Apple kupi... iPhone’a w Brazylii

Amerykański producent komputerów i telefonów z jabłuszkiem, jest bliski wejścia na brazylijski rynek smartfonów

Publikacja: 12.03.2013 10:10

iPhone na terenie Brazylii jest marką należącą do firmy IGB Electronica zajmującej się sprzedażą telefonów komórkowych. Amerykański producent, firma Apple złożyła wniosek o możliwość korzystania z marki na terenie kraju Kawy.

13 lutego Narodowy Instytut Własności Przemysłowej (INPI) w Brazylii wydał decyzję, dotyczącą posługiwania się marką "Iphone". Na jej mocy Apple nie ma prawa do posługiwania się tą nazwą w kraju Ameryki Południowej.

Brazylijska firma, promujący swoją linie produktów Gradiente, wystąpiła o prawa do nazwy w 2000 roku. Otrzymała je w 2008 roku na dekadę. Południowoamerykański kraj ma od 2011 roku swojego iPhone'a. Jest to telefon Gradiente iPhone Neo One z systemem Android 2.3.4, wizualnie bardzo przypominający produkt z jabłuszkiem. Urządzenie posiada  ekran dotykowy o przekątnej 3,7 cala, dwa sloty kart SIM, kamerę internetową oraz aparat cyfrowy. Różne są natomiast ceny produktów Apple i Gradiente. Pierwszy kosztuje w najprostszej wersji około 700 dolarów, podczas gdy drugi niespełna 250 USD. Amerykański producent chce używać tej nazwy, tak jak  ma to miejsce we wszystkich innych krajach, w których linia smartfonów z Cupertino jest dystrybuowana.

Specjaliści twierdzą, że Instytut nie przychylając się do wniosku Apple, zmusił Amerykanów do negocjacji w sprawie wykupienia licencji od firmy Gradiente SA. Alternatywą pozostaje długi i kosztowny proces sądowy dotyczący znaków handlowych, patentów i licencji, którego rozstrzygnięcia prawnicy Apple nie są pewni, a ryzyko, że sprzedaż kolejnych produktów w kraju kawy będzie zablokowana jest zbyt duże.

-  Apple prawdopodobnie się na to zgodzi, bo nie ma zamiaru wycofywać się z brazylijskiego rynku - powiedział Associated Press Eduardo Tude, prezes brazylijskiej firmy konsultingowej Teleco.

Brazylijski rynek zdaniem analityków z firmy IDC jest jednym z najszybciej rozwijających się i wzrost zapotrzebowania na nowe technologie w ciągu najbliższych kilku lat będzie lawinowy. Nie dziwi więc informacja, że obie firmy negocjują już kwotę za którą IGB Electronica sprzeda prawa do marki amerykańskiemu koncernowi. Nie ma jednak pewności czy będzie to opcja na wyłączność czy też firmy przystaną na równoległe używanie nazwy „iPhone" na terenie Brazylii.

Źródła zbliżone do transakcji twierdzą, że koncerny są już bardzo bliskie porozumienia. Nie znana jest jednak cena, którą Apple musi zapłacić. Koncernowi z Cepertino zależy, aby kolejne produkty, między innymi oczekiwany latem iPhone 5S oraz tańszy smartfon dedykowany rynkom rozwijającym się, znalazł się na półkach studziewiędziesięciocztero  milionowego kraju.

Nie jest to pierwsza sytuacja, w której koncern z logiem „jabłka" odkupuje prawa do marki. W 2011 roku Apple zapłaciło za swój znak iPad 60 mln dol. tajwańskiemu Proview'owi.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca