Reklama

Bielskie Awio robi silniki dla Boeinga

W Bielsku Białej powstają ważne części silników do największych Boeingów. Najnowocześniejszą w Europie linię do ich produkcji uruchomiła spółka Avio Polska

Publikacja: 13.09.2011 17:06

Bielskie Awio robi silniki dla Boeinga

Foto: Bloomberg

— Nasz partner General Electric zwiększa zamówienia na elementy turbin niskiego ciśnienia silników GEnx-2B, czyli najnowszych napędów które uniosą Boeinga 747 — 8, potężnego następcę słynnych Jumbo Jetów — mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.

Przyznaje, że dzięki zamówieniom na kilkanaście turbinowych modułów miesięcznie, przychody firmy wzrosły do 350 mln zł rocznie.

Bielski zakład włoskiego koncernu Avio, światowego lidera w produkcji przekładni i napędów lotniczych (o ubiegłorocznych przychodach sięgających 2 mld euro), sam zaprojektował i uruchomił produkcję kluczowego elementu supernowoczesnej turbiny. Wartość jednego komponentu to kilkaset tysięcy dolarów.

— Jesteśmy jedynym dostawcą modułów turbin do napędów największych boeingów. Wyłączność zapewniły nam inwestycje w Bielsku warte już ponad 100 mln zł — mówi prezes Krystowski.

Trzecią cześć tej kwoty stanowi grant z europejskiego programu innowacyjna gospodarka.

Reklama
Reklama

Łopatki w centrum doskonałości

Branża lotnicza, bardzo wrażliwa na turbulencje światowej gospodarki, niedawny dołek ma już za sobą. Zamówienia rosną więc

turbinowy ośrodek w Bielsku zwiększył zatrudnienie do 450 osób. Co najmniej setka z nich to w beskidzkiej fabryce Avio wynalazcy: inżynierowie i konstruktorzy.

— General Electric uwierzył w nasze możliwości i już zleca kolejne projekty rozwojowe. To dlatego grupa Avio, jeden z dostawców silników do europejskich rakiet kosmicznych Ariane, do Bielska przenosi centrum doskonałości w dziedzinie turbinowych napędów — mówi szef polskiej spółki.

Polski oddział Avio, który na początku zeszłej dekady zaczynał od niewielkiej szlifierni turbinowych łopatek i 150 osobowej załogi w bielskiej fabryce, dziś należy do najbardziej ekspansywnych przedsiębiorstw wprowadzających nowe technologie na trudnym rynku lotniczym. To w bielskich zakładach powstają łopatki do silnikowych turbin napędzających boeingi 777 i najbardziej rozpowszechnionego modelu amerykańskiego koncernu: boeinga 737. Avio Polska ma swój udział w produkcji (z fancuską Snecmą) napędów do popularnych airbusów A 320, amerykańskich śmigłowców bojowych Black Hawk (Sikorsky Aircraft), silników Pratt& Whitney 308 robionych do całej rodziny mniejszych, dyspozycyjnych odrzutowców.

Badacze turbin

Najnowsze technologie precyzyjnego szlifowania zębatek stosowanych w przekładniach lotniczych trafiły dzięki Avio do PZL Kalisz. Także z inspiracji Avio za europejskie pieniądze (ok. 190 mln zł), przy udziale naukowców Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej powstaje w podstołecznej Zielonce laboratorium badań aerodynamiki przepływów turbinowych. Ma być gotowe do pracy do 2014 roku. — Takich laboratoriów, które weryfikowałyby prototypy i innowacyjne rozwiązania w dziedzinie napędów lotniczych brakuje a w kraju mamy uczelnie z dorobkiem i firmy z doświadczeniem w tej dziedzinie — twierdzi Krzysztof Krystowski.

Zainteresowani współpracą z laboratorium są najwięksi producenci silników Pratt& Whitney, General Electric, a także potęgi awiacji: Airbus i Boeing.

Reklama
Reklama

Budowa laboratorium to nie jedyna inicjatywa Avio. Razem z beskidzkimi producentami lekkich samolotów, szybowców i lotniczych części, spółka stworzyła śląski, lotniczy klaster, liczący już 26 branżowych firm. Będzie rozwijał najnowocześniejsze technologie kompozytowe i mechaniczne dla potentatów światowej awiacji. Serce klastra to Bielsko Biała i centrum technologii lotniczych w Czechowicach — Dziedzicach.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama