Wszyscy liczą na eksport

Rynki samochodowe w Azji i Europie dobrze zakończyły rok jak na warunki po kryzysie. Koreańczycy liczą na dalszy wzrost w 2011 r. dzięki Chinom i USA. Europejczycy korzystali z ostatnich dopłat albo z niższego VAT

Publikacja: 04.01.2011 15:29

Wszyscy liczą na eksport

Foto: Bloomberg

Producenci liczą coraz bardziej na wzrost gospodarczy w krajach BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) i na stopniową poprawę rynku amerykańskiego.

Niemcy, największy rynek w Europie, zanotowały w grudniu wzrost sprzedaży o 7 proc. do 230 400 pojazdów, ale w całym roku nastąpił spadek o 23 proc. do 2,92 mln sztuk. Eksport wzrósł w grudniu o 11 proc. do 324 400 i w całym roku o 24 proc. do 4,2 mln dzięki dużemu popytowi w Chinach. Roczna produkcja zmalała do 413 5400 z ponad 5,551 mln rok wcześniej. Szef organizacji importerów VDIK, Volker Lange przewiduje dla bieżącego roku nawet 3,1 mln pojazdów, a jeśli gospodarka będzie spisywać się dobrze, to wynik końcowy może być jeszcze lepszy.

Francja miała doskonałą końcówkę w zamówieniach, bo sprzedaż zmalała w grudniu o 0,7 proc. dając roczny spadek o 2,2 proc. do 2,25 mln pojazdów — podała organizacja producentów CCFA. To efekt malejących dopłat za złomowanie. Początkowo było to 1000 euro, ale stopniowo obniżano tę sumę, w końcu roku do 500 euro.

Rzecznik CCFA zwrócił uwagę na bardzo dobry miesiąc zamówień — wzrosły o 30 proc. do 370 tys. pojazdów — co nie musi przełożyć się na poprawę sprzedaży. Pierwszy kwartał powinien być jednak raczej dobry. Szef handlowy Renaulta na Francję Bernard Cambier podkreślił, że dla jego firmy był to nadzwyczajny miesiąc: zamówienia skoczyły o 46 proc. wobec grudnia 2009, co pozwoli wejść w następny rok z pokaźnym pakietem zamówień.

Włoski rynek skurczył się w grudniu o 21,71 proc., bo system rządowych dopłat za złomowanie skończył się w 2009 r., ale część klientów korzystała z niego do końca marca. W całym roku sprzedaż zmalała o 9,22 proc. do 1,96 mln sztuk. Fiat zmniejszył ją o 16,7 proc. do 589 195 sztuk i udział rynkowy do 30,06 z 32,77 proc. w 2009 r.

Organizacja zagranicznych producentów UNRAE zanotowała w grudniu spadek zamówień o 40 proc. do 163 tys., więc spodziewa się początku bieżącego roku porównywalnego z końcem ubiegłego. W całym 2011 r. przewiduje rynek 1,85 mln pojazdów.

W Hiszpanii nastąpiła w grudniu zapaść rynku o 23,9 proc. do 68 942 sztuk, ale w całym roku nastąpił wzrost sprzedaży o 34,1 proc. do 982 015. Organizacja producentów ANFAC wyjaśnia, że w minionym roku nastąpiły dwa wyraźne okresy. Dzięki dopłatom do 2 tys. euro sprzedaż wzrosła w pierwszej połowie o 39,5 proc. i malała o ponad 20 proc. co miesiąc w drugim półroczu po zakończeniu programu dopłat w lipcu.

Portugalczycy rzucili się w grudniu do kupowania samochodów, bo był to ostatni miesiąc obowiązywania dopłat za złomowanie i przed podwyżką VAT z 21 do 23 proc. Sprzedaż skoczyła więc o 62 proc. dając dla całego roku poprawę o 39 proc. do 223 491 aut.

Belgia nie miała żadnego programu pomocy dla sektora, ale sprzedaż wzrosła w grudniu o 10,56 proc.

W Korei największy producent Hyundai Motor wraz z Kia Motors sprzedał w 2010 r. 5,75 mln aut (+24 proc.). W tym roku cała grupa planuje rekordową produkcją i sprzedaż 6,33 mln.

Ciekawostką okazała się Argentyna, gdzie w całym roku sprzedało rekordową liczbę 660 tys. nowych pojazdów — podała organizacja dealerów ACARA. Przy okazji jej szef Horacio Delorenzi przypomniał, że w 2002 r. zastanawiano się w Buenos Aires, jaka fabryka zostanie w kraju, a dziś funkcjonuje jedenaście. Następną uruchomi Honda. Argentyna produkuje nie tylko dla siebie, eksportuje auta do krajów Mercosur, do Chile, Meksyku, Kolumbii, RPA i nawet do kilku krajów Europy.

Producenci liczą coraz bardziej na wzrost gospodarczy w krajach BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) i na stopniową poprawę rynku amerykańskiego.

Niemcy, największy rynek w Europie, zanotowały w grudniu wzrost sprzedaży o 7 proc. do 230 400 pojazdów, ale w całym roku nastąpił spadek o 23 proc. do 2,92 mln sztuk. Eksport wzrósł w grudniu o 11 proc. do 324 400 i w całym roku o 24 proc. do 4,2 mln dzięki dużemu popytowi w Chinach. Roczna produkcja zmalała do 413 5400 z ponad 5,551 mln rok wcześniej. Szef organizacji importerów VDIK, Volker Lange przewiduje dla bieżącego roku nawet 3,1 mln pojazdów, a jeśli gospodarka będzie spisywać się dobrze, to wynik końcowy może być jeszcze lepszy.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki