Najnowsza analiza Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej zakłada, że w 2020 roku blisko 7 procent wszystkich pojazdów użytkowych produkowanych na świecie będzie wyposażonych w napędy hybrydowe bądź elektryczne.
Według „Analizy strategicznej rynku hybrydowych i elektrycznych pojazdów użytkowych klasy średniej i ciężkiej w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka)" zmienność cen energii, niezależność energetyczna oraz rosnące zapotrzebowanie na ekologiczne rozwiązania oraz działania producentów i dostawców w zakresie rozwoju hybrydowych/elektrycznych pojazdów użytkowych stanowią podstawę zrównoważonego wzrostu rynku. Technologia hybrydowa, w porównaniu z pozostałymi technologiami napędu alternatywnego, wymaga najmniejszych zmian w zakresie istniejącej infrastruktury.
Do roku 2020 produkcja hybrydowych i elektrycznych pojazdów ciężarowych klasy średniej i ciężkiej oraz autobusów w regionie EMEA wzrośnie do 45 tys. Pojazdy z równoległym napędem hybrydowym będa stanowić ponad połowę wszystkich produkowanych hybrydowych i elektrycznych pojazdów klasy średniej i ciężkiej.
Potrzebne zatem będzie opracowanie innowacyjnych produktów, technologii i łańcuchów dostaw, które doprowadzą do zmniejszenia kosztów początkowych oraz ponoszonych w trakcie cyklu produkcji, które obecnie postrzegane są jako zapora przez wielu potencjalnych klientów. Producenci i dostawcy niezależnie oraz na zasadzie współpracy wspierają wzrost rynku.
Zdaniem analityków Frost & Sullivan największym wyzwaniem obecnie są wysokie koszty technologii oraz fakt, że użytkowanie napędów hybrydowych/elektrycznych jest ograniczone do poszczególnych segmentów, np. wykorzystywanie takiego typu pojazdów do spedycji długodystansowej nie będzie opłacalne. Nowatorska technologia akumulatorowa oraz konkurencyjne technologie wschodzące dotyczące napędu gazolem lub sprężonym gazem ziemnym (LPG/CNG) hamują szybszą penetrację rynku przez hybrydowe/elektryczne pojazdy użytkowe.