Najwyższe oceny dla polskich fabryk motoryzacyjnych

Opel w Gliwicach ma najbardziej efektywny system zarządzania

Publikacja: 27.04.2012 02:20

Na poziom produkcji aut wpływa teraz kryzys

Na poziom produkcji aut wpływa teraz kryzys

Foto: Rzeczpospolita

W gliwickich zakładach Nexteer Automotive ruszyła wczoraj produkcja układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym – obecnie najnowocześniejszego systemu sterowania w samochodach osobowych. Nowy projekt jest częścią wartej 200 mln złotych inwestycji koncernu, zapowiedzianej jeszcze w ubiegłym roku. Od stycznia wielkość produkcji na zbudowanej od podstaw nowej linii montażowej ma sięgać 100 tys. systemów rocznie. Będą montowane w jednym z nowych modeli samochodów koncernu General Motors.

Jakość przede wszystkim

– Nowa produkcja jest dowodem wysokiej oceny poziomu bezpieczeństwa, jakości oraz konkurencyjności naszych zakładów w koncernie – twierdzi Rafał Wyszomirski, dyrektor generalny Nexteer Automotive Poland.

Nexteer produkuje w Gliwicach układy ze wspomaganiem hydraulicznym i kolumny kierownicze dla koncernów Fiata oraz PSA. Wraz z liczącą 1 tys. osób załogą fabryki w Tychach, polskie zakłady Nexteer należą do największych oddziałów koncernu na świecie pod  względem produkcji i zatrudnienia.

– Polskie fabryki samochodów czy komponentów do produkcji aut należą w wielu przypadkach do najlepszych w swoich grupach kapitałowych – podkreśla Rafał Orłowski, analityk firmy doradczej AutomotiveSuppliers.pl.

Przykładem są gliwickie zakłady Opla: w tym tygodniu jako jedyna firma w Polsce zgromadziły wszystkie certyfikaty potwierdzające wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania: w dziedzinie jakości, środowiska, energii, BHP oraz ciągłości działania. Fabryka jest uznawana za najbardziej efektywny zakład w koncernie Opel/Vauxhall, a w dążeniu do jak najniższego zużycia energii jest najlepsza w całym General Motors. – Wdrożenie systemu jest naturalną konsekwencją naszych dotychczasowych działań – stwierdza Andrzej Korpak, generalny dyrektor General Motors Manufacturing Poland.

Reklama
Reklama

Równie wysokie oceny za efektywność pracy zbiera tyska fabryka Fiata. Ten największy w Europie zakład koncernu nie tylko bije na głowę fabryki włoskie pod względem kosztów, ale także wyprzedza je pod względem jakości produkowanych samochodów.

Branża rośnie

Z kolei w ubiegłym tygodniu w Komornikach pod Wrocławiem otwarta została fabryka szyb samochodowych Pittsburg Glass Works. Ten amerykański koncern w 2009 roku podpisał kontrakt na dostawy szyb z koncernem Daimler AG. Podwrocławski zakład będzie dostarczać szyby do mercedesów, wymagających najwyższej jakości wyposażenia.

Zakłady produkujące w Polsce części i komponenty zbierają od dłuższego czasu bardzo wysokie noty. W grupie 47 firm z 16 krajów, które w ubiegłym roku otrzymały doroczną nagrodę Ford World Excellence Award, znalazł się zakład Ronal w Wałbrzychu, produkujący aluminiowe felgi. Dostał najwyższą, złotą nagrodę. Z kolei tyski Fiat już w 2007 roku dołączył do prestiżowego grona przedsiębiorstw „World Class Manufacturing", stosujących najbardziej zaawansowane i najskuteczniejsze metody zarządzania produkcją.

Wyróżniane są także polskie silniki. Małolitrażowy TwinAir produkowany przez fabrykę Fiat Powertrain w Bielsku-Białej zgarnął w ramach konkursu International Engine od the Year 2011 najwyższe wyróżnienie, a także nagrodę dla najlepszego debiutu (Best New Engine 2011) oraz dla najbardziej ekologicznej jednostki napędowej (Best Green Engine 2011). Z kolei w ubiegłym roku nagrodę Best New Engine 2010 otrzymał inny silnik produkowany przez Powertrain – MultiAir Turbo o pojemności 1,4 litra.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

W gliwickich zakładach Nexteer Automotive ruszyła wczoraj produkcja układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym – obecnie najnowocześniejszego systemu sterowania w samochodach osobowych. Nowy projekt jest częścią wartej 200 mln złotych inwestycji koncernu, zapowiedzianej jeszcze w ubiegłym roku. Od stycznia wielkość produkcji na zbudowanej od podstaw nowej linii montażowej ma sięgać 100 tys. systemów rocznie. Będą montowane w jednym z nowych modeli samochodów koncernu General Motors.

Jakość przede wszystkim

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Reklama
Biznes
Polak wrócił na Ziemię. Czy wykorzystamy kosmiczną szansę?
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama