Rynek wina w Polsce będzie się rozwijał

Polski rynek wina czeka rozwój w kolejnych latach. Kryzys może jedynie chwilowo spowolnić tempo wzrostu.

Publikacja: 27.12.2012 02:26

Rynek wina w Polsce będzie się rozwijał

Foto: Flickr

W 2012 r. Polacy wydadzą na wina ponad 3,6 mld zł – szacuje firma badawcza Euromonitor International. To o niemal 6 proc. więcej niż rok wcześniej.  Rozwój rynku napędzają głównie wina stołowe, czyli klasyczne gronowe. Instytut badawczy Nielsen policzył, że od października 2011 r. do września 2012 r.  kupiliśmy ich – i to tylko w sklepach spożywczych i sieciach handlowych – za niemal 1,3 mld zł. Rok wcześniej było to o 11,4 proc. mniej. Liderem rynku win stołowych jest marka Carlo Rossi, oferowana przez firmę CEDC, producenta wódki Żubrówka. Jej udziały w ujęciu wartościowym wynoszą 9 proc. O palmę pierwszeństwa walczy także grupa Ambra z marką El Sol, lider branży winiarskiej. Plan, aby w ciągu 1–1,5 roku zająć drugie miejsce na rynku, ma z kolei spółka Jantoń, do której należy Celebro.

Potęga dyskontów

– Sprzedaż win stołowych rośnie w hiper- i supermarketach sieci międzynarodowych, jednak głównym motorem wzrostu są dyskonty – mówi  Katarzyna Pawlęga, senior marketing manager w Centrum Wina, czołowej sieci sklepów winiarskich w Polsce. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wartość sprzedaży win w dyskontach urosła o 40 proc. Walczą one o rynek już nie tylko produktami z niskiej półki cenowej.

– W tym roku postanowiliśmy poszerzyć naszą ofertę o wyspecjalizowany asortyment win francuskich – mówi Anna Biskup, PR manager sieci Lidl.

Z badania TNS Polska zrealizowanego dla Lidla  wynika, że trunki z Francji są według Polaków najlepsze. Anna Biskup dodaje, że kilka razy w roku sieć wprowadza też ofertę rekomendowaną przez Michała Jancika, dwukrotnego mistrza Polski sommelierów. Konkurencja ze strony sieci handlowych daje się we znaki nie tylko małym sklepom spożywczym (według Nielsena w ciągu ostatniego roku sprzedaż win spadła tam o blisko 15 proc.), ale także specjalistycznym z alkoholami.

70 procent sprzedaży detalicznej wina w Polsce przypada na sieci handlowe, w tym dyskonty

– Klienci zwracają uwagę na cenę, a my jesteśmy importerem win ze średniej i wysokiej półki, więc nie jest łatwo w dobie kryzysu – przyznaje Katarzyna Piskorz-Palusińska, prezes spółki Sobiesław Zasada Import Win.

Duży potencjał

Jaki będzie dla branży winiarskiej 2013 rok? – Ze względu na niepewność konsumentów co do sytuacji rynkowej może dojść do wyhamowania tempa, w jakim będzie rosła sprzedaż – mówi Pawlęga.

Piotr Grauer, ekspert firmy KPMG, spodziewa się dalszej ekspansji dyskontów. Do Biedronki i Lidla dołączy, jego zdaniem, także Netto. – Dalej będzie rosła presja na ceny, ale to może tylko pomóc w popularyzacji wina – uważa Grauer.

Anna Załuska, rzecznik prasowy CEDC, uważa, że rynek wina będzie się rozwijał tak jak ostatnio, dwutorowo. – Z jednej strony klienci będą ograniczać wydatki na wino i wybierać jakość za rozsądną cenę, z drugiej coraz więcej konsumentów, już pewnie poruszających się w kategorii, szukać będzie win z nieco wyższej półki, w tym na przykład win szczepowych.

Według  Euromonitora w 2016 r. wartość polskiego rynku wina może sięgnąć 4,7 mld zł. Możliwości jego rozwoju są nadal duże. Firma International Wine Spirit Research szacuje, że pod względem spożycia na mieszkańca zajmujemy dopiero 35. miejscu w Europie.

Zmiany kulturowe

Zdaniem Katarzyny Pawlęgi w kolejnych latach nie należy się spodziewać boomu na polskim rynku win stołowych. Będzie się on jednak nadal stopniowo rozwijał, ponieważ nie da się zatrzymać zmian kulturowych, które przekładają się na konsumpcję alkoholi. Peter Pulawski, prezes spółki dobrewina.pl, szacuje, że w Polsce może być dziś nawet 500 sklepów specjalistycznych z alkoholami, w tym z winami.

– W ciągu 10–15 lat będzie ich dwa razy więcej – prognozuje Pulawski. W 2013 r. jego firma chce uruchomić 5–8 placówek (dziś ma ich niespełna 30).

Piotr Kamecki, prezes Centrum Wina, spodziewa się konsolidacji segmentu sklepów specjalistycznych: – Liczba placówek będzie się z czasem zwiększać, ale ich właścicielami będzie tylko kilku dużych graczy. W 2013 r.  Centrum Wina chce otworzyć dwa kolejne sklepy  (teraz ma 24). Nie wyklucza także przejęć. – Cały czas monitorujemy rynek pod tym kątem – mówi Kamecki. Przejęć można się spodziewać także na rozdrobnionym  rynku dystrybucji wina. – Potencjalnie najciekawsze transakcje mogą mieć miejsce w gronie trzech największych graczy, tj. Ambry, Belvedere i CEDC – uważa Grauer.

Masz pytanie, wyślij e-mail do redaktora sekcji „Rynek i biznes" Beaty Chomątowskiej, b.chomatowska@rp.pl

Polacy poza alkoholową czołówką Unii

Rocznie Polacy wydają na alkohole niemal 27,5 mld zł – wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Jednak rzeczywiste wydatki są znacznie większe, ponieważ dane Nielsena nie obejmują stacji benzynowych oraz gastronomii.

Najwięcej, ponad 50 proc. rynku detalicznego, przypada według Nielsena na piwo. Drugie miejsce z niemal 10 mld zł zajmuje wódka, a trzecie z prawie 2 mld zł – wino. Kolejna pozycja przypada whisky. Wydajemy na nią już niemal 880 mln zł rocznie, a sprzedaż w ciągu ostatnich 12 miesięcy zwiększyła się o niemal 30 proc. To najlepszy wynik notowany przez trunki sprzedawane w Polsce. Whisky odbiera część konsumentów wódce, na którą popyt w ostatnim czasie wyhamował. Według Nielsena od października 2011 r. do września 2012 r. wydatki na nią urosły o zaledwie 1,4 proc., a wielkość rynku skurczyła się o 0,2 proc.

Na popularności zyskują także alkohole niszowe. O ponad 14 proc. urosła w ciągu ostatniego roku sprzedaż rumu, a o niemal 12 proc. koniaku. Popyt na gin zwiększył się o 11 proc.

Z danych WHO wynika, że w przeliczeniu na mieszkańca powyżej 15. roku życia spożycie 100-proc. alkoholu wynosi w Polsce 10,6 litrów. To mniej niż średnia unijna wynosząca 10,85 l. W rankingu przodują Czesi z ponad 15 l. Wysoką konsumpcję notują pozostałe państwa byłego bloku wschodniego, jak Estonia (13,36 l), Litwa (12,62 l) czy Rumunia (13,3 l). Wyższe spożycie alkoholu w porównaniu do Polski mają także Francja (12,3 l), Niemcy (11,87 l), Hiszpania (11,67 l) i Wielka Brytania (10,82 l).

ekonomia24.pl

? Polacy szykują się do noworocznych toastów – 433,8 mln zł wydamy w tym roku na wina musujące, o niemal 7 proc. więcej niż w 2011 r. Rośnie także popyt na szampany.

? Winiarze nie chcą naklejać banderol – branża walczy o to, aby z win sprzedawanych w Polsce zniknęły znaki akcyzy. Resort finansów jest przeciw.

? Polskie wina nadal niszowe – w Polsce jest już około 500 winnic. Jednak tylko niewielka część z nich wprowadza trunki na rynek.

? Wino dla turystów – szansą dla polskich winiarzy jest rozwój enoturystyki - mówi w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Ewa Wawro, sekretarz Stowarzyszenia Winiarzy Podkarpacia.

W 2012 r. Polacy wydadzą na wina ponad 3,6 mld zł – szacuje firma badawcza Euromonitor International. To o niemal 6 proc. więcej niż rok wcześniej.  Rozwój rynku napędzają głównie wina stołowe, czyli klasyczne gronowe. Instytut badawczy Nielsen policzył, że od października 2011 r. do września 2012 r.  kupiliśmy ich – i to tylko w sklepach spożywczych i sieciach handlowych – za niemal 1,3 mld zł. Rok wcześniej było to o 11,4 proc. mniej. Liderem rynku win stołowych jest marka Carlo Rossi, oferowana przez firmę CEDC, producenta wódki Żubrówka. Jej udziały w ujęciu wartościowym wynoszą 9 proc. O palmę pierwszeństwa walczy także grupa Ambra z marką El Sol, lider branży winiarskiej. Plan, aby w ciągu 1–1,5 roku zająć drugie miejsce na rynku, ma z kolei spółka Jantoń, do której należy Celebro.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca