E-myto się spóźnia

trans­port Sys­tem e­-my­ta miał ob­jąć sa­mo­cho­dy oso­bo­we z po­cząt­kiem te­go ro­ku. Wciąż nie wia­do­mo, kie­dy to na­stą­pi

Publikacja: 24.02.2012 04:45

Liczba aut objętych systemem opłat

Liczba aut objętych systemem opłat

Foto: Rzeczpospolita

E-my­to, czy­li elek­tro­nicz­ny sys­tem po­bo­ru opłat za ko­rzy­sta­nie z sie­ci pol­skich dróg, od lip­ca 2011 r. obej­mu­je obo­wiąz­ko­wo sa­mo­cho­dy cię­ża­ro­we. Kie­row­cy sa­mo­cho­dów oso­bo­wych pła­cą tyl­ko za ko­rzy­sta­nie z au­to­strad i mu­szą ro­bić to na bram­kach. Pla­ny prze­wi­dy­wa­ły, że chęt­ni bę­dą mo­gli ku­pić urzą­dze­nie via­box re­je­stru­ją­ce tra­sę po­jaz­du i roz­li­czać się w for­mie elek­tro­nicz­nej już z po­cząt­kiem te­go ro­ku.

– Ter­min uru­cho­mie­nia tej usłu­gi jest uza­leż­nio­ny od prac le­gi­sla­cyj­nych rzą­du, któ­ry pla­nu­je wy­łą­cze­nie z sys­te­mu e-my­ta po­jaz­dów oso­bo­wych z przy­czep­ka­mi o łącz­nej ma­sie prze­kra­cza­ją­cej 3,5 to­ny – mó­wi Do­ro­ta Pro­cho­wicz, rzecz­nik Via­toll. Jak wy­ja­śnia, za­rząd­ca elek­tro­nicz­ne­go sys­te­mu po­bo­ru opłat bę­dzie po­trze­bo­wał kil­ku ty­go­dni po wej­ściu w ży­cie ure­gu­lo­wań na do­koń­cze­nie prac.

Zmia­ny w pra­wie ma­ją na­stą­pić na wnio­sek re­sor­tu trans­por­tu. Zgod­nie z obec­nie obo­wią­zu­ją­cy­mi prze­pi­sa­mi kie­row­cy sa­mo­cho­dów oso­bo­wych z przy­cze­pą mu­szą się roz­li­czać za ko­rzy­sta­nie z dróg na ta­kich sa­mych za­sa­dach jak kie­row­cy sa­mo­cho­dów cię­ża­ro­wych. Po no­we­li­za­cji to ma się zmie­nić. Jed­nak na­dal nie wia­do­mo, kie­dy to się sta­nie.? W tym ro­ku do Kra­jo­we­go Fun­du­szu Dro­go­we­go z ty­tu­łu e-my­ta ma wpły­nąć 1,13 mld zł. W ro­ku ubie­głym ka­sa pań­stwa zo­sta­ła za­si­lo­na z te­go ty­tu­łu kwo­tą 417 mln zł. – W tym ro­ku ze­bra­li­śmy już ok. 100 mln zł, śred­nio dzien­nie wpły­wy z opłat wy­no­szą po­nad 2 mln zł – mó­wi Do­ro­ta Pro­cho­wicz.

Wciąż bra­ku­je też roz­po­rzą­dze­nia, na pod­sta­wie któ­re­go roz­sze­rzo­na zo­sta­nie sieć płat­nych dróg w lip­cu te­go ro­ku. Sys­tem e-my­ta obej­mu­je ok. 1,56 tys. km dróg. Po za­pla­no­wa­nym na li­piec te­go ro­ku roz­sze­rze­niu sieć płat­nych dróg ma się roz­sze­rzyć o ko­lej­ne 320 km tras. Sieć ekspresowa o ok. 13 km dro­gi eks­pre­so­wej nr 7 z El­blą­ga do Pa­słę­ka, ok. 140 km frag­men­tu

dro­gi kra­jo­wej nr 91 rów­no­le­głej do płat­nej au­to­stra­dy A1 zbu­do­wa­nej i za­rzą­dza­nej przez Gdańsk Trans­port Com­pa­ny i ok. 170 km od­cin­ka tra­sy 92 z Ło­wi­cza do Wrze­śni. Bę­dzie to kosz­to­wa­ło pań­stwo 86 mln zł.

Kapsch otrzy­mu­je 2,78 mln zł za ob­ję­cie sys­te­mem 10 km dro­gi kra­jo­wej, 2,70 mln za 20 km dro­gi eks­pre­so­wej i 1,94 mln za 25 km au­to­stra­dy. Wszyst­kie te­go­rocz­ne wy­dat­ki na po­bór opłat, w tym na wy­na­gro­dze­nie dla za­rząd­cy sys­te­mu, ma­ją wy­nieść po­nad 1 mld zł.

—Agniesz­ka Ste­fań­ska

E-my­to, czy­li elek­tro­nicz­ny sys­tem po­bo­ru opłat za ko­rzy­sta­nie z sie­ci pol­skich dróg, od lip­ca 2011 r. obej­mu­je obo­wiąz­ko­wo sa­mo­cho­dy cię­ża­ro­we. Kie­row­cy sa­mo­cho­dów oso­bo­wych pła­cą tyl­ko za ko­rzy­sta­nie z au­to­strad i mu­szą ro­bić to na bram­kach. Pla­ny prze­wi­dy­wa­ły, że chęt­ni bę­dą mo­gli ku­pić urzą­dze­nie via­box re­je­stru­ją­ce tra­sę po­jaz­du i roz­li­czać się w for­mie elek­tro­nicz­nej już z po­cząt­kiem te­go ro­ku.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca