Polska zostanie 25 rynkiem whisky na świecie

Do 2015 roku Polska awansuje na 25. miejsce wśród największych rynków whisky. Za cztery lata kupimy ponad 10 mln litrów tego alkoholu — szacuje firma badawcza International Wine and Spirit Research

Publikacja: 14.06.2011 15:49

Polska zostanie 25 rynkiem whisky na świecie

Foto: Bloomberg

Dla branży alkoholowej, która sprzedaż  liczy w 9 — litrowych skrzynkach, przekroczenie progu 1 mln skrzynek jest momentem przełomowym. Obecnie w przypadku whisky takim poziomem sprzedaży może pochwalić się 25 krajów na świecie.

IWSR prognozuje, że Polska dołączy do tego grona do 2015 r. Według tej firmy w 2009 r. kupiliśmy ok. 7,5 mln litrów whisky, co dawało nam 29 pozycję na globalnym rynku. W ciągu najbliższych czterech lat wyprzedzimy Szwecję, Belgię, Holandię oraz Włochy.

Whisky jest obecnie jednym z tych napojów alkoholowych w Polsce, których sprzedaż rośnie ostatnio najszybciej. Z ostatniego raportu firmy badawczej Nielsen wynika, że w kwietniu 2011 r. kupiliśmy jej 894 tys. litrów, wobec 583 tys. rok wcześniej. Natomiast w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku było to ok. 7,4 mln l, o 27 proc. więcej niż w tym samym okresie rok wcześniej.

Obecnie wartość polskiego rynku whisky (nie licząc sprzedaży w kanale gastronomicznym) sięga 700 mln zł.

Zdaniem Victora Jereza, prezesa należącej do koncernu Pernod Ricard Wyborowej SA, polskiemu rynkowi whisky daleko jest do nasycenia. Firma oferuje w Polsce m.in. markę Ballantine's Finest. – Z analizy trendów konsumenckich wynika, że jej sprzedaż powinna się zwiększać w tempie dwucyfrowym przez kilka lat, a wartość rynku przekroczyć może znacznie miliard złotych – powiedział w rozmowie z „Rz". Dodaje, że wzrostowi popytu na whisky w Polsce sprzyjać będzie m.in. rosnąca zamożność Polaków oraz coraz większa wiedza na jej temat.

Victor Jerez zwraca uwagę, że obecnie whisky pomaga także wojna cenowa na rynku wódek krajowych. - Coraz więcej naszych partnerów handlowych, czyli sklepów i dystrybutorów, postrzega whisky jako bardziej atrakcyjną w porównaniu do wódek ze średniej półki cenowej, tzw. mainstream — mówi szef Wyborowej SA.

Wyborowa SA rzuciła rękawicę obecnemu liderowi rynku koncernowi Diageo, do którego należy m.in. marka Johnnie Walker. Jej prezes zapowiedział, że firma potrzebuje do półtora, aby na stałe objąć pierwsze miejsce na polskim rynku whisky i udowodnić, że przewaga, którą zdobyła w ostatnich miesiącach nad Diageo, nie jest chwilowa.

Tymczasem Diageo nie zamierza odpuścić i zapowiada w najbliższych miesiącach dalszy rozwój sprzedaży wszystkich marek whisky, które oferuje w Polsce.

Chętnych do skorzystania z boomu na whisky jest w Polsce więcej, m.in. spółka CEDC, która oferuje u nas m.in. marki Grant's oraz Jeam Beam. Plany dotyczące zwiększenia udziałów w polskim rynku whisky ma także spółka Bacardi - Martini - Polska. W ubiegłym roku sprzedaż whisky Dewar's zwiększyła się o ponad 40 proc. Marka ta odnotowała największy wzrost spośród tych, które Bacardi - Martini Polska oferuje na naszym kraju.

Najwięcej whisky na świecie kupuje się w Indiach, Stanach Zjednoczonych i Francji.

Dla branży alkoholowej, która sprzedaż  liczy w 9 — litrowych skrzynkach, przekroczenie progu 1 mln skrzynek jest momentem przełomowym. Obecnie w przypadku whisky takim poziomem sprzedaży może pochwalić się 25 krajów na świecie.

IWSR prognozuje, że Polska dołączy do tego grona do 2015 r. Według tej firmy w 2009 r. kupiliśmy ok. 7,5 mln litrów whisky, co dawało nam 29 pozycję na globalnym rynku. W ciągu najbliższych czterech lat wyprzedzimy Szwecję, Belgię, Holandię oraz Włochy.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Biznes
Po ostatnich awariach X Elon Musk obiecuje powrót do pracy w swoich firmach 24/7
Biznes
Czarnogórskie biznesy Olega Deripaski. Sankcje są, ale układy też
Biznes
Demograficzne wyzwania Polski: dzietność, migracje i przyszłość gospodarki
Biznes
Dodatkowe 26 mld zł na obronność zatwierdzone. Zgoda KE dla Polski
Biznes
Adam Bodnar i Leszek Balcerowicz na konferencji TEP