Kryzys w branży lotniczej

Liczba obsłużonych przez europejskie lotniska lotów będzie w 2012 roku niższa, niż prognozowano w lutym. Przyczyną jest kolejna fala spowolnienia gospodarki

Publikacja: 27.10.2011 04:48

Kryzys w branży lotniczej

Foto: Bloomberg

Zweryfikowane w dół prognozy dla europejskiego ruchu lotniczego opublikował właśnie Eurocontrol, unijna agencja odpowiedzialna za zarządzanie europejską przestrzenią powietrzną.

Z jej najnowszego opracowania wynika, że do 2017 r. liczba lotów w Europie ma wzrosnąć o ponad 21 proc. w porównaniu z rokiem 2010. Liczba operacji lotniczych w 2017 r. ma wynieść 11,5 mln. To oznacza 2,3 mln operacji lotniczych więcej niż w roku ubiegłym. Ruch lotniczy w krajach bałtyckich ma w tym czasie wzrosnąć o 35 proc. Kontrolerzy lotów będą musieli obsłużyć o 700 samolotów dziennie więcej niż w roku 2010.

W tym roku ruch lotniczy wzrośnie o ok. 4,5 proc. Jak podają eksperci Eurocontrol, to zasługa dużego spadku ruchu spowodowanego m.in. wybuchem wulkanu na Islandii oraz strajkami w europejskim sektorze lotniczym. W latach 2011 – 2017 średnio co roku liczba operacji lotniczych ma rosnąć o 2,8 proc.

Jeszcze w lutym prognozy przewidywały, że w przyszłym roku liczba startów i lądowań na europejskich lotniskach wzrośnie o 3,4 proc. Obecnie, po uwzględnieniu zbliżającej się kolejnej fali spowolnienia gospodarczego, prognoza została zredukowana do wzrostu na poziomie 2,5 proc.

Na tle państw należących do Unii Europejskiej prognozy dla Polski są wyjątkowo dobre. Zgodnie z nimi do 2017 roku ruch ma rosnąć o 5 – 6 proc. rocznie. Wzrost w krajach starej Unii ma się utrzymywać na poziomie 2 – 3 proc.

W 2011 roku wzrost ruchu lotniczego Europa zawdzięcza w największej mierze połączeniom uruchamianym do Turcji i Rosji. Największy ruch panuje na niebie Europy Północnej i Środkowo-Wschodniej. Z kolei rewolucje w Tunezji, Egipcie i Libii przełożyły się na spadek liczby operacji wykonywanych przez europejskie linie lotnicze o 0,04 proc.

Przez ostatnie lata pod względem dynamiki rozwoju tradycyjni przewoźnicy byli na trzecim miejscu – po tanich liniach i prywatnym lotnictwie biznesowym. W tym roku ten segment rynku lotniczego rozwijał się najszybciej.

Od lutego konsekwentnie spadała liczba lotów czarterowych wykonywanych na trasach do i z Europy. Na razie, jak podają eksperci, nic nie zapowiada, by ta tendencja miała się odwrócić.

Przyszły rok ma przynieść kontynuację tegorocznych trendów, na które nałoży się spowolnienie gospodarcze. O ile, jak wynika z danych Eurocontrol, w tym roku liczba operacji w polskiej przestrzeni powietrznej ma wzrosnąć w porównaniu z 2010 rokiem o 11 proc., o tyle już przyszłoroczny wzrost szacowany jest na 8,7 proc. Wzrost w Niemczech w tym roku ma wynieść 4,2 proc., a w przyszłym już 2,5 proc.

Zweryfikowane w dół prognozy dla europejskiego ruchu lotniczego opublikował właśnie Eurocontrol, unijna agencja odpowiedzialna za zarządzanie europejską przestrzenią powietrzną.

Z jej najnowszego opracowania wynika, że do 2017 r. liczba lotów w Europie ma wzrosnąć o ponad 21 proc. w porównaniu z rokiem 2010. Liczba operacji lotniczych w 2017 r. ma wynieść 11,5 mln. To oznacza 2,3 mln operacji lotniczych więcej niż w roku ubiegłym. Ruch lotniczy w krajach bałtyckich ma w tym czasie wzrosnąć o 35 proc. Kontrolerzy lotów będą musieli obsłużyć o 700 samolotów dziennie więcej niż w roku 2010.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej