Reklama
Rozwiń
Reklama

Silniki GEnx do kontroli

General Electric zalecił liniom lotniczym przeprowadzenie nowej kontroli najnowszych silników GEnx w samolotach Boeinga ze szczególnym zwróceniem uwagi na tę część, która spowodowała awarię w B747-8 cargo w Szanghaju we wrześniu

Publikacja: 03.10.2012 13:43

Silniki GEnx do kontroli

Foto: Bloomberg

Amerykańscy inspektorzy z NTSB ustalili, że element silnika nazywany turbiną niskociśnieniową był przyczyną awarii. Pęknięty wał turbiny uznano za przyczynę awarii silnika GEnx w próbach przed lotem samolotu B787 Dreamliner 28  lipca w  Charleston.

- W ciągu jednego-dwóch  dni wyślemy do wszystkich  użytkowników silników GEnx polecenie przeprowadzenia kontroli  serwisowej, sprawdzenia zwłaszcza strefy turbiny niskociśnieniowej – poinformował rzecznik GE, Rick Kennedy.

W obu incydentach nie doszło do jakichkolwiek obrażeń. Prezes Qatar Airways, Akbar al-Baker zapowiedział we wtorek, że jego linia nie odbierze  żadnego z 60 samolotów  B787 do czasu dokonania modyfikacji w silnikach.

Amerykański urząd lotnictwa cywilnego FAA oświadczył we wrześniu, że w samolotach z silnikami GEnx trzeba sprawdzać wał turbiny co 90 dni, aby mieć pewność, że nie dochodzi do nowych pęknięć. GE zmienił już sposób produkcji tych wałów, zastosował nową powlokę, która ma zmniejszyć ryzyko pękania.

W obu przypadkach  - w Charleston (podczas ostatnich testów samolotu przed wydaniem go klientowi) i w Szanghaju (gdzie nie udało się wystartować samolotowi cargo)  specjaliści z USA stwierdzili, że oba incydenty były ograniczonego charakteru, co oznacza, że żaden z elementów  silnika nie zagroził kadłubowi  samolotu.

Reklama
Reklama

Nie jest to częste, ale nie wykluczone, by doszło do dwóch awarii w silniku, który jest  już  sprzedawany liniom lotniczym – uważa szef firmy doradczej Teal, William Storey. – Zwykle  tego rodzaju awarie powstają w fazie projektowania i testów. – dodał. A pogróżka przewoźnika z Kataru pobudziła GE do szybkiego  rozwiązania tego problemu.

Dotychczas około 120 silników GEnx przekazano liniom  lotniczym, dalsze 1000 zamówiono. Żaden z silników GE poprzednich generacji nie osiągnął tak szybko tak dużej liczby. – Sprzedaliśmy w zasadzie wszystkie na najbliższe 5 lat – stwierdził rzecznik Kennedy.

W lipcu japoński ANA uziemił na krótko swe B787, bo w testach stwierdzono ryzyko korozji w silnikach produkcji Rolls-Royce. Samoloty wróciły do eksploatacji na  początku sierpnia, we wrześniu ANA zapowiedziała kupno 11 następnych.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama