Jedenaście hybryd Toyoty

Toyota przedstawiła ambitne plany pozostania w czołówce nowych technologii: do końca 2012 r. zaoferuje 11 nowych modeli hybrydowych i kolejną wersję Priusa za 36 tys. dolarów

Publikacja: 18.11.2010 17:56

Toyota EV

Toyota EV

Foto: bloomberg.com

Od dekady japońska firma zdominowała segment pojazdów hybrydowych., zaczęła od słynnego dziś Priusa, a dotąd uruchomiła sprzedaż 11 innych pojazdów. Zyskała tym samym opinię najbardziej zaawansowanej firmy produkującej pojazdy następnej generacji.

W sytuacji, gdy rządy zaostrzają normy emisji spalin i zużycia paliwa, producenci poświęcają coraz więcej uwagi i pieniędzy na nowe technologie, w tym na auta o napędzie elektrycznym, albo na rozwiązania zwiększające zasięg. Zrobił to np. General Motors z Voltem, story napędzany silnikiem spalinowym produkuje elektryczność podczas jazdy.

Planowane auta Toyoty, całkowicie nowe modele, albo po liftingu, zwiększą paletę pojazdów hybrydowych w czasie gdy rywale pracują nad napędem wyłącznie elektrycznym. Na początku 2012 r. pojawi się w sprzedaży w Japonii, USA i Europie hybrydowy Prius plug-in w podstawowej cenie ok. 3 mln jenów (36 045 dolarów). Producent liczy na roczną sprzedaż ponad 50 tys. sztuk.

GM wycenił swego Volta na 41 tys. dolarów, a Nissan Leafa na 3,76 mln jenów, bez dopłat rządowych.

Jedną z nowych 11 hybryd ma być auto kompaktowe o sprawności paliwowej ponad 40 km z litra, najwyższej dla napędu spalinowo-elektrycznego, potwierdzonej testami w Japonii. Mniejsi rywale skupili się na ulepszaniu silników spalinowych. Mazda zamierza zacząć w 2011 r. sprzedaż auta subkompaktowego o sprawności 30 km/l. Odpowiadałby hybrydzie Fit Hondy z tego samego segmentu.

[b] Szeroki wachlarz R&D[/b]

Toyota dysponuje gotówką 23 mld dolarów, jako jedna z nielicznych firm może pozwolić sobie na prace badawczo-rozwojowe w pełnym zakresie technologii. W dziedzinie napędu wyłącznie elektrycznego postępowała konserwatywnie i dała się wyprzedzić Nissanowi i Renaultowi.

Mimo tego w 2012 r. zacznie sprzedaż w Japonii, USA i Europie małego pojazdu miejskiego IQ, o napędzie elektrycznym. Na początku liczy na kilka tysięcy chętnych. Zastanawia się nad wejściem z elektrycznymi autami do Chin, pierwsze testy drogowe przeprowadzi w 2011 r. Na salonie w Los Angeles pokazała elektryczny SUV RAV4 opracowany wspólnie z Tesla Motors.

Toyota planuje też zacząć koło 2015 r. sprzedaż na tych samych rynkach pojazdów na ogniwo paliwowe, elektryczno-wodorowe. Przeszkodą są jednak wysokie koszty, Japończycy mają nadzieję, że uda im się zaproponować sedana za niecałe 10 mln jenów.

W styczniu powołała odrębną jednostkę zatrudniającą 100 badaczy w pracach nad kompaktowymi bateriami na ciała stale następnej generacji, o jakich marzył założyciel firmy, Sakichi Toyoda. Osiągnęli pewne postępy, ale do powstania takich ogniw jeszcze daleko.

Od dekady japońska firma zdominowała segment pojazdów hybrydowych., zaczęła od słynnego dziś Priusa, a dotąd uruchomiła sprzedaż 11 innych pojazdów. Zyskała tym samym opinię najbardziej zaawansowanej firmy produkującej pojazdy następnej generacji.

W sytuacji, gdy rządy zaostrzają normy emisji spalin i zużycia paliwa, producenci poświęcają coraz więcej uwagi i pieniędzy na nowe technologie, w tym na auta o napędzie elektrycznym, albo na rozwiązania zwiększające zasięg. Zrobił to np. General Motors z Voltem, story napędzany silnikiem spalinowym produkuje elektryczność podczas jazdy.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne