Dane publikuje dziś PricewaterhouseCoopers (PwC). Rekord wzrostu biją marki z zagraniczne montowane w Rosji - o 99 proc. rok do roku. Rosjanie kupili ich 730 tys. sztuk za 16,9 mld dol.. Rodzima produkcja rosyjskich marek cieszy się powodzeniem większym o 43 proc.. Sprzedano 465 tys. sztuk za 5,3 mld dol.., głównie różnych modeli ład. Zagraniczne marki z importu, które tradycyjnie są najdroższe wybrało 605 tys. klientów wydając 20,6 mld dol. (wzrost o 69 proc.).
PwC wzrost sprzedaży rosyjskich marek wyjaśnia przede wszystkim rządowym programem utylizacji starych (powyżej 10 lat) aut. Zostawiając stary samochód Rosjanin zyskuje możliwość kupna auta z listy rządowej na preferencyjnych warunkach z dopłatą państwa. Większość na tej liście stanowią modele łady. Jednak, jak zauważa PwC, udział tego segmentu w rynku spada.
Rosyjski rynek należy do najdynamiczniej rosnących w Europie. W sumie za 9 miesięcy Rosjanie kupili prawie 2,2 mln nowych samochodów. Do końca roku sprzedaż ma sięgnąć 2,8 mln, niewiele mniej niż w rekordowym 2008 r (2,9 mln).