Baltona kontra Okęcie

Zarządca lotniska wypowiedział sieci umowy najmu wszystkich sklepów Zdaniem Baltony to bezprawne. Akcjonariusze już wystąpili o arbitraż – dowiedziała się „Rz”. Do sądu trafił też wniosek o zablokowanie przebudowy obecnego Terminalu 1 na lotnisku

Publikacja: 05.03.2012 02:07

Baltona kontra Okęcie

Foto: ROL

Red

16 lu­te­go Przed­się­bior­stwo Pań­stwo­we Por­ty Lot­ni­cze (PPL) za­rzą­dza­ją­ce war­szaw­skim lot­ni­skiem Cho­pi­na wy­po­wie­dzia­ło umo­wę spół­ce BH Tra­vel Po­land na­le­żą­cej do gru­py Bal­to­na. Ar­gu­men­tem by­ło na­ru­sze­nie za­pi­sów kon­trak­tu, a jak wy­ja­śni­li „Rz" przed­sta­wi­cie­le PPL, cho­dzi­ło o opóź­nie­nia w płat­no­ściach, brak wy­ma­ga­nych gwa­ran­cji ban­ko­wych oraz po­lis OC.

– Za­rzu­ty są bez­pod­staw­ne, dys­po­nu­je­my na to do­ku­men­ta­mi, w związ­ku z czym umo­wy obo­wią­zu­ją, a PP Por­ty Lot­ni­cze dzia­ła na na­szą szko­dę, unie­moż­li­wia­jąc nam dzia­łal­ność – mó­wi An­drzej Ury­ga, dy­rek­tor za­rzą­dza­ją­cy Bal­to­ny.

Jak wy­ja­śnia, fak­tycz­nym po­wo­dem wy­po­wie­dze­nia jest ko­niecz­ność opusz­cze­nia przez Bal­to­nę lo­ka­li w Ter­mi­na­lu 1 w związ­ku z je­go pla­no­wa­ną prze­bu­do­wą, któ­ra ma się roz­po­cząć w III kwar­ta­le. Jed­nak w umo­wach naj­mu lo­ka­li na lot­ni­sku w War­sza­wie pod­pi­sy­wa­nych w 2007, 2008 i 2011 r. nie ma na ten te­mat ani sło­wa, choć zda­niem spół­ki już wte­dy har­mo­no­gram in­we­sty­cji po­wi­nien być zna­ny.

– Po­zew w są­dzie o za­bez­pie­cze­nie na­szych in­te­re­sów zło­ży­li­śmy przed otrzy­ma­niem rze­ko­mych wy­po­wie­dzeń umów, gdyż dzia­ła­nia PPL zmie­rza­ły w kie­run­ku usu­nię­cia nie­wy­god­ne­go dla sie­bie na­jem­cy. Ewi­dent­nie szu­ka­li ko­zła ofiar­ne­go w ce­lu ukry­cia swo­je­go nie­dbal­stwa – do­da­je An­drzej Ury­ga.

– Nie chce­my roz­trzą­sać szcze­gó­łów po­uf­nej umo­wy han­dlo­wej na ła­mach ga­ze­ty. Na­sze sta­no­wi­sko po­twier­dza do­ku­men­ta­cja, któ­rą je­ste­śmy go­to­wi przed­sta­wić w są­dzie, je­śli bę­dzie ta­ka po­trze­ba – mó­wi z ko­lei Prze­my­sław Przy­byl­ski, rzecz­nik lot­ni­ska Cho­pi­na w War­sza­wie.

Pod­trzy­mu­je, że umo­wy zo­sta­ły wy­po­wie­dzia­ne i obec­nie już nie obo­wią­zu­ją, nie ma też mo­wy o ne­go­cja­cjach w spra­wie.

Bal­to­na jed­nak nie re­zy­gnu­je. Do są­du tra­fił wnio­sek o za­bez­pie­cze­nie rosz­czeń po­przez wstrzy­ma­nie pro­jek­tu prze­bu­do­wy lot­ni­ska. Sąd wy­dał już jed­no po­sta­no­wie­nie o za­bez­pie­cze­niu rosz­czeń spół­ki. Dwóch ak­cjo­na­riu­szy Bal­to­ny – z Cy­pru oraz z In­dii – zło­ży­ło też do Mi­ni­ster­stwa Trans­por­tu, Bu­dow­nic­twa i Go­spo­dar­ki Mor­skiej wnio­sek o skie­ro­wa­nie spo­ru pod ar­bi­traż mię­dzy­na­ro­do­wy na pod­sta­wie umów Pol­ski z ty­mi kra­ja­mi w spra­wie po­pie­ra­nia i wza­jem­nej ochro­ny in­we­sty­cji.

– Są pod­da­ne ana­li­zie praw­nej i fak­tycz­nej. Mi­ni­ster­stwo wy­stą­pi­ło o sta­no­wi­sko PPL. Obie umo­wy prze­wi­du­ją moż­li­wość po­lu­bow­ne­go za­koń­cze­nia spo­ru w ter­mi­nie sze­ściu mie­się­cy – mó­wi Mi­ko­łaj Kar­piń­ski, rzecz­nik re­sor­tu.

– Por­ty Lot­ni­cze nie są stro­ną umo­wy mię­dzy­na­ro­do­wej i nie są zo­bo­wią­za­ne do za­pew­nia­nia ochro­ny in­we­sty­cji pod­mio­tów za­gra­nicz­nych. Re­la­cje dwóch pod­mio­tów go­spo­dar­czych za­re­je­stro­wa­nych w Pol­sce re­gu­lu­ją wy­łącz­nie prze­pi­sy pra­wa pol­skie­go – ri­po­stu­je Prze­my­sław Przy­byl­ski.

Dla Okę­cia spór z Bal­to­ną mo­że być du­ży pro­ble­mem. W III kw. ma ru­szyć prze­bu­do­wa ter­mi­na­lu nr 1. Pro­jekt wart jest ok. 500 mln zł, z cze­go we­dług na­szych in­for­ma­cji 150 mln zł po­cho­dzi ze środ­ków UE. Prze­pad­ną, je­śli in­we­sty­cja nie zo­sta­nie za­koń­czo­na z upły­wem 2014 r.

Tym­cza­sem praw­ni­cy, z któ­ry­mi roz­ma­wia­li­śmy, zwra­ca­ją uwa­gę, że spo­ry roz­pa­try­wa­ne w ra­mach mię­dzy­na­ro­do­we­go ar­bi­tra­żu za­wsze trwa­ją dłu­go.

– Po­trwa, za­nim zo­sta­nie wy­bra­ny od­po­wied­ni try­bu­nał, nie mó­wiąc już o roz­pa­trze­niu sa­mej spra­wy – mó­wi ad­wo­kat z du­żej mię­dzy­na­ro­do­wej kan­ce­la­rii. Do­dat­ko­wo więk­szo­ścio­wy ak­cjo­na­riusz Bal­to­ny, czy­li Ash­dod Hol­dings, po­pro­sił rów­nież o po­moc rząd In­dii.

Hi­sto­ria spo­ru na www.ekonomia.24.pl

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

16 lu­te­go Przed­się­bior­stwo Pań­stwo­we Por­ty Lot­ni­cze (PPL) za­rzą­dza­ją­ce war­szaw­skim lot­ni­skiem Cho­pi­na wy­po­wie­dzia­ło umo­wę spół­ce BH Tra­vel Po­land na­le­żą­cej do gru­py Bal­to­na. Ar­gu­men­tem by­ło na­ru­sze­nie za­pi­sów kon­trak­tu, a jak wy­ja­śni­li „Rz" przed­sta­wi­cie­le PPL, cho­dzi­ło o opóź­nie­nia w płat­no­ściach, brak wy­ma­ga­nych gwa­ran­cji ban­ko­wych oraz po­lis OC.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?