Według GUS w Polsce żyje już ponad 5,1 mln osób w wieku powyżej 65 lat. Do 2030 r. ich liczba ma wzrosnąć do 8,5 mln. Jak podaje w swoim raporcie firma badawcza Inquiry, w ubiegłym roku gospodarstwa domowe emerytów dysponowały kwotą 76 mld zł przy wzroście realnym o 6 proc. w porównaniu z 2006 r.
W ubiegłym roku gospodarstwa domowe emerytów dysponowały średnio miesięcznie (po opłaceniu różnych świadczeń, np. czynszu) 999 zł dochodu, w który wliczone są także zarobki dodatkowe. W przypadku rolników dochód ten wynosił 847 zł. – Emeryci są tymczasem jedną z najbardziej lekceważonych grup docelowych. Tylko w przypadku branży telekomunikacyjnej widać zmianę podejścia, inni nie próbują dotrzeć do takich klientów – mówi Agnieszka Górnicka, prezes Inquiry.
Tymczasem z badań wynika, że emeryci chcą zwiększać wydatki, głównie na wyposażenie mieszkania i wypoczynek. Prawie 53 proc. ich gospodarstw ma telefon komórkowy, co piąte odtwarzacz DVD, a 14,7 proc. komputer z dostępem do Internetu.
Nawet jeśli pojawiają się kampanie skierowane do emerytów, dotyczą głównie kredytów (np. Eurobank) lub taniej żywności, co ostatnio zaprezentował Carrefour. Jak wynika z badań Inquiry, emeryci lubią robić zakupy, choć nie zwracają szczególnej uwagi na marki produktów i rzadko kupują pod wpływem impulsu.
W opinii badanych zwłaszcza przy zakupach odzieży powtarzającym się problemem jest brak odpowiednich rozmiarów i odpychająca obsługa. – Zmiany demograficzne wymagają od firm zmiany postawy – dodaje Agnieszka Górnicka.