— Polskiemu rynkowi whisky daleko jest do nasycenia. Jej sprzedaż powinna zwiększać się w tempie dwucyfrowym przez kilka lat, a wartość rynku przekroczyć może znacznie 1 mld złotych — mówi "Rz" Victor Jerez, prezes Wyborowej, należącej do  koncernu Pernod Ricard. Do Francuzów należą m.in. znane na świecie whisky Ballantine's i Chivas Regal.

Z danych firmy Nielsen, na które powołuje się Wyborowa, od kwietnia 2010 r. do marca 2011 r. wielkość sprzedaży whisky była o 24 proc. wyższa niż w tym samym okresie rok wcześniej. Jej wartość urosła w tym czasie o 17 proc.

Przez ostatnie lata na polskim rynku whisky niekwestionowanym liderem był brytyjski koncern Diageo, do którego należy m.in. Johnnie Walker Red. Tymczasem jego pozycję osłabiać zaczął Pernod Ricard, głównie za za sprawą marki Ballantine's Fines. Tak, jak Johnnie Walker Red zaliczana jest ona do segmentu whisky ze średniej półki cenowej, tzw. whisky standard. Przypada na nie niemal połowa polskiego rynku whisky.

Victor Jerez podaje, że według firmy Nielsen w marcu 2011 r. do Ballantine's Finest należało 40,5 proc. tego segmentu. Udziały Johnnie Walker Red, oferowanego przez Diageo wynosiły 30,8 proc.

– Przewagę zaczęliśmy zdobywać jesienią 2010 .  i z miesiąca na miesiąc jest ona coraz większa – wyjaśnia szef Wyborowej SA. Nielsen podaje, że od kwietnia 2010 r. do marca 2011 r. sprzedaż Ballantine's Finest urosła o 39 proc. W tym czasie Johnnie Walker Red poprawił wynik o 28 proc.

Szef Wyborowej SA zapowiada, że jego firma potrzebuje od roku do półtorej, aby aby na stałe objąć pierwsze miejsce na polskim rynku whisky.

 

Więcej o planach Wyborowej w jutrzejszym wydaniu "Rzeczpospolitej"