Polskie lotniska sięgają po unijne wsparcie

Porty w Gdańsku i Wrocławiu czekają na dotacje do przedsięwzięć na ponad 770 mln zł. Wsparcie Brukseli wyniesie 260 mln zł. Łącznie do 2015 roku największe lotniska w Polsce zainwestują niemal 5 mld zł

Publikacja: 04.06.2010 03:41

Polskie lotniska sięgają po unijne wsparcie

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

– Czekamy na ostatnie poprawki wniosku portu lotniczego we Wrocławiu. Prośba o dofinansowanie budowy terminalu pasażerskiego w Gdańsku została przesłana do akceptacji do ministerstwa infrastruktury – mówi „Rz” Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Jako pierwsza zostanie podpisana umowa z władzami gdańskiego portu na dofinansowanie wartej 113 mln zł modernizacji infrastruktury lotniskowej.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych spodziewa się, że do końca roku wpłynie jeszcze osiem wniosków o wsparcie inwestycji lotniskowych z dotacji unijnych przyznanych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko”. Może z niego korzystać osiem portów znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (są to lotniska w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Rzeszowie i Szczecinie). – Te osiem portów zainwestuje do 2015 r. 4,7 mld zł – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.

Najwięcej, bo aż 1,4 mld zł, zainwestuje w rozbudowę warszawskie Okęcie. Krakowski port lotniczy szacuje swoje wydatki na ok. 1 mld zł, katowicki – 700 mln zł. Gdańsk i Wrocław wydadzą po ok. 400 mln zł.

– Wartość projektów lotniskowych współfinansowanych z dotacji unijnych to 3,9 mld zł. Z tego 1,4 mld zł da Bruksela – wyjaśnia Anna Siejda. To zarówno pieniądze na inwestycje w rozbudowę lotnisk, jak i poprawę bezpieczeństwa. O te ostatnie środki porty lotnicze ubiegają się w drodze konkursu. Do podziału jest tu, jak podaje resort infrastruktury, 50 mln euro. Wszystkie umowy na przekazanie pieniędzy mają zostać podpisane z zarządzającymi portami do końca czerwca.

– W konkursie po te pieniądze wystartowały wszystkie lotniska. Złożyły w sumie 17 wniosków, po podzieleniu dostępnej puli okazało się, że do rozdysponowania pozostała jeszcze rezerwa. Dofinansowanie uzyskały więc kolejne dwa wnioski z listy rezerwowej – mówi Anna Siejda.

Mimo że porty lotnicze radzą sobie stosunkowo najlepiej z wykorzystaniem dostępnej puli środków unijnych, nie obyło się bez przeszkód. – Wszystkie wnioski wpływają do nas ze znacznym opóźnieniem, w niektórych przypadkach sięgającym nawet roku, w stosunku do dat zawartych w preumowach o finansowanie – mówi Anna Siejda. Jak wyjaśnia, to m.in. efekt tego, że praktycznie wszystkie decyzje środowiskowe niezbędne do realizacji inwestycji nadają się do poprawki.

– Uzyskanie takiej decyzji trwa bardzo długo – przyznaje Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska. – Złożenie wniosku o finansowanie musi też być poprzedzone pozyskaniem gruntów pod inwestycje czy zamknięciem finansowania prac. O to ostatnie w zeszłym roku, który był czasem kryzysu finansowego, było trudno.

Spółki zarządzające lotniskami ponad rok czekały też na wydanie rozporządzenia resortu infrastruktury określającego zasady sięgania po dotacje i to, jakie wydatki będą zwracane.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki [mail=a.stefanska@rp.pl]a.stefanska@rp.pl[/mail][/i]

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca