Wiecej ekologicznych aut

Na 770 tys. aut zarejestrowanych w systemie viaTOLL ponad 40 proc. spełnia normy Euro 4 i Euro 5

Publikacja: 26.04.2012 04:41

Autostrada A2

Autostrada A2

Foto: Fotorzepa, Szymon Łaszewski

Jeszcze we wrześniu 2011 r. na 500 tys. samochodów zarejestrowanych w systemie elektronicznego poboru opłat, tych najbardziej ekologicznych, spełniających normy emisji spalin od Euro 4 do Euro 6, było 168 tys. (33,6 proc.).

– Obecnie po polskich drogach jeździ ponad 310 tys. takich samochodów. To ponad 40 proc. z  770 tys. zarejestrowanych w systemie – mówi Dorota Prochowicz, rzeczniczka ViaToll.

Jednocześnie spada odsetek najbardziej trujących pojazdów z silnikami spełniającymi normy Euro 3, 2 i 1 – z ponad 60 proc. do ok. 50,5 proc.

Decyduje ekonomia

– Po części przyczyną wymiany taboru przez przewoźników jest wprowadzenie e-myta na polskich drogach – mówi Przemysław Ruchlicki, ekspert Krajowej Izby Gospodarczej. Wysokość opłaty za przejazd zależy bowiem od klasy samochodu. – Opłata za auto z Euro 2 to 53 gr za km, a dla Euro 5 już 27 groszy za km. Przy przebiegu ok. 150 tys. km rocznie oszczędności, tylko na opłatach za korzystanie z dróg, wynoszą 40 tys. zł. Do tego samochód kategorii Euro 5 pali nawet o 25 – 30 proc. paliwa mniej – wyjaśnia Przemysław Ruchlicki.

Jak dodaje wprowadzenie e-myta i zróżnicowanych stawek za przejazd pojazdami nie jest jedyną przyczyną zmiany taboru. – Flota samochodowa ma swoje cykle wymiany i taki przypadał na ubiegły rok. Na ten szykuje się zastój u dilerów – podsumowuje Ruchlicki.

Według Jakuba Farysia, prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w samochody z wysokimi normami inwestują firmy transportowe jeżdżące daleko. Takie, którym z uwagi na czas i odległość nie opłaca się wybierać niepłatnych dróg lokalnych. Drobni przedsiębiorcy jeszcze omijają bramki. – Ale coraz więcej dróg, nawet tych równoległych do tranzytowych autostrad, jest już płatnych. Więc posiadanie wysokiej normy staje się ważne także dla mniejszych transportowców – argumentuje Faryś.

Sławomir Haber, właściciel firmy transportowej Duhabex z Trzebini (150 samochodów, wszystkie z normą Euro 5) przyznaje, że za granicą jazda samochodem ze starszą normą bije po kieszeni bardzo mocno. – W przypadku Euro 5 opłata wynosi 15 centów za kilometr, a przy Euro 3 to już są 22 centy. Przy starych samochodach interes przestaje się opłacać – podkreśla.

Wymuszana opłatami drogowymi wymiana samochodów na nowsze jest tym ważniejsza, że park aut ciężarowych w Polsce jest mocno leciwy. Według PZPM, mniej niż dwa lata ma niecałe 8 proc. jeżdżących po drogach pojazdów, za to blisko 30 proc. ma 20 – 30 lat.

Park młodnieje

Tymczasem ostatnio park zaczął się odmładzać. Według danych PZPM w ub. roku liczba rejestracji nowych ciężarówek przekroczyła 17,5 tys. i podskoczyła rok do roku o przeszło 60 proc. Największy wzrost w tej grupie zanotowały ciągniki siodłowe, najpopularniejsze wśród przewoźników. Ich sprzedaż skoczyła do 11,7 tys. sztuk, czyli o prawie 90 proc.

Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce potwierdza, że w ostatnim czasie coraz więcej firm zaczęło inwestować w samochody z normą Euro 5 właśnie z powodu opłat.

– Jest jednak problem opłacalności: jeśli przewoźnikom rosną koszty z powodu utrudnionego dostępu na niektóre rynki, jak np. rosyjski, lub nieuczciwej konkurencji, to maleje ochota na kupowanie nowych, droższych samochodów – mówi Buczek.

Jeszcze we wrześniu 2011 r. na 500 tys. samochodów zarejestrowanych w systemie elektronicznego poboru opłat, tych najbardziej ekologicznych, spełniających normy emisji spalin od Euro 4 do Euro 6, było 168 tys. (33,6 proc.).

– Obecnie po polskich drogach jeździ ponad 310 tys. takich samochodów. To ponad 40 proc. z  770 tys. zarejestrowanych w systemie – mówi Dorota Prochowicz, rzeczniczka ViaToll.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej