Luksus bardziej kobiecy

Różnice w postrzeganiu marek luksusowych zależą od płci i miejsca zamieszkania. Szczególnie w przypadku odzieży

Aktualizacja: 14.04.2012 14:42 Publikacja: 14.04.2012 00:48

Luksus bardziej kobiecy

Foto: Bloomberg

Opublikowane 3 kwietnia w „Rz" wyniki badań ARC Rynek i Opinia wywołały spore zainteresowanie. Okazało się, że Polacy za marki luksusowe uważają Adidasa, Nike czy Black Red White, podczas gdy przedstawicieli tego segmentu, jak: Chanel, Diora czy Pradę, zna niewielka grupa ankietowanych.

– Polscy konsumenci mają ograniczony kontakt z naprawdę luksusowymi markami, co wynika z ich małej obecności marketingowej na naszym rynku. Dlatego też respondenci pytani o marki luksusowe, często wymieniają marki popularne, i to niezależnie od miejsca zamieszkania – również mieszkańcy największych miast wydają się mieć ograniczoną wiedzę na ten temat – mówi Łukasz Mazurkiewicz z ARC Rynek i Opinia.

– Ich brak lub niewielka obecność w Polsce wynika z kolei z faktu, że Polaków często na takie dobra nie stać, a najzamożniejsi, którzy w większym stopniu są świadomi, które marki rzeczywiście są luksusowe, często dokonują zakupów za granicą, gdzie mają w tym zakresie większy wybór – dodaje.

Analizując szczegółowe wyniki sondażu, okazuje się, że w poszczególnych grupach różnice odnośnie do postrzegania firm jako luksusowe są bardzo duże. Największe widać pomiędzy mieszkańcami dużych miast i wsi. Powoduje je znacznie mniejsza wśród tych drugich dostępność luksusowych sklepów. Z racji specyfiki naszego rynku w większości ulokowane są one w Warszawie.

Adidasa jako markę luksusową wymienia 22 proc. mężczyzn i 15 proc. kobiet. Z kolei Chanel wskazało aż 19 proc. kobiet, a tylko 6 proc. mężczyzn. Marka biżuterii Swarovski miała taką samą liczbę wskazań. Natomiast niewielkie różnice zależnie od płci czy miejsca zamieszkania widać także w przypadku marek samochodów, sprzętu elektronicznego czy alkoholi.

– Postrzeganie luksusu zmienia się stopniowo. Zmiany w pozycji różnych marek można zwykle zauważyć dopiero po mniej więcej pięciu latach prowadzenia badań wśród konsumentów – mówi Tomasz Sikora ze Szkoły Głównej Handlowej, który także prowadzi badania dotyczące marek luksusowych.

– Dla marek, jeżeli już zostaną określone przez respondentów jako luksusowe, to oznacza, że mają bardzo silne wizerunki. Nie znikną więc ze świata luksusu (istniejącego w umyśle respondentów) z roku na rok ani nie pojawią się tam nagle bez solidnej kampanii promocyjnej – dodaje.

Z kolei w sondzie na stronie ekonomia24.pl z dziesięciu marek najwięcej, bo 23,7 proc., wskazało Pradę, a 15,4 proc.

– Armaniego. Adidas miał 4,5 proc. wskazań, a H&M – 6,7 proc.

Masz pytanie, wyślij e-mail do autora p.mazurkiewicz@rp.pl

Opublikowane 3 kwietnia w „Rz" wyniki badań ARC Rynek i Opinia wywołały spore zainteresowanie. Okazało się, że Polacy za marki luksusowe uważają Adidasa, Nike czy Black Red White, podczas gdy przedstawicieli tego segmentu, jak: Chanel, Diora czy Pradę, zna niewielka grupa ankietowanych.

– Polscy konsumenci mają ograniczony kontakt z naprawdę luksusowymi markami, co wynika z ich małej obecności marketingowej na naszym rynku. Dlatego też respondenci pytani o marki luksusowe, często wymieniają marki popularne, i to niezależnie od miejsca zamieszkania – również mieszkańcy największych miast wydają się mieć ograniczoną wiedzę na ten temat – mówi Łukasz Mazurkiewicz z ARC Rynek i Opinia.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca