Sprzedaż sprzętu elektronicznego dalej spada

Sprzedaż sprzętu RTV i AGD spada, choć dane makro, podobnie jak w innych krajach, wskazują na ożywienie. Drugie półrocze ma być lepsze

Publikacja: 03.09.2010 01:01

Sprzedaż sprzętu elektronicznego dalej spada

Foto: Fotorzepa, Sławomir Mielnik

Nawet gdy rozpoczynał się kryzys, Polacy nie ograniczyli zakupów. Teraz – gdy przynajmniej oficjalnie w gospodarce zaczyna się ruch – u nas rynek sprzętu elektronicznego dalej mocno traci. W innych krajach już zaczynają się zwyżki.

Sprzedaż dużego AGD w zachodniej Europie w I półroczu wzrosła zależnie od kraju o 4 – 6 proc., podczas gdy w Polsce spadła 18 proc. W przypadku sprzętu RTV w drugim kwartale spadki popytu nieco wyhamowały. Był to głównie efekt mistrzostw świata w piłce nożnej, bowiem przy takich okazjach sprzedaż telewizorów zawsze rośnie. Także na wschodzie kontynentu widać już na rynku ożywienie – półroczna sprzedaż małego AGD w Rosji wzrosła o 20,2 proc., a na Ukrainie nawet ponad 30 proc., tymczasem w Polsce spadek wynosi 8,5 proc. Ogółem cały rynek elektroniczny w drugim kwartale stracił 12,3 proc., a kwartał wcześniej 12,9 proc.

Tak producenci, jak i sieci zastanawiają się, jak to możliwe. Dane makro są dobre, wzrost PKB w drugim kwartale był wyższy od prognoz, jednak wydatki są ograniczane. W przypadku produktów podstawowych, jak żywność, może nie tak mocno, ale w przypadku dóbr trwałego użytku spadki są ciągle pokaźne. – W naszych założeniach ten rok powinien zakończyć się na poziomie 2009 r. Spadki w niektórych kategoriach wyhamowują, ale sytuacja na rynku wciąż nie jest najlepsza – mówi Janusz Płocica, prezes Zelmera, lidera rynku drobnego AGD. Jeśli chodzi o duży sprzęt, sytuacja wygląda podobnie. – Nasze wyniki za II półrocze mogą być jeszcze lepsze niż za pierwsze. Na rynku krajowym w lipcu tempo spadków zaczęło wyhamowywać, w niektórych kategoriach widać nawet zwyżki – mówi Wojciech Kocikowski, członek zarządu Amiki Wronki.

Obydwie spółki zakończyły półrocze ze wzrostem sprzedaży, ale dzięki dynamicznie rosnącemu eksportowi. W obydwu przypadkach sprzedaż krajowa była niższa niż w ubiegłym roku. Także sieci sklepów sprzedających głównie sprzęt elektroniczny coraz ostrożniej mówią o perspektywach rynku. Zdaniem firmy Euromonitor ten rok powinien się zamknąć z wynikiem na poziomie 2009 r., kiedy to sprzedaż wyniosła ok. 4 mld euro. Jednak zdaniem branży to zbyt optymistyczna prognoza.

– Drugie półrocze powinno być lepsze, ale nawet jednocyfrowe spadki wartości rynku uznamy za pewnego rodzaju sukces. Jednak powtórzenie wyniku z ubiegłego roku jest, moim zdaniem, niemożliwe – mówi Jacek Hudowicz, prezes Media Saturn Honding.

Spółka z sieciami Media Markt i Saturn jest największym sprzedawcą elektroniki w kraju.

Handlowcy podkreślają, że obecnie nie ma kategorii, która byłaby motorem rozwoju całego rynku, jakim w poprzednich latach były telewizory LCD, odtwarzacze MP3 czy laptopy. – Sprzedaż komputerów teraz drgnęła, ale ma to związek z sezonem zakupów szkolnych – dodaje Jacek Hudowicz. Szumnie zapowiadaną nowością są telewizory 3D, ale ich sprzedaż na tle całego rynku to ciągle margines. I nie zmieni się to, dopóki ich ceny nie spadną.

Nawet gdy rozpoczynał się kryzys, Polacy nie ograniczyli zakupów. Teraz – gdy przynajmniej oficjalnie w gospodarce zaczyna się ruch – u nas rynek sprzętu elektronicznego dalej mocno traci. W innych krajach już zaczynają się zwyżki.

Sprzedaż dużego AGD w zachodniej Europie w I półroczu wzrosła zależnie od kraju o 4 – 6 proc., podczas gdy w Polsce spadła 18 proc. W przypadku sprzętu RTV w drugim kwartale spadki popytu nieco wyhamowały. Był to głównie efekt mistrzostw świata w piłce nożnej, bowiem przy takich okazjach sprzedaż telewizorów zawsze rośnie. Także na wschodzie kontynentu widać już na rynku ożywienie – półroczna sprzedaż małego AGD w Rosji wzrosła o 20,2 proc., a na Ukrainie nawet ponad 30 proc., tymczasem w Polsce spadek wynosi 8,5 proc. Ogółem cały rynek elektroniczny w drugim kwartale stracił 12,3 proc., a kwartał wcześniej 12,9 proc.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?