Reklama

Domowy wypiek chleba zyskuje zwolenników

W Polsce rozwija się dynamicznie nowy rynek. Producenci sprzętu AGD i mąki zarabiają na modzie na amatorskie wypiekanie chleba

Aktualizacja: 09.06.2011 18:50 Publikacja: 09.06.2011 15:21

Domowy wypiek chleba zyskuje zwolenników

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

— Od dwóch lat nie kupiłem chleba w sklepie — mówi Jerzy, czytelnik "Rz". — W moim otoczeniu już co czwarta osoba wypieka chleb w domu – dodaje. Powód? Ze względu na słabą jakość, ten produkowany na masową skalę przestał im smakować.

Na rosnącym zainteresowaniu domowym wypiekiem chleba korzystają producenci specjalistycznej mąki. — W ciągu ostatnich dwóch lat sprzedaż mąk chlebowych zwiększyła się u nas o 50 proc. — mówi Paweł Bogutyn, właściciel młyna w Radzyniu Podlaskim.

Z wyników zadowolony jest także Krzysztof Kluczyński, właściciel firmy Wodne Młyny, specjalizującej się w produkcji żywności ekologicznej. — Rocznie sprzedaż mąki do wypieku chleba zwiększa się o ok. 15 proc. — mówi Krzysztof Kluczyński.

Dobrze sprzedają się także maszyny do wypieku chleba. — Zainteresowanie sprzętem obserwujemy od dwóch lat, ale wtedy nie było wielkiego wyboru. Kiedy jednak Moulinex zaczął organizować w sklepach pieczenie i degustacje chleba, zainteresowanie wzrosło nie tylko wśród klientów, ale również i innych producentów, którzy wprowadzili ten produkt do oferty — mówi Wioletta Batóg, rzecznik prasowy Media Saturn Holding Polska.  Obecnie wypiekacze  do chleba oferują także firmy Philips, Zelmer, Severin, Kenwood, Sencor i Clatronic.

Młynarze i handlowcy mówią, że rynek związany z domowym wypiekiem chleba to na razie nisza. Ale — tak, jak na Zachodzie skąd przyszła moda na amatorskie piekarnictwo — będzie coraz większy. — Osoby wypiekające domowy chleb generalnie podchodzą bardziej świadomie do kwestii odżywiania — uważa Krzysztof Kluczyński. Chętniej kupują także tzw. zdrową żywność, w tym produkty ekologiczne.

Reklama
Reklama

Koszt wypieku ważącego 750 g chleba to ok. 3 zł, wliczając  w to surowiec i energię elektryczną. Maszyny do wypieku chleb kosztują natomiast 200 - 600 zł.

Tymczasem mniej powodów do zadowolenia mają polscy piekarze. W 2010 r. przeciętny Polak kupił nieco ponad 56 kg gotowych chleba i bułek, o ponad 3 proc. mniej niż rok wcześniej. Natomiast w latach 1999 – 2010 spożycie pieczywa zmalało w Polsce o ponad 25 kg na osobę.

Instytutu Polskie Pieczywo  zakłada, że w 2011 r. statystyczny Polak kupi  go 54,1 kg. Natomiast w ciągu najbliższych dwóch lat przeciętne spożycie gotowego pieczywa może spaść w naszym kraju do 50 kg na osobę.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama