Jeszcze raz policzą koszty

Parlament Europejski wycofał dyrektywę dotyczącą eurowiniet. Prace powtórnie ruszą dopiero w 2010 roku

Publikacja: 16.12.2008 03:17

Nie tylko przewoźnicy drogowi, ale i spedytorzy przeciwni są wprowadzaniu wysokich opłat za korzysta

Nie tylko przewoźnicy drogowi, ale i spedytorzy przeciwni są wprowadzaniu wysokich opłat za korzystanie z dróg

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Posiedzenie Komitetu TRAN Parlamentu Europejskiego, na które 2 grudnia politycy zaprosili (jako jedyną organizację branżową) przedstawicieli Europejskiej Organizacji Spedytorów i Logistyków CLECAT. Organizacja skrytykowała pomysł nadmiernego obciążania niektórych użytkowników infrastruktury. Jerzy Wojtowicz, wiceprezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki oraz członek zarządu CLECAT, uważa, że podnoszenie kosztów transportu (nie tylko drogowego) doprowadzi do spadku konkurencyjności europejskiej gospodarki. Zgadza się z nim europoseł Bogusław Liberadzki, który dodaje, że żadne z azjatyckich lub amerykańskich państw nie obciąża transportu kosztami zewnętrznymi. Według wyliczeń Unii Transportu Drogowego IRU przewóz tony na odległość jednego kilometra jest do kilkunastu procent droższy w Europie niż w USA.

[srodtytul]Ile za przejazd?[/srodtytul]

Parlament Europejski do końca 2010 roku chce powtórnie przygotować sposób liczenia kosztów zewnętrznych. Obecnie używane metody są bardzo niedokładne. IRU wskazywała, że różne sposoby obliczania kosztów zewnętrznych transportu drogowego stosowane przez PE wyceniały życie ofiary od 0,2 do 30 mln dolarów. – Przy tak różnych wartościach trudno jakąkolwiek metodę uznać za rzetelną – uważa IRU. Metody obliczeń nie są zrozumiałe także dla Liberadzkiego. – Dlaczego przejazd ciężarówki obwodnicą miasta wyceniony został na 20 centów/km, natomiast drogą przez pole na 3 centy za km? Jak można wycenić hałas ciężarówki? – pyta europoseł. Zarząd CLECAT sądzi, że wszyscy użytkownicy infrastruktury powinni być umiarkowanie obciążeni opłatami za korzystanie z infrastruktury. Przedstawiciele branży wytknęli także, że projekt dyrektywy nie zunifikował planów wszystkich państw członkowskich. Nie ma również planów paneuropejskiej metody pobierania opłat, co powoduje duże zamieszanie, dodatkowe koszty i niewygodę użytkowników.

[srodtytul]Trzeba budować drogi[/srodtytul]

Przedstawiciele branży transportowej sądzą, że wprowadzanie dodatkowych, mało zrozumiałych co do zasady, opłat jest niewłaściwe w obecnej sytuacji gospodarczej. CLECAT uważa, że zminimalizowanie problemu uciążliwości transportu oraz przezwyciężenie kryzysu gospodarczego jest możliwe na skutek przemyślanego planowania, rozbudowy i utrzymania infrastruktury. Liberadzki jest zdania, że administracje państw najpierw powinny rozliczyć się z podatnikami z obecnych systemów finansowania rozbudowy i utrzymania infrastruktury, a dopiero później wprowadzać nowe systemy, takie jak pobór opłat kosztów zewnętrznych.

CLECAT wezwał Komisję TREN do przygotowania komunikatu o wizji zmian i harmonizacji istniejących systemów podatkowych wszystkich gałęzi transportu, propozycjach pakietu internalizacji kosztów zewnętrznych oraz odpowiednich rozwiązaniach ściśle określających przeznaczenie zgromadzonych pieniędzy.

[ramka][srodtytul]Spotkanie PISiL[/srodtytul]

Polska Izba Spedycji i Logistyki zaprasza przedstawicieli firm branży TSL do udziału w spotkaniu noworocznym 15 stycznia 2009 r. w hotelu Polonia Palace w Warszawie. Tematem spotkania jest hasło „Lepsze partnerstwo – większe bezpieczeństwo – branża TSL w obliczu kryzysu finansowego”. Podczas spotkania zostanie przedyskutowana nowelizacja Ogólnych Polskich Warunków Spedycyjnych (OPWS). Przedstawiciele kancelarii prawnej Grynhoff Woźny Maliński – partnera merytorycznego spotkania – przedstawią najważniejsze dla branży TSL zmiany prawne przewidziane w roku 2009, w tym dotyczące VAT oraz ustawy o transporcie drogowym. Szczegółowe informacje na stronie www.pisil.pl.

[srodtytul]Limit CO2 na dostawcze[/srodtytul]

Komisja Europejska przygotowuje ograniczenia emisji dwutlenku węgla dla lekkich samochodów dostawczych. Mają obowiązywać dwa lata po wejściu w życie prawa ograniczającego emisję CO2 przez auta osobowe. KE proponuje, aby samochód o dopuszczalnej masie całkowitej 2,8 t emitował nie więcej niż 175 g CO2/km. Pracownik działu marketingu Toyota Motor Europe Duncan McMath uważa, że unijna administracja zbyt wolno tworzy prawo. Toyota planuje w najbliższych latach zaprezentować w Europie całą gamę samochodów dostawczych, dlatego oczekuje szybkiego ustalenia limitów. – Mają one wpływ na konstrukcję samochodu – mówi McMath. – Niewykluczone, że będziemy musieli obniżyć podłogę furgonów. [/ramka]

Posiedzenie Komitetu TRAN Parlamentu Europejskiego, na które 2 grudnia politycy zaprosili (jako jedyną organizację branżową) przedstawicieli Europejskiej Organizacji Spedytorów i Logistyków CLECAT. Organizacja skrytykowała pomysł nadmiernego obciążania niektórych użytkowników infrastruktury. Jerzy Wojtowicz, wiceprezes Polskiej Izby Spedycji i Logistyki oraz członek zarządu CLECAT, uważa, że podnoszenie kosztów transportu (nie tylko drogowego) doprowadzi do spadku konkurencyjności europejskiej gospodarki. Zgadza się z nim europoseł Bogusław Liberadzki, który dodaje, że żadne z azjatyckich lub amerykańskich państw nie obciąża transportu kosztami zewnętrznymi. Według wyliczeń Unii Transportu Drogowego IRU przewóz tony na odległość jednego kilometra jest do kilkunastu procent droższy w Europie niż w USA.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej