Dokładnie tak samo było,kiedy w styczniu  2009 roku Francuzi przejmowali pierwszy pakiet akcji.Teraz francuski przewoźnik ma szansę przejęcia kolejnego  20-procentowego pakietu. W ubiegłym roku Air France  informował,że  możliwością dokupienia udziałów we włoskim przewoźniku będzie zainteresowany dopiero w przyszłym roku.

Właścicielem akcji Alitalii jest CAI, konsorcjum inwestorów,  w którym udziały ma już Air France/KLM.  Przejęło ono  za miliard euro  Alitalię w 2008 roku,kiedy   linii groziło bankructwo. Jednocześnie wtedy zdecydowano,że nowi akcjonariusze mają prawo wykorzystania opcji zwiększenia swoich pakietów. Od tego czasu Alitalia wyraźnie poprawiła swoją sytuację finansową, i po pierwszym półroczu 2012 ,kiedy jeszcze notowała straty w III kwartale miała już zysk w wysokości 27 mln euro. Było to możliwe dzięki wspólnemu  z innymi liniami sojuszu  SkyTeam marketingowi ,dostosowaniu oferty i wspólnym zakupom.

Przy tym współpraca między Alitalią, Air France/KLM oraz również należącą do tego samego sojuszu SkyTeam Deltą układała się tak dobrze,że Komisja Europejska zaczęła się im przyglądać czy przewoźnicy nie naruszają zasad uczciwej konkurencji. Nie znaleziono na to dowodów.

Współdziałanie linii tego sojuszu stanowi   całkowite zaprzeczenie zasad obowiązujących w sojuszu Star Alliance, gdzie przewoźnicy konkurują ze sobą zażarcie, wzajemnie się oskarżają i dopiero  pod koniec ubiegłego roku  pod naciskiem władz sojuszu zaczęli dokonywać wspólnych zakupów.

Fakt,że Air France/KLM  jest zainteresowany przejęciem kolejnego  pakietu akcji Alitalii oznacza, że  już nie Star Alliance,ale właśnie  sojusz SkyTeam odgrywa obecnie czołową rolę w konsolidacji europejskiego lotnictwa. Lufthansa wyhamowała jakiekolwiek zakupy po przejęciu Austrian Airlines, wycofała się z udziału w prywatyzacji portugalskiego TAP, a nawet pozbyła się udziałów w brytyjskim BMI. Turkish Airlines zrezygnował z zakupu Lotu.

W Sky Team wszystko idzie w  drugim kierunku. W grudniu amerykańska Delta przejęła od Singapore Airlines  49- procentowy pakiet udziałów w brytyjskim Virgin Atlantic. Korean Air negocjuje kupno 49 proc udziałów w czeskich liniach CSA i jest na najlepszej  drodze do ich przejęcia,chyba że  jego ofertę przebije ostatecznie Qatar Airways,który od początku grudnia wysyła mieszane sygnały co do swojego zainteresowania czeskim przewoźnikiem.

Możliwością przejęcia większego pakietu akcji Alitalii przez Francuzów jest oburzony były premier Włoch,Silvio Berlusconi, który alarmuje,że taka transakcja, to koniec  narodowego przewoźnika. —Taki kraj jak Włochy muszą mieć własną linię lotniczą. A teraz turyści nie będą mogli obejrzeć pięknych włoskich miast,tylko będą wywożeni na oglądanie zamków nad Loarą - mówił były premier, który teraz aktywnie działa na rzecz swojego powrotu do władzy.