Reklama

E-myto się spóźnia

trans­port Sys­tem e­-my­ta miał ob­jąć sa­mo­cho­dy oso­bo­we z po­cząt­kiem te­go ro­ku. Wciąż nie wia­do­mo, kie­dy to na­stą­pi

Publikacja: 24.02.2012 04:45

Liczba aut objętych systemem opłat

Liczba aut objętych systemem opłat

Foto: Rzeczpospolita

E-my­to, czy­li elek­tro­nicz­ny sys­tem po­bo­ru opłat za ko­rzy­sta­nie z sie­ci pol­skich dróg, od lip­ca 2011 r. obej­mu­je obo­wiąz­ko­wo sa­mo­cho­dy cię­ża­ro­we. Kie­row­cy sa­mo­cho­dów oso­bo­wych pła­cą tyl­ko za ko­rzy­sta­nie z au­to­strad i mu­szą ro­bić to na bram­kach. Pla­ny prze­wi­dy­wa­ły, że chęt­ni bę­dą mo­gli ku­pić urzą­dze­nie via­box re­je­stru­ją­ce tra­sę po­jaz­du i roz­li­czać się w for­mie elek­tro­nicz­nej już z po­cząt­kiem te­go ro­ku.

– Ter­min uru­cho­mie­nia tej usłu­gi jest uza­leż­nio­ny od prac le­gi­sla­cyj­nych rzą­du, któ­ry pla­nu­je wy­łą­cze­nie z sys­te­mu e-my­ta po­jaz­dów oso­bo­wych z przy­czep­ka­mi o łącz­nej ma­sie prze­kra­cza­ją­cej 3,5 to­ny – mó­wi Do­ro­ta Pro­cho­wicz, rzecz­nik Via­toll. Jak wy­ja­śnia, za­rząd­ca elek­tro­nicz­ne­go sys­te­mu po­bo­ru opłat bę­dzie po­trze­bo­wał kil­ku ty­go­dni po wej­ściu w ży­cie ure­gu­lo­wań na do­koń­cze­nie prac.

Zmia­ny w pra­wie ma­ją na­stą­pić na wnio­sek re­sor­tu trans­por­tu. Zgod­nie z obec­nie obo­wią­zu­ją­cy­mi prze­pi­sa­mi kie­row­cy sa­mo­cho­dów oso­bo­wych z przy­cze­pą mu­szą się roz­li­czać za ko­rzy­sta­nie z dróg na ta­kich sa­mych za­sa­dach jak kie­row­cy sa­mo­cho­dów cię­ża­ro­wych. Po no­we­li­za­cji to ma się zmie­nić. Jed­nak na­dal nie wia­do­mo, kie­dy to się sta­nie.? W tym ro­ku do Kra­jo­we­go Fun­du­szu Dro­go­we­go z ty­tu­łu e-my­ta ma wpły­nąć 1,13 mld zł. W ro­ku ubie­głym ka­sa pań­stwa zo­sta­ła za­si­lo­na z te­go ty­tu­łu kwo­tą 417 mln zł. – W tym ro­ku ze­bra­li­śmy już ok. 100 mln zł, śred­nio dzien­nie wpły­wy z opłat wy­no­szą po­nad 2 mln zł – mó­wi Do­ro­ta Pro­cho­wicz.

Wciąż bra­ku­je też roz­po­rzą­dze­nia, na pod­sta­wie któ­re­go roz­sze­rzo­na zo­sta­nie sieć płat­nych dróg w lip­cu te­go ro­ku. Sys­tem e-my­ta obej­mu­je ok. 1,56 tys. km dróg. Po za­pla­no­wa­nym na li­piec te­go ro­ku roz­sze­rze­niu sieć płat­nych dróg ma się roz­sze­rzyć o ko­lej­ne 320 km tras. Sieć ekspresowa o ok. 13 km dro­gi eks­pre­so­wej nr 7 z El­blą­ga do Pa­słę­ka, ok. 140 km frag­men­tu

dro­gi kra­jo­wej nr 91 rów­no­le­głej do płat­nej au­to­stra­dy A1 zbu­do­wa­nej i za­rzą­dza­nej przez Gdańsk Trans­port Com­pa­ny i ok. 170 km od­cin­ka tra­sy 92 z Ło­wi­cza do Wrze­śni. Bę­dzie to kosz­to­wa­ło pań­stwo 86 mln zł.

Reklama
Reklama

Kapsch otrzy­mu­je 2,78 mln zł za ob­ję­cie sys­te­mem 10 km dro­gi kra­jo­wej, 2,70 mln za 20 km dro­gi eks­pre­so­wej i 1,94 mln za 25 km au­to­stra­dy. Wszyst­kie te­go­rocz­ne wy­dat­ki na po­bór opłat, w tym na wy­na­gro­dze­nie dla za­rząd­cy sys­te­mu, ma­ją wy­nieść po­nad 1 mld zł.

—Agniesz­ka Ste­fań­ska

E-my­to, czy­li elek­tro­nicz­ny sys­tem po­bo­ru opłat za ko­rzy­sta­nie z sie­ci pol­skich dróg, od lip­ca 2011 r. obej­mu­je obo­wiąz­ko­wo sa­mo­cho­dy cię­ża­ro­we. Kie­row­cy sa­mo­cho­dów oso­bo­wych pła­cą tyl­ko za ko­rzy­sta­nie z au­to­strad i mu­szą ro­bić to na bram­kach. Pla­ny prze­wi­dy­wa­ły, że chęt­ni bę­dą mo­gli ku­pić urzą­dze­nie via­box re­je­stru­ją­ce tra­sę po­jaz­du i roz­li­czać się w for­mie elek­tro­nicz­nej już z po­cząt­kiem te­go ro­ku.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Reklama
Biznes
Trump daje szansę Putinowi, wydatki socjalne windują dług, Wlk. Brytania i OZE
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Imperium zbudowane przez Zygmunta Solorza bliskie ważnego rozstrzygnięcia
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Biznes
Zmiany we władzach Elektrimu. Wieloletnia menedżerka zamiast Zygmunta Solorza
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Materiał Partnera
Jak Veolia dekarbonizuje polskie ciepło
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama