Pogrom małych sklepów

Samorządowcy obwiniają je o niszczenie tradycyjnych placówek. Ale robią niewiele, by im pomóc

Publikacja: 02.08.2012 01:06

W Polsce jest ich najwięcej w Europie. Jednak zdaniem ekspertów jest ich obecnie za dużo, oferują te

W Polsce jest ich najwięcej w Europie. Jednak zdaniem ekspertów jest ich obecnie za dużo, oferują też klientom sporo wyższe niż w dużych sieciach handlowych ceny.

Foto: Rzeczpospolita

 

Już od kilku lat z rynku znika średnio po kilka tysięcy niewielkich, tradycyjnych sklepów spożywczych. Choć Polacy podobnie jak Włosi czy Hiszpanie są wciąż wielkimi zwolennikami robienia zakupów w tego typu placówkach, to jednak prognozy są nieubłagane. Rynek dalej będzie się kurczył. Obecnie jest ich wciąż ponad 100 tys., ale do 2025 r. przetrwa jedynie co trzeci – podaje firma Euromonitor International.

Z badania Ipsos przeprowadzonego na zlecenie sieci Makro wynika, że kłopotom tej branży z uwagą przyglądają się samorządy. 59 proc. przyznało, że rozwój handlu ma wpływ na wyniki finansowe gminy, a zdaniem aż 91 proc. ma wpływ na budowanie więzi społecznych. Jednak mimo to jedynie 11 proc. przedstawicieli samorządów przyznało, że ma strategię wspierania lokalnego handlu.

Ci, którzy dysponują tego typu rozwiązaniami, wskazali głównie politykę podatkową (aż 72 proc. wskazań), a 34 proc. wsparcie prawne. Jednocześnie nie jest zaskoczeniem, że aż 97 proc. właścicieli małych sklepów nie odczuwa żadnego wsparcia z ich strony. Samorządowcy z kolei jako główny powód zanikania tradycyjnego handlu podają ekspansję sieci hipermarketów oraz politykę cenową dyskontów.

– Trudno znaleźć jeden powód znikania małych sklepów. Znalazły się w kleszczach między sieciami dyskontowymi czy sieciami mniejszych sklepów a  rosnącym znaczeniem grup hurtowych, rozwijających właśnie sieci franczyzowe – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – Coraz częściej stają przed wyborem – niezależność czy przetrwanie za cenę wejścia np. do grupy zakupowej lub sieci franczyzowej – dodaje.

– Złote czasy hipermarketów już się kończą, dzisiaj tego typu sklepów nie przybywa zbyt wiele. Dla mniejszych sklepów dużo większym konkurentem są sieci dyskontowe oraz supermarkety. Tym ostatnim formatem są też zainteresowani inwestorzy, dlatego sieci szybko się rozbudowują – wtóruje Bartosz Węgrowski, ekspert KPMG.

Zmiany na rynku wymusza także konsolidacja dystrybutorów hurtowych. Potentatem jest grupa Eurocash, która zarządza już siecią ponad 9 tys. sklepów i ma niemal 20-proc. udział w rynku hurtowej dystrybucji. Z kolei Makro rozwija sieć ODIDO – codziennie przyłączają się do niej średnio trzy nowe placówki.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora

p.mazurkiewicz@rp.pl

Bruksela Alarmuje

Także Komisja Europejska od lat zwraca uwagę na niekorzystne z punktu widzenia konsumentów kurczenie się rynku handlowego. Sklepów ubywa najszybciej w Polsce, ale zjawisko takie zauważalne jest także w wielu innych krajach UE. Tymczasem sklep spożywczy blisko domu jest ważny dla wielu grup społecznych, zwłaszcza osób starszych czy niepełnosprawnych. Zdaniem KE lukę tę może wypełnić e-handel.

Już od kilku lat z rynku znika średnio po kilka tysięcy niewielkich, tradycyjnych sklepów spożywczych. Choć Polacy podobnie jak Włosi czy Hiszpanie są wciąż wielkimi zwolennikami robienia zakupów w tego typu placówkach, to jednak prognozy są nieubłagane. Rynek dalej będzie się kurczył. Obecnie jest ich wciąż ponad 100 tys., ale do 2025 r. przetrwa jedynie co trzeci – podaje firma Euromonitor International.

Z badania Ipsos przeprowadzonego na zlecenie sieci Makro wynika, że kłopotom tej branży z uwagą przyglądają się samorządy. 59 proc. przyznało, że rozwój handlu ma wpływ na wyniki finansowe gminy, a zdaniem aż 91 proc. ma wpływ na budowanie więzi społecznych. Jednak mimo to jedynie 11 proc. przedstawicieli samorządów przyznało, że ma strategię wspierania lokalnego handlu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca