Toyota powalczy w Europie

Japoński producent chce zwiększyć sprzedaż swoich aut w Europie. Asami Toyoty mają być hybrydowy Yaris i sportowy GT86

Publikacja: 16.04.2012 17:14

Toyota powalczy w Europie

Foto: spółka

W zeszłym roku Toyota została wyprzedzona pod względem sprzedaży przez Volkswagena, z którym musi skuteczniej konkurować, aby odzyskać silną pozycję na europejskim rynku, gdzie od 2007 r. sprzedaż Toyoty zmalała o 41 proc. W tym rekordowym dla siebie roku japoński producent sprzedał na całym świecie 9,37 mln aut, z czego w Europie 1,21 mln. W 2011 r. światowy zbyt Toyoty spadł do niecałych 8 mln samochodów, w tym na Starym Kontynencie do 795 tys. Aby odwrócić ten trend Japończycy przedstawią pierwszy w Europie hybrydowy subkompakt na bazie popularnego Yarisa oraz nowe sportowe coupe GT86.

– To nie do zaakceptowania, aby sprzedaż Toyoty w Europie pozostała na tak niskim poziomie – powiedział Didier Leroy, szef japońskiej firmy na Starym Kontynencie. W ostatnich dwóch latach Toyota zmniejszyła ilość szczebli menedżerskich, aby usprawnić proces podejmowania decyzji. Zdaniem Leroy'a przedsiębiorstwo dzięki temu zabiegowi znacznie szybciej reaguje i stało się efektywniejsze.

Reorganizacja prawdopodobnie przyniesie korzyści już w tym roku, bo Toyota przewiduje osiągnięcie pierwszego od pięciu lat zysku w Europie. Jej udział na rynku krajów unijnych ma zwiększyć się z 5,7 do 6,6 proc., natomiast koncern Volkswagen zachowa swój poziom ok. 18,5 proc. udziału – wynika z danych instytutu IHS Automotive. Poprawa sytuacji finansowej Toyoty w Europie kontrastuje z hiobowymi wieściami płynącymi z Forda i General Motors, które pod koniec b.r. w swoich europejskich oddziałach spodziewają się strat sięgających odpowiednio 600 i 747 mln dolarów.

Zarówno Toyota jak i Volkswagen zamierzają odebrać GM miano największego producenta samochodów na świecie. Spadając na trzecie miejsce Toyota utraciła ten zaszczytny tytuł w 2011 r. na wskutek trzęsienia ziemi i tsunami w Japonii oraz fali wezwań do stacji serwisowych na całym świecie. Zdaniem Jonathona Poskitta, szefa działu prognoz sprzedaży w LMC Automotive, Japończycy powinni skupić się na wymaganiach wybrednej europejskiej klienteli, która ma bogaty wybór nowych samochodów. Może w tym pomóc hybrydowy Yaris, którego produkcja ruszyła tydzień temu we francuskiej fabryce Toyoty w Valenciennes. Benzynowo-elektryczny subkompakt ma spalać nieco ponad 3 l benzyny na 100 km.

Za pomocą opracowanego z Subaru modelu GT86, Toyota zaatakuje europejski rynek również z drugiej flanki. Nowe coupe, przyspieszające od zera do 100 km/h w ciągu 8 sekund, dzięki agresywnej stylistyce ma poprawić wizerunek japońskiego producenta. Głównymi europejskimi konkurentami GT86 będą VW Scirocco i Peugeot RCZ. Według Iana Fletchera z londyńskiego IHS Automotive, obecne samochody Toyoty nie porywały wyobraźni klientów, ale nowe coupe może stać się samochodem, który przyciągnie ludzi do salonów japońskiego koncernu. Planowana sprzedaż GT86 w Europie to 15 tys. sztuk w ciągu roku.

W 2012 r.Japończycy chcą sprzedać w Europie, Rosji, Turcji i Izraelu 835 tys. samochodów. Jednak głównym celem Toyoty jest osiągnięcie łącznej sprzedaży na tym obszarze ponad miliona pojazdów, co zdaniem ekspertów będzie trudne do osiągnięcia. Konkurencyjność Toyoty na europejskim rynku znacząco poprawi się od 2014 r., kiedy BMW zacznie dostarczać Japończykom 1,6 i 2,0- litrowe silniki wysokoprężne. W ramach współpracy obie firmy będą rozwijać technologie hybrydowe, m. in. skupią się na opracowaniu nowej generacji baterii litowo-jonowych.

W zeszłym roku Toyota została wyprzedzona pod względem sprzedaży przez Volkswagena, z którym musi skuteczniej konkurować, aby odzyskać silną pozycję na europejskim rynku, gdzie od 2007 r. sprzedaż Toyoty zmalała o 41 proc. W tym rekordowym dla siebie roku japoński producent sprzedał na całym świecie 9,37 mln aut, z czego w Europie 1,21 mln. W 2011 r. światowy zbyt Toyoty spadł do niecałych 8 mln samochodów, w tym na Starym Kontynencie do 795 tys. Aby odwrócić ten trend Japończycy przedstawią pierwszy w Europie hybrydowy subkompakt na bazie popularnego Yarisa oraz nowe sportowe coupe GT86.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Londyn uderza w Moskwę największymi sankcjami w historii
Biznes
Nowy prezes PGZ przyszedł z Grupy Azoty
Biznes
Prezes Grupy Azoty rezygnuje z funkcji
Biznes
Umowa USA-Wielka Brytania gotowa. UE zniecierpliwiona. Nowy papież z Ameryki
Biznes
Cyfrowa rewolucja w samorządach
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem