Reklama

Porsche bierze polski rynek

Niemiecki producent ze Stuttgartu osiągnął najlepsze wyniki w historii firmy

Publikacja: 16.03.2013 13:46

Luksusowe marki samochodów nie muszą przejmować się kryzysem. Porsche AG poinformowało, że w 2012 roku pobiło zarówno rekordy sprzedaży i przychodów, jak i  samego zysku. Na całym świecie samochodów Porsche sprzedano 143.096 sztuk. To o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Obrót producenta zwiększył się o 27 proc. do 13,9 miliarda euro, a powiększony o 19 proc. wynik operacyjny sięgnął 2,44 mld euro. Co więcej, najwyższy poziom w historii osiągnęła liczba pracowników Porsche AG – pod koniec ubiegłego roku koncern zatrudniał 17,5 tys. osób.

– Rok 2012 był najbardziej pomyślnym w historii firmy – powiedział na piątkowej konferencji w Stuttgarcie prezes zarządu Porsche AG Matthias Muller. Jak podkreślił, rynkowy sukces marka zawdzięcza atrakcyjnej ofercie produktowej, która w ubiegłym roku została poszerzona o nowe modele.

Korzystne prognozy zakładane są także na obecny rok. Według dyrektora finansowego marki Lutza Meschke, wypływają one z optymalnej struktury kosztów i wysokiego poziomu rentowności firmy. Potwierdzeniem tego jest wysoka rentowność operacyjna ze sprzedaży: w 2012 roku osiągnęła 18 proc. – Dzięki rygorystycznemu zarządzaniu kosztami jesteśmy optymistyczni co do bieżącego roku finansowego i dążymy do uzyskania wyniku na bardzo wysokim poziomie w stosunku do roku ubiegłego – podkreślił wczoraj Meschke.

Najpopularniejszym modelem okazał się w ubiegłym roku Cayenne, następnie Panamera i 911.

Także w Polsce Porsche nie ma powodów do narzekań. Przy słabnącym rynku samochodów osobowych marka ze Stuttgartu zwiększyła w ubiegłym roku sprzedaż o 2,7 proc. A w okresie styczeń-luty obecnego roku sprzedaż poszybowała w górę w porównaniu z dwoma pierwszymi miesiącami sprzed roku aż o 60,1 proc.

Reklama
Reklama

Dobre wyniki na polskim rynku notują od stycznia zresztą inne luksusowe marki. Audi zwiększyło sprzedaż w ujęciu rok do roku o prawie 40 proc., BMW o 9 proc., Mercedes o prawie 9 proc. O przeszło jedną czwartą zwiększył sprzedaż Lexus, o 42 proc. Jaguar, o 9,6 proc. Land Rover. To znacznie powyżej średniej dla całego polskiego rynku, który w tym czasie wzrósł o 4,6 proc. - Na auta luksusowe zawsze znajdą się chętni. Choć wielkość sprzedaży, w porównaniu do całego rynku, nie jest tak znacząca - zaznacza prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar Wojciech Drzewiecki.

Mimo kryzysu rośnie także rynek aut terenowo-rekreacyjnych, czyli segmentu SUV. To auta droższe od tradycyjnych osobowych, bardziej kosztowne w utrzymaniu. W ubiegłym mroku model Volvo XC 60 był w ubiegłym roku najlepiej sprzedającym się autem premium na polskim rynku, stanowiąc prawie 40 proc. całej sprzedaży tej szwedzkiej marki.

Jednak najlepiej drogie samochody sprzedają się teraz na rynkach azjatyckich i amerykańskich. Jak perspektywicznie traktowane są pozaeuropejskie rynki świadczy przykład Audi: do 2017 roku ta należąca do Volkswagena marka chce zwiększyć roczną produkcję do 1,9 mln aut, zmniejszając jednocześnie udział w niej niemieckich fabryk w Ingolstadt i Neckarsulm z obecnych 75 do zaledwie 45 proc. Wzrośnie natomiast znaczenie zakładów w Chinach (Audi ma tam już dwie fabryki) oraz Meksyku (będzie tam produkowany model Q5), a także zbudowanych kosztem 900 mln euro zakładów w węgierskim Gyor.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama