Szkocka whisky podbija świat

Diageo, największy na świecie producent napojów alkoholowych, w ciągu pięciu lat wyda ponad miliard funtów na produkcję szkockiej whisky

Publikacja: 09.06.2012 10:42

Szkocka whisky podbija świat

Foto: Bloomberg

Firma zbuduje nową destylarnię w Speyside w Północnej Szkocji i postawi nowe magazyny do składowania trunku. Z decyzji Diageo cieszą się zarówno lokalne władze, ponieważ powstaną nowe miejsca pracy, oraz szkocki rząd, który cieszy się z rosnącej popularności krajowego trunku.

Diageo, które produkuje whisky pod takimi markami jak Johnnie Walker, J&B i Bells, ma w Szkocji 28 destylarni i zatrudnia ponad 4 tys. osób. Firma poinformowała, że sprzedaż jej szkockich marek w ostatnich pięciu latach urosła o ponad 50 proc., a jej wartość w tym roku fiskalnym ma sięgnąć 3 mld funtów. Firma jest także właścicielem marek piwa Guinness i wódki Smirnoff, w pierwszych trzech miesiącach b.r. zanotowała wzrost sprzedaży o 6 proc. wobec poprzedniego kwartału.

– Spodziewamy się dalszych sukcesów, szczególnie na rynkach wschodzących. Chcemy wykorzystać światowy wzrost popytu, dlatego planujemy tę ogromną inwestycję w produkcję szkockiej whisky, na którą w ciągu najbliższych 5 lat wydamy ponad 1 mld funtów – powiedział Paul Walsh, prezes Diageo. – Szkocka whisky ma znaczący udział w eksporcie Wielkiej Brytanii i napędza krajowe inwestycje oraz powstawanie nowych miejsc pracy.

Wzrost sprzedaży produktów Diageo wystąpił przede wszystkim na rynkach wschodzących i w Ameryce Północnej, natomiast w Europie zanotowano 1 proc. spadek. Firma do 2015 r. chce osiągnąć do 50 proc. obrotów rynków wschodzących.

– Szkocki rząd dostrzega kluczową rolę branży produkującej whisky w krajowej strategii spożywczej i oczekujemy współpracy z Diageo w ramach ich inwestycji w Szkocji – powiedział Michael Moore, szkocki naczelny sekretarz skarbu. Dodał również, że wzrost światowego zapotrzebowania na narodowy trunek Szkocji jest rezultatem jej jego jakości i wyrazem komercyjnego sukcesu.

– Inwestycje w nowe destylarnie i magazyny są żywą ilustracją pozytywnych perspektyw dla branży i rosnącego popytu – stwierdził John Swinney z działu finansowego firmy.

Diageo stale rozszerza swoje portfolio. Pod koniec maja ogłosił, że za 300 mln funtów odkupi firmę Ypioca wytwarzającą cachacę, alkoholowy napój z trzciny cukrowej, który stanowi 80 proc. brazylijskiej produkcji alkoholu. Chcąc zdywersyfikować swoją ofertę na rynkach wschodzących Diageo rozmawia w sprawie przejęcia z właścicielem wycenianej na ponad 3 mld dol. tequili Jose Cuervo. Wcześniej brytyjska firma kupiła udziały w tureckim  producencie alkoholi Mey Icki oraz browarach tanzańskim Serengeti i etiopskim Meta Abo.

Firma zbuduje nową destylarnię w Speyside w Północnej Szkocji i postawi nowe magazyny do składowania trunku. Z decyzji Diageo cieszą się zarówno lokalne władze, ponieważ powstaną nowe miejsca pracy, oraz szkocki rząd, który cieszy się z rosnącej popularności krajowego trunku.

Diageo, które produkuje whisky pod takimi markami jak Johnnie Walker, J&B i Bells, ma w Szkocji 28 destylarni i zatrudnia ponad 4 tys. osób. Firma poinformowała, że sprzedaż jej szkockich marek w ostatnich pięciu latach urosła o ponad 50 proc., a jej wartość w tym roku fiskalnym ma sięgnąć 3 mld funtów. Firma jest także właścicielem marek piwa Guinness i wódki Smirnoff, w pierwszych trzech miesiącach b.r. zanotowała wzrost sprzedaży o 6 proc. wobec poprzedniego kwartału.

Biznes
Nowe sankcje USA na Rosję. Przejęcie Santandera. Unia kusi naukowców z USA
Biznes
USA daleko do 5 proc. PKB na obronność
Biznes
Budowa fregaty Burza rozpoczęta w Stoczni Wojennej
Biznes
Porozumienie USA–Ukraina. Wyzwanie demograficzne przed nami
Biznes
Poczta Polska staje na nogi? Wyraźna poprawa wyników
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku