– Czekamy na ostatnie poprawki wniosku portu lotniczego we Wrocławiu. Prośba o dofinansowanie budowy terminalu pasażerskiego w Gdańsku została przesłana do akceptacji do ministerstwa infrastruktury – mówi „Rz” Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Jako pierwsza zostanie podpisana umowa z władzami gdańskiego portu na dofinansowanie wartej 113 mln zł modernizacji infrastruktury lotniskowej.
Centrum Unijnych Projektów Transportowych spodziewa się, że do końca roku wpłynie jeszcze osiem wniosków o wsparcie inwestycji lotniskowych z dotacji unijnych przyznanych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko”. Może z niego korzystać osiem portów znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej (są to lotniska w Warszawie, Wrocławiu, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Rzeszowie i Szczecinie). – Te osiem portów zainwestuje do 2015 r. 4,7 mld zł – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu infrastruktury.
Najwięcej, bo aż 1,4 mld zł, zainwestuje w rozbudowę warszawskie Okęcie. Krakowski port lotniczy szacuje swoje wydatki na ok. 1 mld zł, katowicki – 700 mln zł. Gdańsk i Wrocław wydadzą po ok. 400 mln zł.
– Wartość projektów lotniskowych współfinansowanych z dotacji unijnych to 3,9 mld zł. Z tego 1,4 mld zł da Bruksela – wyjaśnia Anna Siejda. To zarówno pieniądze na inwestycje w rozbudowę lotnisk, jak i poprawę bezpieczeństwa. O te ostatnie środki porty lotnicze ubiegają się w drodze konkursu. Do podziału jest tu, jak podaje resort infrastruktury, 50 mln euro. Wszystkie umowy na przekazanie pieniędzy mają zostać podpisane z zarządzającymi portami do końca czerwca.
– W konkursie po te pieniądze wystartowały wszystkie lotniska. Złożyły w sumie 17 wniosków, po podzieleniu dostępnej puli okazało się, że do rozdysponowania pozostała jeszcze rezerwa. Dofinansowanie uzyskały więc kolejne dwa wnioski z listy rezerwowej – mówi Anna Siejda.