Saab rusza w drogę ku samodzielności

Zarząd szwedzkiego Saaba wystąpił do sądu o ochronę przed wierzycielami. Umożliwi to restrukturyzację firmy i uniezależnienie się od General Motors

Publikacja: 21.02.2009 03:54

Główna siedziba Saaba.

Główna siedziba Saaba.

Foto: AFP

Wniosek do sądu w Vanersborgu zarząd firmy złożył w piątek. Wcześniej szefostwo spółki matki, czyli GM, zobowiązało się wobec amerykańskiego rządu, że od

1 stycznia 2010 r. Saab będzie samodzielnym przedsiębiorstwem. To jeden z warunków publicznej pomocy dla GM. Szwedzki producent jest bowiem od lat niedochodowy, co wpływa także na stratę GM. Zgodnie ze złożonymi w piątek w sądzie dokumentami Saab szacuje zeszłoroczną stratę na poziomie 3 mld koron (ok. 340 mln dolarów). To dane przed audytem. W tym roku Saab oczekuje podobnej straty.

Jak tłumaczy GM, reorganizacja prowadzona ma być przez niezależnego zarządcę powołanego przez sąd. Będzie on ściśle współpracował z dotychczasowym kierownictwem Saaba. Głównym celem jest powstanie programu prowadzącego do koncentracji prac projektowych, inżynieryjnych i produkcji w Szwecji. Propozycja ma być przedstawiona wierzycielom w ciągu trzech tygodni. Reorganizacja prowadzona będzie przez trzy miesiące, a do jej powodzenia niezbędne jest niezależne finansowanie.

– To najlepszy sposób na stworzenie w pełni niezależnego podmiotu – tłumaczy Jan Ake Jonsson, dyrektor generalny Saab Automobile. Dodaje, że wciąż badana jest możliwość sprzedaży koncernu Saab.

Firma szacuje, że do pełnego usamodzielnienia potrzebuje ok. 1 mld dolarów. – Poprosiliśmy rząd Szwecji o gwarancje kredytowe na 600 mln dolarów, co pozwoliłoby kontynuować działalność jako niezależny podmiot – mówi Chris Preuss, rzecznik GM Europe. Dodał, że koncern sprawdza też możliwości dodatkowego finansowania restrukturyzacji ze źródeł prywatnych i publicznych. Saab wystąpił m.in. o pożyczkę wysokości 500 mln euro do Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Pomoc potrzebna jest m.in. po to, by wprowadzić na rynek trzy nowe modele (9-5, 9-4X oraz 9-3X) w ciągu najbliższych 18 miesięcy.

GM kupił połowę Saaba w 1990 r. Pełną kontrolę ma nad firmą od 2000 r. W tym czasie Saab tylko raz przyniósł roczny zysk.

[i]— AutomotiveNews[/i]

Wniosek do sądu w Vanersborgu zarząd firmy złożył w piątek. Wcześniej szefostwo spółki matki, czyli GM, zobowiązało się wobec amerykańskiego rządu, że od

1 stycznia 2010 r. Saab będzie samodzielnym przedsiębiorstwem. To jeden z warunków publicznej pomocy dla GM. Szwedzki producent jest bowiem od lat niedochodowy, co wpływa także na stratę GM. Zgodnie ze złożonymi w piątek w sądzie dokumentami Saab szacuje zeszłoroczną stratę na poziomie 3 mld koron (ok. 340 mln dolarów). To dane przed audytem. W tym roku Saab oczekuje podobnej straty.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne