Airbus Military rozwija zakłady na Okęciu

Arbus Military, spółka odpowiedzialna za wojskową część produkcji europejskiego giganta lotniczego rozwija zakłady w Warszawie

Publikacja: 16.11.2011 16:05

Airbus Military rozwija zakłady na Okęciu

Foto: Flickr

W zakładach na Okęciu już powstają treningowe samoloty orlik, produkowana jest  prawie połowa struktur i instalacji  transportowej casy 295 M a w czwartek rusza  drugie na świecie ( poza Sewillą w Hiszpanii ) centrum serwisowe tych samolotów.

To inwestycja ważna dla polskich Sił Powietrznych, bo polska armia dysponuje 11  transportowcami C 295 M hiszpańskiej produkcji, które  są wyjątkowo intensywnie wykorzystywane do obsługi kontyngentów wojskowych w operacjach ekspedycyjnych, najpierw w Iraku, a obecnie w Afganistanie.

- Jesteśmy gotowi do wykonywania na Okęciu remontów głównych samolotów, wcześniej  taki serwis można było robić jedynie w macierzystych zakładach produkcyjnych w Hiszpanii – mówi Francisco Javier Diaz Gil, prezes i dyrektor zarządzający Airbus Military EADS PZL Warszawa - Okęcie. Szef polskiej fabryki  podkreśla, że Airbus Military  już ulokował w Warszawie produkcję kluczowych struktur transportowej casy: skrzydeł, drzwi, ramp, nawet całej przedniej części kadłuba i kabiny pilotów. W Polsce powstają też instalacje elektryczne dla 70 proc. wszystkich nowych maszyn M 295 M.

Spółka Airbus Military z Okęcia , która produkuje również samoloty orlik używane do szkolenia wojskowych pilotów już proponuje zmodernizowaną wersję tych maszyn zaprojektowanych od podstaw  i  produkowanych w kraju. Dwumiejscowy, turbośmigłowy orlik TC II z nowoczesną awioniką i wzmocnionymi silnikami kanadyjskiego Pratt& Whitney, oferowany był niedawno w wielkim przetargu na samoloty treningowe w Indiach , ale przegrał z szwajcarskim Pilatusem

Nasza armia, eksploatuje 28 orlików  i już zamówiła za 150 mln zł modernizację 16 treningowych samolotów.

Jeden orlik, w zależności od wyposażenia kosztuje ok. 5 mln dolarów. Ekspert lotniczy Norbert Bączyk twierdzi, że TC II z nowymi silnikami P&W, to udane, wytrzymałe konstrukcje, które podczas szkolenia „wybaczają" błędy adeptom pilotażu.

Koncern Airbus Military,w którym wiodącym udziałowcem jest hiszpańska Casa, do warszawskiego zakładu planuje  przenieść biuro konstrukcyjne, które miałoby pracować na rzecz całego koncernu EADS i wykonywać zewnętrzne zamówienia komercyjne. Sama skomplikowana operacja uruchomienia w Warszawie produkcji przedniej części kadłuba transportowca  C 295 M to ogromne przedsięwzięcie, które otworzy nowe możliwości przed najstarszymi zakładami lotniczymi w kraju  — twierdzi wiceprezes Władysław Skorski. Ma nadzieję iż pozwolą one już w kolejnych latach zwiększyć przychody firmy z obecnych 24 mln do 50 mln euro rocznie.

W czwartek na Okęciu Airbus Military uroczyście otworzy  drugie poza Hiszpanią centrum serwisowe transportowców casa.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca