Żyła złota

Międzynarodowe Centrum Logistyczne Euroterminal w Sławkowie może się stać najważniejszym w Europie kolejowym terminalem przeładowującym kontenery z Chin, jeżeli Rosjanie zgodzą się na obniżenie stawek przewozowych

Publikacja: 28.11.2007 21:02

Żyła złota

Foto: Rzeczpospolita

Euroterminal ma powierzchnię 142 ha i leży na najdalej wysuniętym na zachód końcu szerokich torów. W Sławkowie krzyżują się także kolejowe korytarze: szósty, biegnący w kierunku południkowym (łączy Skandynawię z Europą Południową i przebiega m.in. przez Trójmiasto i Katowice), oraz trzeci, łączący Europę Zachodnią i Wschodnią m.in. przez Katowice i Kijów. W ostatnich dwóch latach Sławków szybko się modernizuje.

Inwestycje wokół terminalu wyniosły 30 mln zł, a w nim samym ponad 61 mln zł, w tym 11,3 mln zł z budżetu państwa i drugie tyle z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Marian Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, która jest właścicielem Euroterminalu, z dumą pokazuje nowe, gładkie drogi wiodące do terminalu. – Są kręte, bo wiodą przez wsie, ale już mamy przygotowane plany budowy obwodnic, którymi ciężarówki będą wjeżdżać prosto z ekspresowej trasy S1 i drogi krajowej nr 94 – mówi Bąk.

Sam terminal przypomina bardziej plac budowy niż miejsce przeładunku towarów. Budowlani układają nowe tory, za kilka tygodni oddadzą do użytku magazyn uniwersalny o powierzchni 2700 mkw. i składowisko zadaszone o powierzchni 3600 mkw. z dwiema suwnicami o nośności 25 t każda. Zza hałd węgla w oddali widać piętrzące się kontenery. Do ich składowania służy zbudowana w 2004 roku przy szerokim torze płyta o powierzchni 5 tys. mkw., która jest właśnie powiększana o 13 tys. mkw. Do przeładunku pudeł służą zakupione w ostatnich latach maszyny. W 2006 roku przeładowano zaledwie 2 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), w tym będzie ich około 30 tys. To blisko maksymalnych zdolności przeładunkowych, wynoszących 35 tys. TEU. Po rozbudowie, która zakończy się w połowie 2008 roku, możliwości zwiększą się dwukrotnie. Prezes Bąk bardzo liczy na wzrost przeładunków kontenerów, które – kupując dodatkowe maszyny – łatwo można zwiększyć do ponad 200 tys. TEU.

Przeładunki kontenerów już stanowią 20 procent przychodów Euroterminalu. Od października pięć razy w tygodniu przyjeżdżają do Sławkowa pociągi na zlecenie szwajcarskiej spółki Hupac, wożące kontenery do i z Antwerpii. Z taką samą częstotliwością jeżdżą składy PCC Rail Containers łączące Sławków z Gdynią, Gdańskiem, Hamburgiem i Bremerhaven. Pudła rozwożone są do klientów ciężarówkami w promieniu ok. 200 km. Część z nich trafia też na Ukrainę, gdzie Euroterminal podpisał umowę z ukraińskim Państwowym Centrum Obsługi Transportowej Liski k. Kijowa.

Jednak boom nastąpi z chwilą uruchomienia przewozów kontenerów pomiędzy Europą a Chinami torami Kolei Transsyberyjskiej. – Transsib przewozi rocznie 200 tys. TEU, a może 1 mln, więc jest miejsce na wzrost – uważa Bąk. Właśnie aby zdobyć te przewozy, Euroterminal podpisał umowy z chińskimi firmami CRIFA i Urumkijską Kompanią Obsługi Zagranicznej Kolei Chińskich.

Do końca tego roku Euroterminal planuje także podpisać porozumienie z rosyjskim operatorem transportowym (jego nazwy prezes nie chce wymienić, mówi tylko, że jest to spółka zależna od Kolei Rosyjskich RŻD) i uruchomić wahadłowe pociągi z południowo-wschodnich Chin przez Kazachstan i Rosję do Sławkowa.

Przewozy jeszcze nie ruszyły z kilku przyczyn – najważniejszą z nich jest nierówne traktowanie przez stronę rosyjską tras tranzytowych i ustalania stawek na nich obowiązujących. Przykładem tego jest fakt, że w lutym br. zostały wprowadzone przez stronę rosyjską specjalne stawki tranzytowe m.in. na trasie tranzytowej przez Brześć (granica polsko-białoruska) lub Czop (granica ukraińsko-słowacko-węgierska), a klient chcący skorzystać z trasy przez Izow – Hrubieszów (granica polsko-ukraińska) jest zmuszony zapłacić o 50 procent więcej. CZH od października 2003 roku jest pełnoprawnym członkiem Międzynarodowego Komitetu Koordynacyjnego ds. Transportu Koleją Transsyberyjską (CCTT). Na listopadowym spotkaniu w St. Gallen w Szwajcarii CCTT wyraził wolę podjęcia rozmów z Ministerstwem Transportu Rosji, aby zmniejszyło stawki na przejściu Izow – Hrubieszów. – Mamy nadzieję, że decyzja zostanie podjęta w 2008 roku – mówi dyrektor Euroterminalu Mariola Legierska. Według prezesa Bąka kontenery można sprowadzać koleją nawet z południowych Chin, o ile tylko operatorom chińskim i rosyjskim będzie zależało na takich przewozach. Kontenery docierają do Europy koleją dwa razy szybciej niż statkami. Jedynym problemem jest powrót pustych pudeł, co w przypadku kolei, z powodu wysokich stałych kosztów, jest droższe niż w przypadku statków, uważa prezes Bąk.

Obecnie w Sławkowie przewozy kontenerów w kierunku Północ – Południe są większe niż w równoleżnikowym. – Nawet jeżeli uruchomienie transportu kontenerów z Chin nie nastąpi tak szybko, jak bym chciał, to nie będzie katastrofy, bo przyszłość Sławkowa nie zależy wyłącznie od kontenerów – mówi prezes Bąk. Sam terminal utrzymał się dzięki przeładunkom towarów masowych, takich jak paliwo, ruda i węgiel. Na terenie Sławkowa BP wybudował terminal przeładunku gazu, kolejny buduje Lotos (dając dodatkowe 180 tys. t przeładunków rocznie), powstaje fabryka biopaliw Skotan-Ester (150 tys. t przeładunków) oraz należąca do Dremeksu fabryka konstrukcji stalowych (90 tys. t). Trade-Trans stworzył z CZH spółkę, która na 25 hektarach wybuduje do 2008 roku terminal mogący przeładować 1 mln t towarów sypkich rocznie.

Ta ostatnia inwestycja ma zapewnić kruszywa do budowy dróg, linii kolejowych, hoteli i stadionów przygotowywanych na Euro 2012. Już teraz terminal budzi spore zainteresowanie. – Mamy kilkanaście zapytań dziennie o nasze możliwości przeładunku – dodaje Bąk. ?

Euroterminal ma powierzchnię 142 ha i leży na najdalej wysuniętym na zachód końcu szerokich torów. W Sławkowie krzyżują się także kolejowe korytarze: szósty, biegnący w kierunku południkowym (łączy Skandynawię z Europą Południową i przebiega m.in. przez Trójmiasto i Katowice), oraz trzeci, łączący Europę Zachodnią i Wschodnią m.in. przez Katowice i Kijów. W ostatnich dwóch latach Sławków szybko się modernizuje.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne