Na konferencji poświęconej wprowadzeniu elektronicznego Myta Zorganizowanej przez Polski Kongres Drogowy poruszane były m.in. kwestie dotyczące konsekwencji wprowadzenia opłat na drogach krajowych dla tras zarządzanych przez samorządy.

W momencie uruchomienia systemu w przyszłym roku kierowcy samochodów cięższych niż 3,5 tony będą płacić za korzystanie z 630 km autostrad, 570 km dróg ekspresowych i ok. 400 km dróg krajowych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce by nowe zasady płacenia za trasy zaczęły obowiązywać od lipca 2011 roku. Nieoficjalnie mówi, się że data ta może zostać przesunięta. Ubiegający się o kontrakt deklarują, że będą potrzebowali około roku od podpisania umowy.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chce umowę podpisać we wrześniu. Na uruchomienie systemu potrzeba około roku. W Czechach uruchomieni elektronicznego myta dla sieci obejmującej 950 km dróg kosztowała 110 mln zł i trwała 9 miesięcy, w Austrii gdzie płatne jest ok 2 tys. km tras — 18 miesięcy.

Do 2 sierpnia sześć wybranych firm ma przedstawić oferty, które będą zawierać proponowane rozwiązania technologiczne (system satelitarny, mikrofalowy lub mieszany) i ceny.

Kontrahenci sygnalizują, że termin jest napięty. Niewykluczone że wystąpią o wydłużenie terminu. To zaś po raz kolejny wpłynie na opóźnienie podpisania umowy, która obecnie planowana jest na wrzesień tego roku.