Małe auta z polskich fabryk coraz trudniej dostępne

Koniec samochodowego eldorado. Na zakup małego auta w salonach w naszym kraju trzeba czekać nawet do przyszłego roku

Aktualizacja: 23.07.2009 12:20 Publikacja: 23.07.2009 04:31

Ford KA

Ford KA

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

– Dopiero teraz odebrałem forda ka, którego zamówiłem w lutym. A samochód miał być jeszcze w marcu – żali się klient warszawskiego dilera Auto Plaza. Sprzedawcy rozkładają ręce: trzeba czekać, bo popyt na małe auta zwiększył się kilkukrotnie. – Wszystko na pniu wykupują Niemcy – tłumaczą.

Kto dziś zdecyduje się na kupno małego samochodu, będzie mocno zaskoczony. Choć motoryzację gnębi kryzys, salony odprawiają chętnych z kwitkiem. Zwłaszcza tych, którzy chcieliby kupić małe auta produkowane w polskich fabrykach – fiaty panda i 500 czy fordy ka. Jeszcze kilka miesięcy temu można je było odbierać niemal od ręki.

[wyimek]25 tys. aut kupionych w polskich salonach trafiło w pierwszym półroczu 2009 r. do klientów za granicą[/wyimek]

Natarcie zza Odry na polskie salony ruszyło po wprowadzeniu przez niemiecki rząd dopłat za złomowanie wyeksploatowanych aut. Kto oddaje stary samochód, dostaje przy kupnie nowego premię w wysokości 2,5 tys. euro. Nic więc dziwnego, że gdy złoty na początku roku dramatycznie się osłabił, korzystny przelicznik zadziałał na Niemców jak magnes.

Jeszcze wiosną u poznańskiego dilera Forda – w firmie Auto Watin – Niemcy stanowili większość klientów. Teraz jedną trzecią. Ale i tak na produkowanego w Tychach forda ka trzeba czekać nawet do stycznia. Niewiele krócej, bo do grudnia, czeka się na nieco większą fiestę. – Mamy także chętnych z innych krajów objętych dopłatami, np. z Holandii czy Wielkiej Brytanii – mówi Anna Orłowska z Auto Watin.

W szczecińskim salonie Auto Gryf zamawianą dziś 500 produkowaną w tyskich zakładach Fiata można odebrać dopiero w październiku lub w listopadzie. Tu także sprzedaż napędzają Niemcy. – Status zamówień cały czas się zmienia. Samochód może przyjść wcześniej, ale może też później, w zależności od sytuacji w fabryce – zaznacza Jacek Rachwał z Auto Gryfu.

Jak przyznał jeden z dilerów z Wrocławia, na Zachód wyjeżdżają ciężarówki wyładowane kupionymi w Polsce nowymi samochodami.

Według danych monitorującego rynek Instytutu Samar od stycznia do czerwca sprzedaż najmniejszych aut wzrosła w porównaniu z pierwszym półroczem 2008 r. o ponad 28 proc. Coraz więcej firm rezygnuje z rabatów, które miały napędzać sprzedaż.

Niestety, ten boom nie przekłada się na nasz rynek. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego liczba rejestracji nowych samochodów spadła o blisko 17 proc.

– Szkoda, że polski rząd nie zdecydował się na wsparcie dla kupujących. Wtedy spora część aut zostałaby w kraju – uważa prezes PZPM Jakub Faryś. Zmniejszyłoby to liczbę wraków na naszych drogach.

– Dopiero teraz odebrałem forda ka, którego zamówiłem w lutym. A samochód miał być jeszcze w marcu – żali się klient warszawskiego dilera Auto Plaza. Sprzedawcy rozkładają ręce: trzeba czekać, bo popyt na małe auta zwiększył się kilkukrotnie. – Wszystko na pniu wykupują Niemcy – tłumaczą.

Kto dziś zdecyduje się na kupno małego samochodu, będzie mocno zaskoczony. Choć motoryzację gnębi kryzys, salony odprawiają chętnych z kwitkiem. Zwłaszcza tych, którzy chcieliby kupić małe auta produkowane w polskich fabrykach – fiaty panda i 500 czy fordy ka. Jeszcze kilka miesięcy temu można je było odbierać niemal od ręki.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca