 mld euro.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca