Od listopada do grudnia ubiegłego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdził umowy, wnioski o ich zawarcie i regulaminy stosowane przez 16 firm dostarczających gaz ziemny. Wśród nich było siedem podmiotów z grupy Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa oraz Amber Gaz, Anco, Avrio Media, Duon Dystrybucja, Egesa Grupa Energetyczna, EWE Energia, G.EN. Gaz Energia, SIME Polska, Tarnogrodzki Zakład Komunalny.

59 procent końcowych odbiorców gazu ziemnego nie wie, że może zmienić dostawcę

U wszystkich firm UOKiK stwierdził uchybienia. Wykrył aż 178 nieprawidłowości, w tym 134 klauzule niedozwolone. Nieprawidłowości dotyczyły m.in. takich spraw jak: rozwiązanie umów, wstrzymanie dostaw gazu, termin składania reklamacji i odpowiedzi na nie, wyłączanie odpowiedzialności przedsiębiorcy czy nieprecyzyjne określenie możliwości nałożenia kar umownych.

Wobec każdej kontrolowanej spółki UOKiK wszczął postępowania w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Ponadto w najbliższym czasie do sądu trafią powództwa o uznanie niektórych klauzul za niedozwolone.

W marcu TNS Polska, na zlecenie UOKiK, zapytała indywidualnych odbiorców gazu o znajomość prawa i problemy w kontaktach z dostawcami. Z przeprowadzonych badań wynika m.in., że konsumenci nie mają wiedzy na temat możliwości zmiany sprzedawcy błękitnego paliwa. Niewiele osób, bo zaledwie co czwarty respondent, wiedziało, do kogo zwrócić się o pomoc w przypadku sporu z dostawcą. Ponadto badania wykazały, że z możliwości wystąpienia do Urzędu Regulacji Energetyki i rzeczników konsumentów w sprawach spornych, np. reklamacji rachunku za gaz, skorzystało kiedykolwiek zaledwie 3 proc. ankietowanych.