Sprzedaż biur podróży wzrosła w 2011 roku o 5-10 proc.

Ubiegłoroczna sprzedaż biur podróży była większa o 5 – 10 proc. niż rok wcześniej – szacują eksperci. 2012 rok może przynieść branży dalszą poprawę

Publikacja: 31.01.2012 00:31

Sprzedaż biur podróży wzrosła w 2011 roku o 5-10 proc.

Foto: Bloomberg

Choć touroperatorzy jeszcze podsumowują wyniki za 2011 rok, eksperci spodziewają się, że branża odnotuje wzrost sprzedanych wycieczek. – Zakładam, że sprzedaż okaże się większa o 5 – 10 proc. – twierdzi Andrzej Betlej, szef branżowej firmy doradczej InfoServices. Jego zdaniem w roku 2012 jest szansa na dalszą poprawę.

Ze wstępnych danych wynika, że liderzy rynku radzili sobie całkiem nieźle. Grupa Kapitałowa Rainbow Tours  poinformowała wczoraj, że wypracowała w ubiegłym roku przychody w wysokości 455 mln zł, o 41 proc. większe niż rok wcześniej. Taka poprawa to efekt włączenia do grupy spółki Bee & Free specjalizującej się w organizowaniu wyjazdów do Egiptu, Turcji oraz Tunezji, przejętej przez Rainbow jesienią 2010 roku. Ale dobra była też sama końcówka roku: jednostkowe przychody ze sprzedaży wycieczek w grudniu przekroczyły 23 mln zł, co dało przeszło 17-procentowy wzrost w porównaniu z grudniem 2010 roku.

– Jest to rezultat wysokiej przedsprzedaży lata i skutecznej kampanii reklamowej – tłumaczy Radomir Świderski, rzecznik Rainbow. W ubiegłym miesiącu wiceprezes spółki Remigiusz Talarek w rozmowie z „Rz" zapowiadał: – Sądzę, że zdołamy wypracować zysk na poziomie 7 – 8 mln zł.

Obroty największej w branży Itaki sięgnęły w ubiegłym roku 1,1 mld zł w porównaniu z 920 mln zł rok wcześniej.

Touroperator obsłużył 450 tys. klientów. – Spodziewamy się, że zysk brutto wyniesie 35 – 36 mln zł, co powinno przełożyć się na 28 – 29 mln zł zysku netto – zapowiada Piotr Henicz, wiceprezes Itaki.

Nieźle radzi sobie także Neckermann. Gdy Thomas Cook, czyli spółka matka tej firmy, notuje straty i przechodzi pod kuratelę bankowego programu naprawczego, jej polski oddział odbija się w górę. Według Jacka Dąbrowskiego, dyrektora ds. produktu w Neckermann Polska, spółka za ubiegły rok będzie mogła pochwalić się wzrostem sprzedaży na poziomie kilku procent, osiągnie także dodatni wynik finansowy. Obecny rok ma przynieść dalszą poprawę: – Jesteśmy na ścieżce wzrostu – deklaruje Dąbrowski.

Ale przedstawiciele biur podróży ostrzegają: poprawa nie przyjdzie łatwo. – Choć zakładamy na ten rok ok. 20-procentowy wzrost liczby klientów, to zdajemy sobie sprawę, że będzie to bardzo, bardzo trudne – przyznaje Henicz.

Zdaniem prezesa TUI Polska Marka Andryszaka optymistyczne do niedawna nastroje mocno schłodził słabszy od grudnia styczeń. W dodatku poczucie niepewności umacnia słaby złoty i drożejąca ropa, podwyższające koszty. – W takiej sytuacji touroperatorzy będą minimalizować ryzyko. – Na jednym wykorzystanym miejscu w samolocie można zyskać 100 złotych, ale stracić 1000, jeśli pozostanie puste – mówi Andryszak.

Biura liczą jednak, że słabszy początek roku uda się poprawić sprzedażą długiego majowego weekendu. U części touroperatorów nie ma już z czego wybierać. – W pierwszej kolejności poszła Majorka, greckie wyspy i Egipt. Teraz zostały nam pojedyncze miejsca, m.in. w Turcji i Bułgarii – twierdzi Dąbrowski.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Choć touroperatorzy jeszcze podsumowują wyniki za 2011 rok, eksperci spodziewają się, że branża odnotuje wzrost sprzedanych wycieczek. – Zakładam, że sprzedaż okaże się większa o 5 – 10 proc. – twierdzi Andrzej Betlej, szef branżowej firmy doradczej InfoServices. Jego zdaniem w roku 2012 jest szansa na dalszą poprawę.

Ze wstępnych danych wynika, że liderzy rynku radzili sobie całkiem nieźle. Grupa Kapitałowa Rainbow Tours  poinformowała wczoraj, że wypracowała w ubiegłym roku przychody w wysokości 455 mln zł, o 41 proc. większe niż rok wcześniej. Taka poprawa to efekt włączenia do grupy spółki Bee & Free specjalizującej się w organizowaniu wyjazdów do Egiptu, Turcji oraz Tunezji, przejętej przez Rainbow jesienią 2010 roku. Ale dobra była też sama końcówka roku: jednostkowe przychody ze sprzedaży wycieczek w grudniu przekroczyły 23 mln zł, co dało przeszło 17-procentowy wzrost w porównaniu z grudniem 2010 roku.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca