Mniejsza sprzedaż aut w UE

Sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej ciągle słabnie. W pierwszym kwartale sprzedaż aut w krajach UE stopniała o 7,7 proc.

Publikacja: 17.04.2012 10:58

Mniejsza sprzedaż aut w UE

Foto: Fotorzepa, Maciej Kaczanowski Maciej Kaczanowski

Marzec okazał się szóstym z rzędu miesiącem spadku liczby rejestrowanych nowych aut, w którym liczba nowych nabywców zmalała o 7 proc. w porównaniu z marcem ubiegłego roku. Jak podała dziś zrzeszająca europejskich producentów organizacja ACEA, był to najgorszy pod tym względem miesiąc od 1998 roku.

Jeszcze gorzej wyglądają statystyki kwartalne: tu spadek sięga 7,7 proc. w odniesieniu do pierwszych trzech miesięcy w roku ubiegłym. Liczba rejestrowanych samochodów osobowych wyniosła w tym czasie nieco ponad 3,3 mln sztuk.

Na poszczególnych rynkach sytuacja jest jednak diametralnie różna. O ile liczba marcowych rejestracji we Włoszech stopniała o 26,7 proc., a we Francji o 23,2 proc., o tyle w Wielkiej Brytanii wzrosła o 1,8 proc., a w Niemczech – największym rynku europejskim – podniosła się o 3,4 proc. Podobnie jest w ujęciu kwartalnym: we Włoszech spadek o 21 proc., we Francji o 21,6 proc., natomiast w Wielkiej Brytanii i w Niemczech wzrosty: odpowiednio o 0,9 oraz 1,3 proc.

Największe tąpnięcie odczuwają rynki mające najwięcej kłopotów z opanowaniem skutków kryzysu. W Portugalii sprzeda aut osobowych jest za trzy pierwsze miesiące roku niższa od ubiegłorocznej aż o 48 proc. W Grecji – o 32 proc. Rosną natomiast rynki w Europie Środkowo-Wschodniej: sprzedaż aut na Węgrzech podskoczyła o 22 proc., w Rumunii o 44 proc., w Bułgarii o 12,5 proc. – To dobry znak – uważa Andrzej Halarewicz z międzynarodowej firmy analitycznej Jato Dynamics.

Na tym tle całkiem nieźle wygląda sytuacja Polski: za trzy miesiące rejestracje wzrosły o 12,7 proc. W pierwszej dziesiątce marek o największej sprzedaży tylko dwie – Opel i Fiat – zanotowały jej spadek. W przypadku Fiata nastąpiło tąpnięcie o ponad 22 proc.

Pozostała ósemka odnotowała za to dwucyfrowe zwyżki. Jak podaje Instytut Samar, największe miały dwie marki: Volkswagen – o 60 proc., oraz Chevrolet – o prawie 64 proc. Ten drugi wciąż idzie jak burza: w marcu zwiększył sprzedaż o ponad 80 proc., a w całym kwartale sprzedał przeszło 3,5 tys. samochodów, co dało mu awans do pierwszej dziesiątki po raz pierwszy od początku obecności na polskim rynku. – Dynamika widocznych od początku roku wzrostów zaczyna jednak słabnąć – zaznacza Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar.

Jak wygląda sytuacja producentów? Największy w Europie – Volkswagen – może mieć w obecnej trudnej sytuacji powody do zadowolenia. W pierwszym kwartale sprzedaż koncernu utrzymała się na poziomie ubiegłorocznym – 781,8 tys. Za to liczba rejestrowanych aut z grupy PSA (Peugeot/Citroen) zmalała o 17,3 proc. do 399,2 tys. sztuk, z grupy Renault spadła o 23,1 proc. Spadki odnotował też Ford, General Motors i Fiat: ten ostatni w porównaniu z ubiegłym rokiem osłabł o jedną piątą.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?