Reklama

Jedenaście hybryd Toyoty

Toyota przedstawiła ambitne plany pozostania w czołówce nowych technologii: do końca 2012 r. zaoferuje 11 nowych modeli hybrydowych i kolejną wersję Priusa za 36 tys. dolarów

Publikacja: 18.11.2010 17:56

Toyota EV

Toyota EV

Foto: bloomberg.com

Od dekady japońska firma zdominowała segment pojazdów hybrydowych., zaczęła od słynnego dziś Priusa, a dotąd uruchomiła sprzedaż 11 innych pojazdów. Zyskała tym samym opinię najbardziej zaawansowanej firmy produkującej pojazdy następnej generacji.

W sytuacji, gdy rządy zaostrzają normy emisji spalin i zużycia paliwa, producenci poświęcają coraz więcej uwagi i pieniędzy na nowe technologie, w tym na auta o napędzie elektrycznym, albo na rozwiązania zwiększające zasięg. Zrobił to np. General Motors z Voltem, story napędzany silnikiem spalinowym produkuje elektryczność podczas jazdy.

Planowane auta Toyoty, całkowicie nowe modele, albo po liftingu, zwiększą paletę pojazdów hybrydowych w czasie gdy rywale pracują nad napędem wyłącznie elektrycznym. Na początku 2012 r. pojawi się w sprzedaży w Japonii, USA i Europie hybrydowy Prius plug-in w podstawowej cenie ok. 3 mln jenów (36 045 dolarów). Producent liczy na roczną sprzedaż ponad 50 tys. sztuk.

GM wycenił swego Volta na 41 tys. dolarów, a Nissan Leafa na 3,76 mln jenów, bez dopłat rządowych.

Jedną z nowych 11 hybryd ma być auto kompaktowe o sprawności paliwowej ponad 40 km z litra, najwyższej dla napędu spalinowo-elektrycznego, potwierdzonej testami w Japonii. Mniejsi rywale skupili się na ulepszaniu silników spalinowych. Mazda zamierza zacząć w 2011 r. sprzedaż auta subkompaktowego o sprawności 30 km/l. Odpowiadałby hybrydzie Fit Hondy z tego samego segmentu.

Reklama
Reklama

[b] Szeroki wachlarz R&D[/b]

Toyota dysponuje gotówką 23 mld dolarów, jako jedna z nielicznych firm może pozwolić sobie na prace badawczo-rozwojowe w pełnym zakresie technologii. W dziedzinie napędu wyłącznie elektrycznego postępowała konserwatywnie i dała się wyprzedzić Nissanowi i Renaultowi.

Mimo tego w 2012 r. zacznie sprzedaż w Japonii, USA i Europie małego pojazdu miejskiego IQ, o napędzie elektrycznym. Na początku liczy na kilka tysięcy chętnych. Zastanawia się nad wejściem z elektrycznymi autami do Chin, pierwsze testy drogowe przeprowadzi w 2011 r. Na salonie w Los Angeles pokazała elektryczny SUV RAV4 opracowany wspólnie z Tesla Motors.

Toyota planuje też zacząć koło 2015 r. sprzedaż na tych samych rynkach pojazdów na ogniwo paliwowe, elektryczno-wodorowe. Przeszkodą są jednak wysokie koszty, Japończycy mają nadzieję, że uda im się zaproponować sedana za niecałe 10 mln jenów.

W styczniu powołała odrębną jednostkę zatrudniającą 100 badaczy w pracach nad kompaktowymi bateriami na ciała stale następnej generacji, o jakich marzył założyciel firmy, Sakichi Toyoda. Osiągnęli pewne postępy, ale do powstania takich ogniw jeszcze daleko.

Od dekady japońska firma zdominowała segment pojazdów hybrydowych., zaczęła od słynnego dziś Priusa, a dotąd uruchomiła sprzedaż 11 innych pojazdów. Zyskała tym samym opinię najbardziej zaawansowanej firmy produkującej pojazdy następnej generacji.

W sytuacji, gdy rządy zaostrzają normy emisji spalin i zużycia paliwa, producenci poświęcają coraz więcej uwagi i pieniędzy na nowe technologie, w tym na auta o napędzie elektrycznym, albo na rozwiązania zwiększające zasięg. Zrobił to np. General Motors z Voltem, story napędzany silnikiem spalinowym produkuje elektryczność podczas jazdy.

Reklama
Biznes
Największy kawałek Czerwonej Planety sprzedany. Tajemniczy nabywca
Biznes
Traktat Niemcy–Wielka Brytania, ofensywa drogowa, rosyjskie banki na krawędzi
Biznes
Jacek Oko: ważne było rozmawiać i utrzymać kierunek regulacji
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Inwestorzy rozkręcają się nad Wisłą. Jest nowy rekord
Reklama
Reklama