Reklama

Szkocka whisky podbija świat

Diageo, największy na świecie producent napojów alkoholowych, w ciągu pięciu lat wyda ponad miliard funtów na produkcję szkockiej whisky

Publikacja: 09.06.2012 10:42

Szkocka whisky podbija świat

Foto: Bloomberg

Firma zbuduje nową destylarnię w Speyside w Północnej Szkocji i postawi nowe magazyny do składowania trunku. Z decyzji Diageo cieszą się zarówno lokalne władze, ponieważ powstaną nowe miejsca pracy, oraz szkocki rząd, który cieszy się z rosnącej popularności krajowego trunku.

Diageo, które produkuje whisky pod takimi markami jak Johnnie Walker, J&B i Bells, ma w Szkocji 28 destylarni i zatrudnia ponad 4 tys. osób. Firma poinformowała, że sprzedaż jej szkockich marek w ostatnich pięciu latach urosła o ponad 50 proc., a jej wartość w tym roku fiskalnym ma sięgnąć 3 mld funtów. Firma jest także właścicielem marek piwa Guinness i wódki Smirnoff, w pierwszych trzech miesiącach b.r. zanotowała wzrost sprzedaży o 6 proc. wobec poprzedniego kwartału.

– Spodziewamy się dalszych sukcesów, szczególnie na rynkach wschodzących. Chcemy wykorzystać światowy wzrost popytu, dlatego planujemy tę ogromną inwestycję w produkcję szkockiej whisky, na którą w ciągu najbliższych 5 lat wydamy ponad 1 mld funtów – powiedział Paul Walsh, prezes Diageo. – Szkocka whisky ma znaczący udział w eksporcie Wielkiej Brytanii i napędza krajowe inwestycje oraz powstawanie nowych miejsc pracy.

Wzrost sprzedaży produktów Diageo wystąpił przede wszystkim na rynkach wschodzących i w Ameryce Północnej, natomiast w Europie zanotowano 1 proc. spadek. Firma do 2015 r. chce osiągnąć do 50 proc. obrotów rynków wschodzących.

– Szkocki rząd dostrzega kluczową rolę branży produkującej whisky w krajowej strategii spożywczej i oczekujemy współpracy z Diageo w ramach ich inwestycji w Szkocji – powiedział Michael Moore, szkocki naczelny sekretarz skarbu. Dodał również, że wzrost światowego zapotrzebowania na narodowy trunek Szkocji jest rezultatem jej jego jakości i wyrazem komercyjnego sukcesu.

Reklama
Reklama

– Inwestycje w nowe destylarnie i magazyny są żywą ilustracją pozytywnych perspektyw dla branży i rosnącego popytu – stwierdził John Swinney z działu finansowego firmy.

Diageo stale rozszerza swoje portfolio. Pod koniec maja ogłosił, że za 300 mln funtów odkupi firmę Ypioca wytwarzającą cachacę, alkoholowy napój z trzciny cukrowej, który stanowi 80 proc. brazylijskiej produkcji alkoholu. Chcąc zdywersyfikować swoją ofertę na rynkach wschodzących Diageo rozmawia w sprawie przejęcia z właścicielem wycenianej na ponad 3 mld dol. tequili Jose Cuervo. Wcześniej brytyjska firma kupiła udziały w tureckim  producencie alkoholi Mey Icki oraz browarach tanzańskim Serengeti i etiopskim Meta Abo.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama