Wielkanoc niekoniecznie droższa

Wielkanocne zakupy nie muszą być bardziej kosztowne niż rok temu. Ale niektóre produkty mocno zdrożały

Aktualizacja: 23.04.2011 02:00 Publikacja: 23.04.2011 00:45

Kasa hipermarketu

Kasa hipermarketu

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

 

Z analizy firmy Nielsen przeprowadzanej co kwartał na zlecenie „Rz" wynika, że w ujęciu rocznym ceny koszyka 20 produktów średnio spadły o 1,3 proc.

Tegoroczna Wielkanoc wcale nie musi być więc droższa niż rok temu. Najmocniej, po raz pierwszy odkąd przeprowadzane są badania, spadły ceny w małych i średnich sklepach spożywczych – odpowiednio o 2 oraz 2,4 proc. Najmniej zaś w hipermarketach – tylko 0,1 proc.

Mocno na tle konkurencji, bo o 1,3 proc., spadły także w przypadku sieci supermarketów, które w powszechnej opinii uważane są za dosyć drogie.

– Wzrost cen widać tylko w mediach, a panikę łatwo wywołać. U nas wiele produktów jest tańszych niż rok temu. Z kolei jajka mamy najtańsze – ponad 1 zł więcej za 10 szt. kosztują w niby kojarzonych z najniższymi cenami sieciach dyskontowych. W przypadku Krakowskiego Kredensu cen nie podnosiliśmy od trzech lat – mówi Jerzy Mazgaj, prezes Alma Market.

Także firmy badawcze podkreślają, że trudno mówić o masowej skali podwyżek. – W ostatnim roku średnia cena koszyka produktów spożywczych monitorowanych w ramach badania „Rz" zmieniła się w niewielkim stopniu. 20 produktów teraz kosztuje średnio 95 zł, podczas gdy rok temu za analogiczny zestaw trzeba było zapłacić 96,26 zł. Nadal najtańszym kanałem pozostają dyskonty – mówi Maria Milewska z Nielsena.

Spadek cen potwierdza także sieć Biedronka, lider rynku handlowego w Polsce. W jej przypadku, porównując ceny rok do roku, dokładnie 20 kwietnia, wynika, że średnio są o 1,7 proc. niższe. Zdrożał nabiał – mleko i sery, olej rzepakowy, majonez, herbata i czekolada, jednak nie są to znaczące różnice. Pozostałe produkty z koszyka „Rz" są tańsze niż rok temu.

Dane Nielsena pokazują także, że ceny spadły nie tylko w ujęciu rocznym, ale również kwartalnym. Średnio są o 0,7 proc. niższe niż trzy miesiące temu. Także z danych Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wynika, że tegoroczna Wielkanoc nie musi być droższa. Na pewno więcej zapłacimy za ciasta (mocno zdrożały mąka i cukier) oraz owoce i warzywa czy pieczywo. Zdrożały, ale nieznacznie, słodycze.

Jednak już wędliny, zwłaszcza wieprzowe, czy jajka są tańsze niż rok temu. Dodatkowo zawsze przed świętami sklepy organizują na wybrane kategorie dodatkowe promocje, więc ceny mogą być realnie jeszcze niższe. Po sytuacji, jaka ma miejsce co jakiś czas w przypadku cukru, widać, że konsumenci bardzo łatwo ulegają panice. Masowe zakupy doprowadziły do gigantycznych zwyżek cen, które teraz już się stabilizują. Za jakiś czas jednak znowu ruszymy do sklepów po cukier, kupowany także na zapas. Choć nikt go aż tak dużo nie zużywa.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?