Równolegle Fiat inwestuje w Rosji i Chinach - łącznie blisko półtora miliarda dolarów. Na program produkcji nowej Lancii Ypsilon w Tychach Fiat wydał ponad 450 mln euro, w tym 400 mln w Polsce.
W przypadku wykupu akcji Chryslera Fiat dodatkowo jeszcze dopłaci 60 mln dolarów za prawo wykupienia akcji należących do funduszu opieki zdrowotnej związku zawodowego UAW.
Ta transakcja wskazuje, że najprawdopodobniej dyrektor generalny Fiata i prezes Chryslera,Sergio Marchionne zrezygnował z powrotu Chryslera na giełdę. Jeszcze w ubiegłym tygodniu Marchionne mówił, że oferta publiczna akcji Chryslera byłaby najłatwiejszym sposobem na pozyskanie gotówki.
W każdym razie rząd amerykański odzyskał 11,2 mld dolarów z 12,5, jakie pożyczył Chryslerowi. Timothy Geithner,sekretarz skarbu USA już kilkakrotnie mówił,że odzyskanie całej kwoty jest bardzo mało prawdopodobne. — Rząd wychodzi z Chryslera i jest oczywiste,że decyzja prezydenta Obamy, aby wesprzeć tego producenta była słuszna - napisał Geithner w opublikowanym w ostatni czwartek oświadczeniu.
Tydzień temu Fiat zwiększył swój pakiet akcji w Chryslerze do 46 proc. po tym, jak Chrysler spłacił 7,6 mld dol. rządom USA i Kanady. Analitycy teraz przyznają, że Marchionne dokonał czegoś, w co mało kto wierzył, że może się udać. — Mało tego. Nie dosyć, że wyprowadził Chryslera ze strat, to jeszcze ma wiarygodną strategię na przyszłość, łącznie z całą gamą modeli - napisała Maryann Keller, analityczka rynku samochodowego z Connecticut. Keller podkreśla także, że podziwia Marchionne za całą inżynierię finansową, jaką wykorzystał spłacając Chryslera. Udało mu się przy tym uzyskać znakomite warunki, bo było bardzo wątpliwe, czy Chrysler jest rzeczywiście do uratowania.