Euroterminal ma powierzchnię 142 ha i leży na najdalej wysuniętym na zachód końcu szerokich torów. W Sławkowie krzyżują się także kolejowe korytarze: szósty, biegnący w kierunku południkowym (łączy Skandynawię z Europą Południową i przebiega m.in. przez Trójmiasto i Katowice), oraz trzeci, łączący Europę Zachodnią i Wschodnią m.in. przez Katowice i Kijów. W ostatnich dwóch latach Sławków szybko się modernizuje.
Inwestycje wokół terminalu wyniosły 30 mln zł, a w nim samym ponad 61 mln zł, w tym 11,3 mln zł z budżetu państwa i drugie tyle z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Marian Bąk, prezes Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa, która jest właścicielem Euroterminalu, z dumą pokazuje nowe, gładkie drogi wiodące do terminalu. – Są kręte, bo wiodą przez wsie, ale już mamy przygotowane plany budowy obwodnic, którymi ciężarówki będą wjeżdżać prosto z ekspresowej trasy S1 i drogi krajowej nr 94 – mówi Bąk.
Sam terminal przypomina bardziej plac budowy niż miejsce przeładunku towarów. Budowlani układają nowe tory, za kilka tygodni oddadzą do użytku magazyn uniwersalny o powierzchni 2700 mkw. i składowisko zadaszone o powierzchni 3600 mkw. z dwiema suwnicami o nośności 25 t każda. Zza hałd węgla w oddali widać piętrzące się kontenery. Do ich składowania służy zbudowana w 2004 roku przy szerokim torze płyta o powierzchni 5 tys. mkw., która jest właśnie powiększana o 13 tys. mkw. Do przeładunku pudeł służą zakupione w ostatnich latach maszyny. W 2006 roku przeładowano zaledwie 2 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych), w tym będzie ich około 30 tys. To blisko maksymalnych zdolności przeładunkowych, wynoszących 35 tys. TEU. Po rozbudowie, która zakończy się w połowie 2008 roku, możliwości zwiększą się dwukrotnie. Prezes Bąk bardzo liczy na wzrost przeładunków kontenerów, które – kupując dodatkowe maszyny – łatwo można zwiększyć do ponad 200 tys. TEU.
Przeładunki kontenerów już stanowią 20 procent przychodów Euroterminalu. Od października pięć razy w tygodniu przyjeżdżają do Sławkowa pociągi na zlecenie szwajcarskiej spółki Hupac, wożące kontenery do i z Antwerpii. Z taką samą częstotliwością jeżdżą składy PCC Rail Containers łączące Sławków z Gdynią, Gdańskiem, Hamburgiem i Bremerhaven. Pudła rozwożone są do klientów ciężarówkami w promieniu ok. 200 km. Część z nich trafia też na Ukrainę, gdzie Euroterminal podpisał umowę z ukraińskim Państwowym Centrum Obsługi Transportowej Liski k. Kijowa.
Jednak boom nastąpi z chwilą uruchomienia przewozów kontenerów pomiędzy Europą a Chinami torami Kolei Transsyberyjskiej. – Transsib przewozi rocznie 200 tys. TEU, a może 1 mln, więc jest miejsce na wzrost – uważa Bąk. Właśnie aby zdobyć te przewozy, Euroterminal podpisał umowy z chińskimi firmami CRIFA i Urumkijską Kompanią Obsługi Zagranicznej Kolei Chińskich.