Burza wokół dróg

Po doniesieniach "Rz" rząd chce przyspieszyć wejście w życie ustawy o ocenach oddziaływania inwestycji infrastrukturalnych na środowisko

Publikacja: 09.07.2008 03:28

Burza wokół dróg

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

W przyszłym tygodniu w trybie pilnym trafi do Sejmu ustawa, od której zależy tempo budowy autostrad.

Jak napisaliśmy

, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło wytyczne, które mogą sprawić, że budowa dróg i autostrad w Polsce może ruszyć dopiero za półtora roku. Opóźnienie może spowodować, że część ważnych inwestycji drogowych nie powstanie przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej, które odbędą się w Polsce i na Ukrainie w 2012 roku.

Kluczowe dla opóźnień jest wejście w życie ustawy o ocenach oddziaływania inwestycji infrastrukturalnych na środowisko. Jeszcze do wtorku zapowiadano, że zacznie ona obowiązywać od stycznia 2009 r. Od tego momentu będą mogły ruszyć procesy przetargowe. W tym te dotyczące inwestycji, w których znani są już wykonawcy i mogłyby się one rozpocząć już za kilka miesięcy. Gra toczy się o co najmniej 36 mld zł unijnych dotacji, które Bruksela mogłaby nam cofnąć z powodu niezgodności naszych inwestycji z wymogami środowiskowymi stawianymi przez UE.

Teraz resort rozwoju regionalnego ogłosił, że ustawa wejdzie w życie w październiku tego roku. – W przyszłym tygodniu zostanie ona zatwierdzona przez Radę Ministrów oraz będzie złożona w Sejmie jako projekt pilny – deklaruje Maciej Trzeciak, wiceminister środowiska.

– W końcu trzeba było zrobić porządek w przepisach. Pytanie tylko, dlaczego przez 2,5 roku poprzednie władze resortu rozwoju regionalnego wyrzucały do kosza monity Komisji Europejskiej w tej sprawie, stojąc na stanowisku, że Brukseli trzeba się postawić – mówi Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców gospodarczych TOR.

Opóźnienie programu budowy autostrad to cios dla firm budowlanych. – Jeśli będą problemy z rozstrzyganiem kontraktów dofinansowanych z UE, to będzie dla nas tragedia – mówi Marek Michałowski, prezes Budimeksu. – Potencjał zebrany przez wykonawców jest ogromny i wciąż dalece niewykorzystany. Dla firm i małych, i dużych – skupionych na budownictwie drogowym – odsunięcie się przetargów w czasie to fatalna wiadomość – wtóruje mu Konrad Jaskóła, prezes PolimeksuMostostalu.

Firmy liczyły na wysyp kontraktów najdalej w drugiej połowie tego roku. – Ale to wciąż się przeciąga. Wstrzymujemy się z sięganiem po mniejsze inwestycje – mówi Michałowski. Niektóre firmy zarezerwowały nawet 30 – 40 proc. swoich mocy na wielkie inwestycje drogowe. Jeśli rozstrzyganie kontraktów będzie się przeciągało, nawet największe firmy przestaną czekać i zaczną się bić o mniejsze zlecenia. – Wrócą czasy walki na śmierć i życie o każdą inwestycję – podsumowuje prezes Budimeksu. A te nie są tak odległe. Dopiero od kilkunastu miesięcy marże netto firm zaczęły sięgać 5 – 6 proc. Jeszcze kilka lat temu wychodziły na zero. Brak wielkich kontraktów zaostrzy walkę między wykonawcami. Marże znowu mogą spaść. – Kłopoty formalne dotyczą ekologii, a zatem najtrudniejszych do rozstrzygania problemów – mówi Konrad Jaskóła.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego twierdzi, że problem nie istnieje. – Twierdzenie, że prace nad autostradami zostaną wstrzymane, jest kompletną nieprawdą – powiedział na konferencji Janusz Mikuła, wiceminister rozwoju regionalnego. – Nakazu o wstrzymaniu nie było, nie ma i nie będzie – dodał. Dzień wcześniej biuro prasowe resortu rozwoju regionalnego poinformowało nas, że "wytyczne nie zakazują występowania z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Jednakże żeby przygotowywana inwestycja spełniała wymogi unijnego prawa oraz można było otrzymać wsparcie ze środków UE, konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę zgodnie z wytycznymi".

j.k.

W przyszłym tygodniu w trybie pilnym trafi do Sejmu ustawa, od której zależy tempo budowy autostrad.

Jak napisaliśmy

Pozostało 96% artykułu
Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego odwołany ze stanowiska
Biznes
Jak ma działać przedsiębiorstwo przyszłości? Konferencja Business Centre Club
Biznes
Globalny koncern opuszcza Rosję. Nie wiadomo, ile na tym stracił