Reklama
Rozwiń
Reklama

Naprawa Air India od nowa

Indyjski przewoźnik lotniczy mimo pomocy państwa wciąż jest pod kreską. Kłopoty finansowe uniemożliwiły Air India przyłączyć się do Star Alliance. Remedium na kłopoty ma być nowy szef

Aktualizacja: 15.08.2011 16:37 Publikacja: 15.08.2011 16:27

Naprawa Air India od nowa

Foto: AFP

Linia lotnicza Air India nie była w stanie wprowadzić wszystkich procedur wymaganych przy wejściu do sojuszu Star Alliance. Nie miała także pieniędzy na opłacenie członkostwa. Ostateczny termin wejścia  do SA był wyznaczony na 31 lipca. Oficjalnie Air India podawała, że  przewoźnicy Stara żądają od niej zbyt dużego dostępu do bardzo atrakcyjnego rynku wewnętrznego w Indiach.

Wiceminister lotnictwa cywilnego Rohit Nandan będzie przez 3 lata przewodniczącym rady nadzorczej i prezesem Air India, zastąpi Arvinda Jadhava, którego kadencja kończyła się w maju 2012.

Nandan przejmuje stery w linii lotniczej, która jest pod kreską od 2007 r., od czasu fuzji z krajowym przewoźnikiem Indian Airlines. Rząd wpompował w nią 25 mld rupii (550 mln dolarów) i zamierza w tym roku zasilić  kolejnymi 12 miliardami rupii.

Rząd nie podał przyczyn zmiany kadrowej na szczycie, ale 23-miesięczne rządy Jadhava były okresem ciągłych napięć i protestów pracowniczych. Pogarszała się   sytuacja finansowa firmy, która odczuwała ostrą konkurencję prywatnych przewoźników.

Linia ma ogromne straty. W końcu czerwca była winna 23,33 mld rupii trzem państwowym firmom naftowym za paliwo lotnicze. Firmy zagroziły wstrzymaniem dostaw, ale przewoźnikowi udało się w ostatniej chwili osiągnąć porozumienie, które zapobiegło uziemieniem samolotów. Air India nie ma też   pieniędzy na wypłatę poborów dla pracowników.

Reklama
Reklama

Na początku sierpnia temu doznała kolejnego ciosu, gdy sojusz lotniczy Star Alliance nie zgodził się przyjąć jej do swego grona, bo światowa sieć linii nie spełniała minimalnych wymogów członkostwa w wielu dziedzinach, m.in.  od pozycji marki po system sprzedaży biletów.

Państwowy przewoźnik czeka teraz na zatwierdzenie przez rząd 5-letniego planu naprawczego, który przewiduje dodatkową pomoc finansową, zwiększenie floty, tworzenie nowych ośrodków przesiadkowych (hubs) i likwidację części tras

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama