Reklama

Czystka w handlu online

Coraz więcej sklepów internetowych nie wytrzymuje konkurencji cenowej. Hoopla i Vivid to nie ostatnie ofiary czystki w sieci. Ich śladem pójdą niedługo kolejne e-sklepy – wieszczą analitycy

Publikacja: 09.10.2008 04:01

Czystka w handlu online

Foto: Fotorzepa

Niedawne zawieszenie działalności przez Hoopla.pl zbiegło się w czasie z ogłoszeniem upadłości przez istniejący od 1998 r. Vivid. pl, handlujący książkami, muzyką i multimediami. Właściciel sklepu Telefonia Dialog przyznał, że nie miał pomysłu na rozwój spółki.

– Rynek odsiewa najmniej konkurencyjne przedsiębiorstwa. Dla tych gorzej zarządzanych nadeszły ciężkie czas. Kryzys finansowy sprawi, że trudniej będzie im pozyskać kredyty. Spodziewam się kolejnych bankructw. Zwłaszcza wśród małych spółek – powiedział „Rz” inwestor branży internetowej, jeden z tzw. aniołów biznesu.

Niewielkie e-sklepy, o miesięcznych obrotach nieprzekraczających 10 tys. zł, stanowią aż 42 proc. wszystkich sklepów online w Polsce.

Wiarę w nowe projekty handlowe tracą nawet znani inwestorzy internetowi. – Do niedawna byliśmy przekonani, że sklepy internetowe sprzedające sprzęt RTV/AGD, to doskonały biznes. Okazało się, że przegrywają z tradycyjnymi dystrybutorami, którzy mocno wchodzą w wirtualne kanały dystrybucji – mówił niedawno „Parkietowi” Tomasz Czechowicz, szef MCI Management. Jego spółka pozbyła się niedawno swoich 41 proc. udziałów w Hoopla.pl, szóstym pod względem obrotów w 2007 r. sklepie internetowym w Polsce. Dwa tygodnie temu sklep zawiesił działalność.

Jednym z powodów pogarszających się warunków prowadzenia internetowych sklepów są porównywarki cen, takie jak Ceneo. pl, Skapiec. pl czy Kupujemy. pl. Pozwalają one w ciągu kilku sekund wybrać najtańszy sklep. – W tej sytuacji nawet złotówka różnicy w cenie się liczy – mówi Magda Borowik, analityk firmy IDC Polska. Według niej bankructw sklepów online nie można wiązać z trwającym kryzysem na rynkach finansowych, jednak upadłości w takim okresie zmniejszają zaufanie do e-commerce.

Reklama
Reklama

Klimat wokół handlu online pogorszył się na tyle, że firmy zaczęły wydawać specjalne oświadczenia o dobrej kondycji branży, by uspokoić nastroje. Na taki krok zdecydował się m.in. Tomasz Sypuła, prezes Agito SA, właściciela największego sklepu internetowego w Polsce.

– Sklepy sprzedające sprzęt RTV i AGD to nadal doskonały biznes. Nieprawdą jest, że sieci tradycyjnych sklepów wchodzą do Internetu – podkreśla. Według szefa Agito przyczyną upadku Hoopla. pl był błędny model biznesowy, a nie kondycja polskiego e-commerce.

[ramka]Większość transakcji e-commerce stanowią aukcje. Wartość sprzedanych za ich pośrednictwem towarów wyniosła w 2007 r. 4,6 mld zł. Sprzedaż w sklepach wyniosła w tym czasie 3,5 mld zł. [/ramka]

Niedawne zawieszenie działalności przez Hoopla.pl zbiegło się w czasie z ogłoszeniem upadłości przez istniejący od 1998 r. Vivid. pl, handlujący książkami, muzyką i multimediami. Właściciel sklepu Telefonia Dialog przyznał, że nie miał pomysłu na rozwój spółki.

– Rynek odsiewa najmniej konkurencyjne przedsiębiorstwa. Dla tych gorzej zarządzanych nadeszły ciężkie czas. Kryzys finansowy sprawi, że trudniej będzie im pozyskać kredyty. Spodziewam się kolejnych bankructw. Zwłaszcza wśród małych spółek – powiedział „Rz” inwestor branży internetowej, jeden z tzw. aniołów biznesu.

Reklama
Biznes
Asseco pokazało wyniki. Co można z nich wyczytać?
Biznes
Luksusowe życie rektora rosyjskiej szkoły szpiegów
Biznes
Ważny unijny sektor już się odradzał. Cła Donalda Trumpa mogą go na nowo znokautować
Biznes
Amunicja dla wojska, wzrost cen mieszkań i złoto na historycznych szczytach
Biznes
Są pierwsze sukcesy deregulacji. Skorzystają wszyscy, nie tylko przedsiębiorcy
Reklama
Reklama