Na cookies stracą wydawcy i reklamodawcy

Nowe przepisy dotyczące plików cookies mogą okazać się szkodliwe dla wszystkich, również dla samych internautów.

Aktualizacja: 02.04.2013 18:36 Publikacja: 02.04.2013 17:14

Od kilku dni w Internecie można natknąć się na informacje na temat nowych zasad stosowania plików cookies, pozostawianych przez serwisy i strony internetowe na komputerach internautów. Ciasteczka potrzebne są m.in. po to, by serwis mógł zidentyfikować często odwiedzającego go użytkownika, dostosować swoją zawartość do jego potrzeb czy pomóc tworzyć statystyki dotyczące ruchu w sieci. Cookies potrzebne są też reklamodawcom, którzy na tej podstawie są w stanie precyzyjnie adresować swoje reklamy.

Modyfikację przepisów dotyczących cookies trzeba było przeprowadzić, by dostosować polskie prawo do wymogów unijnych. Zmiana, która weszła w życie 22 marca, wymusiła na właścicielach stron WWW zamieszczenie informacji o tym, że ich serwisy zachowują na komputerach użytkowników własne ciasteczka. Każdy z wydawców był też zobowiązany poprosić o zgodę na wysłanie do użytkowników plików cookies, jak również musiał poinformować ich, w jaki sposób zablokować umieszczanie ich na dysku.

Wiele osób, które zobaczyły w sieci takie komunikaty, potraktowały je jako ostrzeżenie przed zagrożeniem. Wskutek tego nie zgodziły się na otrzymywanie ciasteczek, co, zdaniem specjalistów, źle wpłynie na działania reklamowe w Internecie. Stracą na tym sami użytkownicy, mimo że intencją twórców nowelizacji była pomoc internautom w świadomym podejmowaniu decyzji o przyjmowaniu bądź nie plików cookies na swoje komputery.

Czym zatem poskutkować może wyłączenie cookies? Ponieważ ciasteczka ograniczają liczbę wyświetleń danej reklamy, wiele z nich będzie pojawiało się internautom wielokrotnie. Ponadto kampanie promocyjne i sama zawartość stron WWW (a więc np. zestaw preferowanych tematów) nie będą dostosowane do zainteresowań i potrzeb odbiorców.

- Zmiany z pewnością nie są korzystne dla wydawców stron internetowych – powiedział „Magazynowi Media&Marketing Polska Online" Piotr Zabuła, dyrektor rozwoju biznesu w Cube Group SA. – Dochody ze sprzedaży powierzchni reklamowych spadną z uwagi na obniżoną konwersję oraz ograniczone możliwości właściwego kierowania reklam. Wyłączenie cookies eliminuje powiązanie konwersji z kampanią, co ma duże znaczenie dla jej skuteczności.

Zabuła dodaje, że szczególnie odnosi się to do działań rozliczanych w modelu efektywnościowym. - Reklama internetowa cieszy się tak dużą popularnością i zaufaniem ze względu na swoją mierzalność. Nowelizacja przepisów znacznie ją ograniczy – twierdzi specjalista.

Negatywne skutki wprowadzenia przepisów odczują również reklamodawcy, którzy nie będą w stanie precyzyjnie określić skuteczności realizowanych działań marketingowych w Internecie, a to przełoży się na wzrost kosztu pozyskania klienta.

Zdaniem Piotra Zabuły przed wprowadzeniem nowych przepisów zabrakło kampanii edukacyjnej, która pomogłaby zrozumieć internautom, czym są pliki cookies i jak działają.

Jak podaje „Magazyn Media&Marketing Polska Online", w dłuższej perspektywie, jeśli poziom odrzuceń plików cookies sięgnie 20-30 proc., firmy zaczną stosować inne sposoby na określenie anonimowych parametrów użytkownika i mierzenia konwersji z kampanii reklamowych w Internecie.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja