Sprzedaż samochodów we wrześniu w USA, Japonii i Europie

W USA nastąpiła wyraźna poprawa wobec kryzysowego poziomu z 2009 r., gdy skończył się program dopłat „cash for clunkers”.

Publikacja: 04.10.2010 15:39

Sprzedaż samochodów we wrześniu w USA, Japonii i Europie

Foto: Bloomberg

Chrysler i Ford wyraźnie wyprzedzili rywali. Łącznie sprzedano 958 966 pojazdów, o 28,5 proc. więcej niż przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach rynek zwiększył się o 10,3 proc. do 7,8 mln sztuk.

Chrysler zanotował skok o 61 proc. do 100 077 aut, od początku roku poprawił się o 15 proc. do 820 220 sztuk, ale jest nadal w trudnej sytuacji, bo jego wyniki zależą od ceny oleju napędowego. 71 proc. sprzedaży Chryslera stanowią furgonetki i ciężarowi.

Ford też wypadł znacznie lepiej. We wrześniu zwiększył sprzedaż o 46 proc. do 160 873 aut, a po 9 miesiącach o 20,9 proc. do 1,2 mln. General Motors jest zadowolony ze skromniejszej poprawy, o 10,5 proc. do 173 155 szt. i o 5,9 proc. do 1,6 mln do początku roku.

Toyota pracująca nad odbudową wizerunku też poprawiła sprzedaż o 16,8 proc. do 147 162 aut we wrześniu i o 1,6 proc. do 1,3 mln po 9 miesiącach. Honda zwiększyła sprzedaż odpowiednio o 26 proc. do 97 361 szt. i o 3,7 proc do 912 436. Rynek Nissana wzrósł o 34 proc., Subaru o 47 proc., Kia Motors o 39.

Volkswagen zanotował we wrześniu wzrost o 15 proc. (19 943) wobec września 2009 i o 20,6 proc. (192 690) od stycznia. Daimler sprzedał 20 666 aut (+22 proc.); był to najlepszy miesiąc w tym roku. Od stycznia Niemcy sprzedali 165 355 aut (+22,1). BMW poprawił się o 20,5 proc. (23 112 szt.)

Producenci zachowują się ostrożnie stosują promocje wyrywkowo, zależnie od wiadomości napływających z gospodarki, odstąpili od dawnej tradycji „pompowania” sprzedaży dużymi rabatami. Inaczej walczą o klientów. GM wprowadził własny system sprzedaży ratalnej i leasingu, inni kuszą tańszymi kredytami, których banki chętniej udzielają.

Specjaliści z branży zakładają do całego roku rynek ok. 11,6 mln pojazdów. W 2009 r. było to 10,9 mln, a w 2007., ostatnim roku przed recesją — ok. 16 mln sztuk.

W Japonii, która świetnie wypadła w sierpniu, nastąpił spadek sprzedaży o 4,1 proc. (nie licząc aut do 660 ccm), pierwszy od 14 miesięcy, bo skończył się program dopłat. Zamówienia na auta Toyoty spadły o ponad 40 proc. Producentów czekają trudne czasy, bo rząd Tokio przestał w sierpniu przyjmować wnioski na dopłaty do pojazdów ekologicznych.

We Francji rynek zmalał we wrześniu o 8,1 proc., w Hiszpanii po 26,9 proc. — w obu wypadkach z powodu wyczerpania się dopłat za złomowanie.

Sprzedaż we Włoszech zmalała o 18,9 proc. do 154 4290 sztuk, a grupy Fiata mającej prawie 30 proc. udziału rynkowego, o 26,3 proc. do 44 161 sztuk. Według Sergio Marchionne, liczby też były całkowicie zgodne z oczekiwaniami. — Rynek szuka stabilizacji i dopóki nie zakończy się proces dostosowywania podaży do popytu będziemy nadal cierpieć — dodał. Marchionne spodziewa się poprawy popytu dopiero w 2011 r.

Chrysler i Ford wyraźnie wyprzedzili rywali. Łącznie sprzedano 958 966 pojazdów, o 28,5 proc. więcej niż przed rokiem. Po dziewięciu miesiącach rynek zwiększył się o 10,3 proc. do 7,8 mln sztuk.

Chrysler zanotował skok o 61 proc. do 100 077 aut, od początku roku poprawił się o 15 proc. do 820 220 sztuk, ale jest nadal w trudnej sytuacji, bo jego wyniki zależą od ceny oleju napędowego. 71 proc. sprzedaży Chryslera stanowią furgonetki i ciężarowi.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku