Bielskie Awio robi silniki dla Boeinga

W Bielsku Białej powstają ważne części silników do największych Boeingów. Najnowocześniejszą w Europie linię do ich produkcji uruchomiła spółka Avio Polska

Publikacja: 13.09.2011 17:06

Bielskie Awio robi silniki dla Boeinga

Foto: Bloomberg

— Nasz partner General Electric zwiększa zamówienia na elementy turbin niskiego ciśnienia silników GEnx-2B, czyli najnowszych napędów które uniosą Boeinga 747 — 8, potężnego następcę słynnych Jumbo Jetów — mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.

Przyznaje, że dzięki zamówieniom na kilkanaście turbinowych modułów miesięcznie, przychody firmy wzrosły do 350 mln zł rocznie.

Bielski zakład włoskiego koncernu Avio, światowego lidera w produkcji przekładni i napędów lotniczych (o ubiegłorocznych przychodach sięgających 2 mld euro), sam zaprojektował i uruchomił produkcję kluczowego elementu supernowoczesnej turbiny. Wartość jednego komponentu to kilkaset tysięcy dolarów.

— Jesteśmy jedynym dostawcą modułów turbin do napędów największych boeingów. Wyłączność zapewniły nam inwestycje w Bielsku warte już ponad 100 mln zł — mówi prezes Krystowski.

Trzecią cześć tej kwoty stanowi grant z europejskiego programu innowacyjna gospodarka.

Łopatki w centrum doskonałości

Branża lotnicza, bardzo wrażliwa na turbulencje światowej gospodarki, niedawny dołek ma już za sobą. Zamówienia rosną więc

turbinowy ośrodek w Bielsku zwiększył zatrudnienie do 450 osób. Co najmniej setka z nich to w beskidzkiej fabryce Avio wynalazcy: inżynierowie i konstruktorzy.

— General Electric uwierzył w nasze możliwości i już zleca kolejne projekty rozwojowe. To dlatego grupa Avio, jeden z dostawców silników do europejskich rakiet kosmicznych Ariane, do Bielska przenosi centrum doskonałości w dziedzinie turbinowych napędów — mówi szef polskiej spółki.

Polski oddział Avio, który na początku zeszłej dekady zaczynał od niewielkiej szlifierni turbinowych łopatek i 150 osobowej załogi w bielskiej fabryce, dziś należy do najbardziej ekspansywnych przedsiębiorstw wprowadzających nowe technologie na trudnym rynku lotniczym. To w bielskich zakładach powstają łopatki do silnikowych turbin napędzających boeingi 777 i najbardziej rozpowszechnionego modelu amerykańskiego koncernu: boeinga 737. Avio Polska ma swój udział w produkcji (z fancuską Snecmą) napędów do popularnych airbusów A 320, amerykańskich śmigłowców bojowych Black Hawk (Sikorsky Aircraft), silników Pratt& Whitney 308 robionych do całej rodziny mniejszych, dyspozycyjnych odrzutowców.

Badacze turbin

Najnowsze technologie precyzyjnego szlifowania zębatek stosowanych w przekładniach lotniczych trafiły dzięki Avio do PZL Kalisz. Także z inspiracji Avio za europejskie pieniądze (ok. 190 mln zł), przy udziale naukowców Politechniki Warszawskiej i Wojskowej Akademii Technicznej powstaje w podstołecznej Zielonce laboratorium badań aerodynamiki przepływów turbinowych. Ma być gotowe do pracy do 2014 roku. — Takich laboratoriów, które weryfikowałyby prototypy i innowacyjne rozwiązania w dziedzinie napędów lotniczych brakuje a w kraju mamy uczelnie z dorobkiem i firmy z doświadczeniem w tej dziedzinie — twierdzi Krzysztof Krystowski.

Zainteresowani współpracą z laboratorium są najwięksi producenci silników Pratt& Whitney, General Electric, a także potęgi awiacji: Airbus i Boeing.

Budowa laboratorium to nie jedyna inicjatywa Avio. Razem z beskidzkimi producentami lekkich samolotów, szybowców i lotniczych części, spółka stworzyła śląski, lotniczy klaster, liczący już 26 branżowych firm. Będzie rozwijał najnowocześniejsze technologie kompozytowe i mechaniczne dla potentatów światowej awiacji. Serce klastra to Bielsko Biała i centrum technologii lotniczych w Czechowicach — Dziedzicach.

— Nasz partner General Electric zwiększa zamówienia na elementy turbin niskiego ciśnienia silników GEnx-2B, czyli najnowszych napędów które uniosą Boeinga 747 — 8, potężnego następcę słynnych Jumbo Jetów — mówi Krzysztof Krystowski, prezes Avio Polska.

Przyznaje, że dzięki zamówieniom na kilkanaście turbinowych modułów miesięcznie, przychody firmy wzrosły do 350 mln zł rocznie.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki