Listonosze kończą żniwa

Poczta Polska nie dostarcza paczek na czas. Niezadowoleni klienci wybierają usługi oferowane przez prywatną konkurencję. Przed świętami korzystają na tym nawet dużo droższe firmy kurierskie

Aktualizacja: 22.12.2007 02:58 Publikacja: 22.12.2007 02:57

Listonosze kończą żniwa

Foto: Rzeczpospolita

Tylko 57,8 proc. paczek priorytetowych i 84 proc. zwykłych wysłanych Pocztą Polską trafia do odbiorców na czas – wynika z nowych badań terminowości doręczeń sporządzonych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

To znacznie poniżej normy, która przewiduje, że 80 proc. paczek priorytetowych powinno trafić do rąk odbiorców dzień po dniu nadania, a 90 proc. paczek zwykłych – w ciągu trzech dni od ich wysłania.– Zyskują na tym głównie polskie prywatne firmy pocztowe – mówi Karol Krzywicki, dyrektor Departamentu Rynku Pocztowego w UKE.

– Okres przedświąteczny jest dla nas istnym szaleństwem, a Poczta Polska skutecznie pomaga nam w zwiększaniu ilości dostarczanej korespondencji – deklaruje Marek Sadowski, rzecznik PAF, prywatnego operatora pocztowego. Firma dostarczy w grudniu ok. 2 mln sztuk korespondencji (listów i paczek).

Koniec roku to już tradycyjnie gorący czas dla dostarczycieli paczek i listów. – Już w październiku obserwujemy początek wysyłania paczek związanych z Bożym Narodzeniem – mówi Radosław Kazimierski, rzecznik Poczty Polskiej.

Jak podaje, w sezonie świątecznym Poczta wyśle tylko poza granice kraju około 150 tysięcy paczek, czyli prawie 35 proc. całości rocznego obrotu. W grudniu zeszłego roku dostarczyła za granicę w sumie ok. 60 tys. paczek.

Ten rok jest rekordowy również dla firm kurierskich. Jeszcze nigdy w Polsce nie przewoziły tak dużo przesyłek. Dynamika sięga 40 i więcej procent.

Dla czołowych polskich firm kurierskich – DHL, UPS, DPD oraz GSL – szczyt paczkowy zaczyna się na przełomie października i listopada, a kończy w styczniu. – W samym tylko listopadzie przewieźliśmy ponad 2 mln krajowych i zagranicznych przesyłek, czyli średnio o 20 proc. więcej w porównaniu z listopadem 2006 r. Spodziewamy się, że w grudniu pobity zostanie kolejny rekord. W 2006 r. przewieźliśmy blisko 15,5 mln przesyłek, szacujemy, że w tym roku przekroczymy 20 mln – mówi Piotr Buczkowski, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu DHL Express Poland.

Drugi lider polskiego rynku – UPS określa 2007 r. mianem „najlepszego z dotychczasowych”. – Wzrost wolumenu przesyłek w szczycie oceniamy na ok. 60 proc. – mówi Monika Biedrzycka z UPS Polska.

W DPD Polska obroty wzrosną w porównaniu z 2006 r. o ok. 40 proc., do kwoty ok. 301 mln zł, a liczba dostarczonych paczek o 60 proc.Jak podkreśla Karol Krzywicki z UKE, trudno oszacować, jaki jest udział poszczególnych operatorów w rynku przesyłek w Polsce. – Poczta Polska dostarcza ok. 84,5 proc. przesyłek cięższych niż 50 gr, jednak ile z tego stanowią paczki, trudno ustalić – mówi Karol Krzywicki. – Ze względu na niejasność przepisów obecnie nie wiemy, ile paczek Poczta Polska wysyła w ramach Poczteksów, EMS-ów czy przesyłek pobraniowych. Te dane otrzymujemy od Poczty oraz pozostałych operatorów dopiero po zakończeniu roku. Nie mówiąc o tym, że część operatorów prywatnych nie uznaje swoich paczek za paczki – podsumowuje.

Tylko 57,8 proc. paczek priorytetowych i 84 proc. zwykłych wysłanych Pocztą Polską trafia do odbiorców na czas – wynika z nowych badań terminowości doręczeń sporządzonych na zlecenie Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

To znacznie poniżej normy, która przewiduje, że 80 proc. paczek priorytetowych powinno trafić do rąk odbiorców dzień po dniu nadania, a 90 proc. paczek zwykłych – w ciągu trzech dni od ich wysłania.– Zyskują na tym głównie polskie prywatne firmy pocztowe – mówi Karol Krzywicki, dyrektor Departamentu Rynku Pocztowego w UKE.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Szpitale w tarapatach – długi i opóźnienia w leczeniu
Biznes
Wiceprezes Grupy Elektrolux: Nastroje w AGD wciąż kiepskie, ale spodziewamy się odbicia
Biznes
Kto powie MON, że nie warto brnąć dalej. Nie warto topić kolejne setki milionów złotych
Biznes
Kolejny bałtycki kabel uszkodzony. To nie przypadek
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polacy niegotowi na AI
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska