Domowy wypiek chleba zyskuje zwolenników

W Polsce rozwija się dynamicznie nowy rynek. Producenci sprzętu AGD i mąki zarabiają na modzie na amatorskie wypiekanie chleba

Aktualizacja: 09.06.2011 18:50 Publikacja: 09.06.2011 15:21

Domowy wypiek chleba zyskuje zwolenników

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

— Od dwóch lat nie kupiłem chleba w sklepie — mówi Jerzy, czytelnik "Rz". — W moim otoczeniu już co czwarta osoba wypieka chleb w domu – dodaje. Powód? Ze względu na słabą jakość, ten produkowany na masową skalę przestał im smakować.

Na rosnącym zainteresowaniu domowym wypiekiem chleba korzystają producenci specjalistycznej mąki. — W ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż mąk chlebowych zwiększyła się u nas o 50 proc. — mówi Paweł Bogutyn, właściciel młyna w Radzyniu Podlaskim.

Z wyników zadowolony jest także Krzysztof Kluczyński, właściciel firmy Wodne Młyny, specjalizującej się w produkcji żywności ekologicznej. — Rocznie sprzedaż mąki do wypieku chleba zwiększa się o ok. 15 proc. — mówi Krzysztof Kluczyński.

Dobrze sprzedają się także maszyny do wypieku chleba. — Zainteresowanie sprzętem obserwujemy od dwóch lat, ale wtedy nie było wielkiego wyboru. Kiedy jednak Moulinex zaczął organizować w sklepach pieczenie i degustacje chleba, zainteresowanie wzrosło nie tylko wśród klientów, ale również i innych producentów, którzy wprowadzili ten produkt do oferty — mówi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding Polska.  Obecnie wypiekacze  do chleba oferują także firmy Philips, Zelmer, Severin, Kenwood, Sencor i Clatronic.

Młynarze i handlowcy mówią, że rynek związany z domowym wypiekiem chleba to na razie nisza. Ale — tak, jak na Zachodzie skąd przyszła moda na amatorskie piekarnictwo — będzie coraz większy. — Osoby wypiekające domowy chleb generalnie podchodzą bardziej świadomie do kwestii odżywiania — uważa Krzysztof Kluczyński. Chętniej kupują także tzw. zdrową żywność, w tym produkty ekologiczne.

Koszt wypieku ważącego 750 g chleba to ok. 3 zł, wliczając  w to surowiec i energię elektryczną. Maszyny do wypieku chleb kosztują natomiast 200 - 600 zł.

Tymczasem mniej powodów do zadowolenia mają polscy piekarze. W 2010 r. przeciętny Polak kupił nieco ponad 56 kg gotowych chleba i bułek, o ponad 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast w latach 1999 – 2010 spożycie pieczywa zmalało w Polsce o ponad 25 kg na osobę.

Instytutu Polskie Pieczywo  zakłada, że w 2011 r. statystyczny Polak kupi  go 54,1 kg. Natomiast w ciągu najbliższych dwóch lat przeciętne spożycie gotowego pieczywa może spaść w naszym kraju do 50 kg na osobę.

— Od dwóch lat nie kupiłem chleba w sklepie — mówi Jerzy, czytelnik "Rz". — W moim otoczeniu już co czwarta osoba wypieka chleb w domu – dodaje. Powód? Ze względu na słabą jakość, ten produkowany na masową skalę przestał im smakować.

Na rosnącym zainteresowaniu domowym wypiekiem chleba korzystają producenci specjalistycznej mąki. — W ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż mąk chlebowych zwiększyła się u nas o 50 proc. — mówi Paweł Bogutyn, właściciel młyna w Radzyniu Podlaskim.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca