Groupon wystrzelił na Nasdaq

Na otwarciu sesji w USA akcje serwisu zakupów grupowych zdrożały aż do 46 proc. Wartość Groupona wzrosła do niemal 19 mld dolarów. Rynek rośnie także w Polsce, działa już ok. 80 takich serwisów

Publikacja: 04.11.2011 16:14

Groupon wystrzelił na Nasdaq

Foto: Bloomberg

Światowy lider rynku zakupów grupowych w świetnym stylu wszedł na nowojorską giełdę. Inwestorzy masowo ruszyli po jego akcje, czego efektem był niemal 50-proc. wzrost kursu na otwarciu sesji.

- To wielki sukces, ale też zaskoczenie. Inwestorzy najwidoczniej wierzą, że ten segment e-commerce będzie się dalej rozwijał, nawet po okresie boomu na głównych rynkach, i znajdzie nowe kierunki ekspansji. Zacznie też w końcu zarabiać - mówi Tomasz Prucnal, ekspert z zespołu ds. sektora telekomunikacyjnego PwC.

Groupon ostatecznie ustalił cenę emisyjną akcji na 20 dol., choć wcześniej była mowa o 16 - 18 dol. Ze znalezieniem chętnych na 35 mln akcji - 5 mln więcej, niż wcześniej planowano - nie było problemu, a oferta warta była 700 mln dol. Oznacza to, że wycena spółki wynosiła wtedy 12,8 mld dol., a w momencie otwarcia notowań wzrosła do 19 mld dol. Firma niedawno podała, że ma już 30 mln klientów oraz 143 mln użytkowników. To także największa oferta spółki internetowej na amerykańskiej giełdzie od debiutu Google w 2004 r., wartego 1,7 mld dol.

Giełdowy sukces Groupona to też dowód, że w Internecie nadal można stworzyć coś nowego i zarobić na tym krocie. Andrew Mason założył Groupona niedawno, bo w listopadzie 2008 r., a dziś firma działa już w 43 krajach. Mason ma ponad 47 mln akcji spółki. Już raz zaskoczył rynek, odrzucając wartą 6 mld dol. ofertę przejęcia Groupona przez Google. „Giełdowy debiut to mały kamień milowy w historii firmy"- napisał w blogu.

- To ogromny sukces całej branży zakupów grupowych. Przy słabej koniunkturze na giełdzie oraz kłopotach ze sprzedażą obligacji państw inwestorzy uwierzyli wjego wielki potencjał. To dobry prognostyk na przyszłość - mówi Tomasz Dalach, prezesa Gruper.pl. Ten polski serwis działa od kwietnia 2010 r., a jego założyciele także rozmawiają z inwestorami o sprzedaży spółki. W przeciwieństwie do generującego straty Groupona dziesięć miesięcy od startu osiągnęła ona rentowność.

Zakupy grupowe podbijają bowiem także Polskę. Klienci kupują na serwisach kupony zniżkowe na wyjazdy wakacyjne, wyjścia do restauracji, teatru i wiele innych. Ceny są średnio o 50 proc. niższe od wyjściowych, dlatego chętnych przybywa. Również na naszym rynku Groupon jest liderem. Ostrożne szacunki mówią, że Polacy miesięcznie na kupony rabatowe wydają już ok. 50 mln zł.

Konkurencja jest coraz ostrzejsza. Na pozycję wicelidera pod względem liczby użytkowników wskoczył Citeam.pl z grupy Allegro. Jednak już serwis Agory HappyDay radzi sobie gorzej, a w sierpniu miał ponad 348 tys. użytkowników. Także Groupon notuje spadek ich liczby – w sierpniu miał ich niema l3,7 mln, ponad 100 tys. mniej niż miesiąc wcześniej. Mocne wejście na rynek zapowiadał także Facebook, który z usługą Deals miał zrewolucjonizować rynek zakupów grupowych. Po testach w USA jednak się z tego pomysłu wycofał. Z kolei spółka Presspublica, wydawca m.in. Rz, ruszyła z serwisem okazje.rp.pl.

- Rynek zmienia się z dnia nadzień. Mimo głośnych upadków, nadal odnotowujemy coraz więcej startów nowych serwisów. W Polsce mamy ich już blisko 80 i jak pokazuje przykład Czech, gdzie jest ich około 200, to wciąż mało - mówi Kamil Kaniuk z GoDeal.pl.

Biznes
Biznes w USA obawia się konsekwencji ceł Donalda Trumpa. Nowe badanie
Materiał Promocyjny
Obowiązki przedsiębiorcy, czyli koniec miesiąca z Małą Księgowością
Biznes
Ile kraje UE wydają na obronność? Raport EDA krytykuje politykę Polski
Biznes
Ważne informacje dla ogrzewających pelletem i brykietem. Rząd wprowadzi zmiany
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy mogą liczyć na podwyżki w 2025 roku?
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska