Drogowcy gromadzą pieniądze

Na 25 maja Bank Gospodarstwa Krajowego zaplanował pierwszą tegoroczną emisję obligacji drogowych

Aktualizacja: 16.05.2011 09:30 Publikacja: 16.05.2011 04:07

Bank będzie chciał sprzedać papiery warte 1 – 2,5 mld zł

Bank będzie chciał sprzedać papiery warte 1 – 2,5 mld zł

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Bank będzie chciał sprzedać papiery warte 1 – 2,5 mld zł – dowiedziała się „Rz". Plan na ten rok przewiduje sprzedaż papierów za 10,5 mld zł.

To po raz kolejny może się okazać za dużo. W 2010 roku rząd planował, że sprzeda papiery warte 7,8 mld zł. Do inwestorów trafiły jednak obligacje warte ponad 6 mld zł. Mniejsze o ok. 1,5 mld zł były też wpływy z Brukseli z tytułu zwrotu dotacji unijnych. A środki i tak na rachunku Krajowego Funduszu Drogowego zostały. – Na początku roku na rachunku znajdowało się 817 mln zł – mówi Teresa Jakutowicz z biura prasowego resortu infrastruktury.

W sumie w zeszłym roku rząd wydał na nowe drogi o 7,6 mld zł mniej, niż przewidywały plany. Rząd tłumaczy to długą zimą i licznymi powodziami.

Na rachunku zostały za to kosztowne w pozyskaniu pieniądze z obligacji. Do tej pory BGK wyemitowało na rzecz KFD papiery warte 13,5 mld zł. Ich obsługa będzie kosztować Skarb Państwa 6,1 mld zł. Tymczasem kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego byłby o 2,6 mld zł tańszy, a z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju – o 2,1 mld zł tańszy.

Resort Infrastruktury szacuje, że w tym roku na faktury dla wykonawców będzie potrzebował ok. 30 mld zł. Emisja obligacji ma przynieść 10,5 mld zł. Mimo że do tej pory większość emisji cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, eksperci wątpią, czy takie środki uda się pozyskać. Ostatnia emisja, uzupełniająca z czerwca 2010 roku, zakończyła się sprzedażą papierów za 489 mln zł, podczas gdy BGK wystawił obligacje warte 500 mln zł. Na więcej chętnych nie było.

– Są wątpliwości, czy uda się pozyskać ponad 10 mld zł z rynku, zwłaszcza po tym, jak otwartym funduszom emerytalnym zabrano część składek. Mówi się o emisji euroobligacji na innych rynkach – stwierdził Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.

Kolejne około 3,1 mld zł ma na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego wpłynąć z opłaty paliwowej. Refundacje z dotacji unijnych mają wynieść aż 13,6 mld zł. To, czy tyle uda się uzyskać, stoi wciąż pod znakiem zapytania.

– Czekamy na realizację prognozy za pierwsze pół roku – wtedy będziemy mogli prognozować wysokość wpływów – mówi Adam Zdziebło, wiceminister rozwoju regionalnego.

W tym roku Bruksela zwróciła nam już ok. 2 mld zł unijnych dotacji za już zrealizowane inwestycje. – Na wysłanie do Komisji czekają jeszcze wnioski warte ok. 2,5 mld zł. Znaczna część z tego została złożona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – mówi Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Jak dodaje, to, że wnioski o płatności zostaną złożone, nie oznacza, że można je wysłać do Brukseli. – By tak się stało, musimy mieć wszystkie dokumenty, niestety, coraz częściej pojawiają się nowe dokumenty środowiskowe czy pozwolenia zastępcze – wyjaśnia Siejda.

Mimo że data wykupu pierwszych obligacji przypada na 2014 rok, już w tym obsługa kredytów i papierów będzie kosztować budżet 1,5 mld zł. Kolejne 100 mln zł otrzyma BGK z tytułu wynagrodzenia prowizyjnego. Na utrzymanie autostrad koncesyjnych KFD wyda 1,3 mld zł. O 400 mln zł więcej, niż wyniosą wpływy z tytułu korzystania z prywatnych tras przez kierowców.

 

Bank będzie chciał sprzedać papiery warte 1 – 2,5 mld zł – dowiedziała się „Rz". Plan na ten rok przewiduje sprzedaż papierów za 10,5 mld zł.

To po raz kolejny może się okazać za dużo. W 2010 roku rząd planował, że sprzeda papiery warte 7,8 mld zł. Do inwestorów trafiły jednak obligacje warte ponad 6 mld zł. Mniejsze o ok. 1,5 mld zł były też wpływy z Brukseli z tytułu zwrotu dotacji unijnych. A środki i tak na rachunku Krajowego Funduszu Drogowego zostały. – Na początku roku na rachunku znajdowało się 817 mln zł – mówi Teresa Jakutowicz z biura prasowego resortu infrastruktury.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki