Reklama

Dreamlinery z Południowej Karoliny

Boeing uruchomił nowy ośrodek produkcji samolotów B787, który wywołał wściekłość związkowców z Seattle

Publikacja: 14.11.2011 09:14

- Otwieramy nowy ośrodek Boeinga w Południowej Karolinie. Spodziewamy się, że pierwsze samoloty wyprodukowane w tym stanie trafią do klientów w 2012 r.  — oświadczył na piątkowej uroczystości w North Charleston wiceprezes koncernu i szef nowego zakładu, Jack Jones. — Będą tu przybywać klienci z całego świata — dodał.

Decyzja koncernu o podjęciu produkcji Dreamlinera poza Seattle wywołała wściekłość związku zawodowego mechaników. Południowa Karolina jest stanem gwarantującym pracę (right-to-work state), co oznacza, że zatrudnianych nie można zmusić do wstępowania do związków zawodowych czy do płacenia składek związkowych.

Związek mechaników złożył więc skargę do krajowej rady stosunków pracowniczych NLRB twierdząc, że Boeing zlokalizował fabrykę w Południowej Karolinie w odwecie za strajki w Seattle, ale nie zanosi się na rychłe zakończenie sprawy. Kwestia praw pracowniczych stała się też jednym z tematów kampanii przed wyborami prezydenckimi w USA w 2012 r.

Jack Jones w rozmowie z dziennikarzami przed uroczystością uchylał się od tej sprawy.

— Mnie to nie interesuje, my skupiamy się na produkcji samolotów — stwierdził. Przyznał jednak, że w pierwszych tygodniach, gdy ruszyły prace budowlane w North Charleston niecałe dwa lata temu pojawił się wśród pracowników niepokój z powodu zatargu ze związkami. Szybko jednak zniknął, bo decyzja o przeniesieniu części produkcji miała duże znaczenie dla przyszłości koncernu, zwiększając elastyczność działania i rozproszenie ryzyka.

Reklama
Reklama

Otwarcie ośrodka w Karolinie ma dużą wagę symbolu, bo po raz pierwszy Boeing będzie produkować i wydawać samoloty poza swą bazą w Seattle. Nowe centrum to trzypiętrowy budynek naprzeciw zakładu końcowego montażu i dostaw, z którego pierwszy B787 wyjedzie w I kwartale. Jego dostawę przewidziano w II kwartale, ale Jones nie chciał ujawnić, komu.

Załoga w North Charleston osiągnęła już tempo średniej produkcji 2,5 samolotu miesięcznie, Boeing chce dojść pod koniec 2013 r. do 10 miesięcznie: siedmiu w stanie Waszyngton i trzech w Karolinie.

Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Biznes
Biznes o cyrkularności – co mówią liderzy zmian
Biznes
UE przedłuży życie samochodów spalinowych
Biznes
Elon Musk jest jeszcze bogatszy. Jako pierwszy przekroczył rekordową granicę
Biznes
NATO dwóch prędkości, pożyczka dla Ukrainy i chińskie surowce dla Europy
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama