Do 20 grud­nia wpły­wy wy­nio­sły ok. 360 mln zł. dzien­ne śred­nie wpły­wy to ok. 3 mln zł  - mó­wi Do­ro­ta Pro­cho­wicz, rzecz­nik pro­jek­tu viaTOLL. Jak sza­cu­je Mag­da­le­na Ja­wor­ska, za­stęp­ca sze­fa GDDKiA w przy­szłym ro­ku e­-my­to ma za­si­lić ka­sę pań­stwa już kwo­tą ok. 1 mld zł. Bu­do­wa sys­te­mu, za­rzą­dza­nie nim przez naj­bli­żej osiem lat ma kosz­to­wać 4,9 mld zł.

- Do tej po­ry GDDKiA za­pła­ci­ła nam 590 mln zł za bu­do­wę sys­te­mu, na­to­miast nie otrzy­ma­li­śmy jesz­cze wy­na­gro­dze­nia za za­rzą­dza­nie nim – mó­wi Pro­cho­wicz. Spół­ka otrzy­ma je do­pie­ro po po­li­cze­niu ile  jest win­na Skar­bo­wi Pań­stwa z ty­tu­łu re­kom­pen­sa­ty.

Sys­tem za­czął obo­wią­zy­wać z po­cząt­kiem ma­ja te­go ro­ku, jed­nak przez pierw­sze mie­sią­ce był nie­szczel­ny i opła­ty nie by­ły po­bie­ra­ne od wszyst­kich użyt­kow­ni­ków dróg od któ­rych po­win­ny.  Trwa­ją ob­li­cze­nia wy­so­ko­ści tej kwo­ty – po­rów­ny­wa­ne są dwa trzy­mie­sięcz­ne okre­sy roz­li­cze­nio­we. W ko­lej­nych la­tach, wraz z roz­bu­do­wą sie­ci płat­nych dróg, wzra­stać ma­ją wpły­wy do ka­sy pań­stwa z opłat po­bie­ra­nych od kie­row­ców.

W przy­szłym ro­ku sieć płat­nych dróg, obec­nie obej­mu­ją­ca nie­ca­łe 1,6 tys. km , ma po­więk­szyć się o ko­lej­ne ok. 713 km , to o 313 km wię­cej niż prze­wi­dy­wa­ły pla­ny. Po­wo­dem roz­sze­rze­nia są ma­so­we uciecz­ki kie­row­ców na tra­sy al­ter­na­tyw­ne do dróg płat­nych. W sys­te­mie w I po­ło­wie ro­ku znaj­dzie się   13 km dro­gi eks­pre­so­wej  nr 7 z El­blą­ga do Kalsk, 150-km frag­ment tra­sy nr 91 z Prusz­cza Gdań­skie­go do To­ru­nia oraz  ok. 150-km od­ci­nek mię­dzy Ko­ni­nem a Ło­wi­czem – tra­sy rów­no­le­głe do au­to­stra­dy A1 za­rzą­dza­nej przez GTC i A2 któ­rą wy­bu­do­wa­ła AWSA. Nie bę­dzie to ko­niec  przy­szło­rocz­nej roz­bu­do­wy sie­ci.  Ko­lej­ne roz­sze­rze­nie sie­ci płat­nych dróg pla­no­wa­ne jest na II?po­ło­wę przy­szłe­go ro­ku - obej­mie no­wo od­da­wa­ne przez GDDKiA  od­cin­ki dróg .

W sys­te­mie za­re­je­stro­wa­nych jest  obec­nie pra­wie 652 tys. po­jaz­dów. Oko­ło 28 proc. z nich to kie­row­cy za­gra­nicz­ni, głów­nie  z Nie­miec, Li­twy, Ro­sji, Ukra­iny i Czech.