Boom tabletowy w Polsce – wyniki za pierwszy kwartał 2013

W pierwszym kwartale sprzedano u nas 375 tys. tabletów – poinformowała „Rz" firma IDC. To ponad cztery razy więcej niż rok temu.

Publikacja: 23.05.2013 16:10

Boom tabletowy w Polsce – wyniki za pierwszy kwartał 2013

Foto: Bloomberg

Aleksandra Stanisławska

Kiedy w 2011 roku USA i Europa Zachodnia zachwycały się tabletami, Polacy zachowywali rezerwę. Teraz jednak przyszła kolej i na nas. W ubiegłym roku w naszym kraju sprzedano 880 tys. tabletów, a w 2013 roku liczba ta może wzrosnąć do 1,8 mln sztuk – prognozuje firma analityczna IDC. Wielki apetyt na te urządzenia okazaliśmy w pierwszych trzech miesiącach tego roku.

– W pierwszym kwartale 2013 r. producenci sprzedali w Polsce około 375 tys. tabletów. Rok wcześniej było to jeszcze tylko 87 tys. sztuk – powiedział „Rz" Damian Godos, analityk IDC. Liczby te specjalista porównuje do laptopów, których w pierwszych trzech miesiącach tego roku sprzedano 480 tys. – Jeszcze chwila, a skala sprzedaży obu tych produktów się zrówna. To oczywisty dowód na to, że mamy w Polsce boom na tablety – twierdzi analityk.

1,8 mln tabletów zostanie sprzedanych w Polsce w całym 2013 r.  – prognozuje firma analityczna IDC

– Popularność tabletów rośnie głównie dzięki wygodzie w konsumpcji treści multimedialnych, serwisów społecznościowych i stron WWW – dodaje Adam Bąkowski, prezes  firmy NaviExpert. – Spadają też ceny tych urządzeń, a ich dostępność wzrasta dzięki sprzedaży tabletów w ofertach operatorów za symboliczną złotówkę.

Z danych IDC wynika, że bezwzględnym liderem w pierwszym kwartale był u nas Samsung, który od stycznia do marca sprzedał ponad 100 tys. tabletów. Na drugim miejscu uplasował się Apple, światowy lider tej branży.

Jednym z większych polskich producentów jest Manta, która podała „Rz", że w ciągu pierwszych trzech miesięcy tego roku rozprowadziła 100 tys. tabletów.

– W całym 2013 r. planujemy sprzedaż na poziomie około 300 tys. sztuk – mówi Bogdan Wiciński, prezes Manty. Mimo dobrych wyników jego zdaniem trudno jeszcze mówić o boomie na tablety w Polsce. – Będzie można to stwierdzić, kiedy w posiadaniu Polaków znajdzie się kilkanaście milionów tych urządzeń, jak w przypadku DVD czy telefonów komórkowych. Widać oczywiście progres w sprzedaży, ale to nie jest jeszcze taki szał, jaki miał miejsce przy tamtych produktach.

Skok popularności tabletów w Polsce nastąpił dokładnie wtedy, kiedy spadły ceny tych urządzeń. Miało to miejsce w połowie ubiegłego roku, kiedy urządzenia te zagościły na półkach tańszych sklepów, w tym supermarketów takich jak Biedronka czy Carrefour. Teraz króluje u nas sprzedaż tabletów z niższej półki cenowej, a najprostsze modele można kupić już za mniej niż 200 zł. Według IDC urządzenia kosztujące mniej niż 699 zł stanowiły ponad połowę sprzedaży wszystkich tych urządzeń w Polsce w pierwszym kwartale tego roku.

Okazuje się jednak, że nawet w niższej cenie można kupić coraz lepsze jakościowo urządzenia, przeważnie wyposażone w system Android.

– Firmy takie jak Modecom, Manta, GoClever czy Kiano przestały skupiać się na produkcji najtańszych tabletów i sondują wyższe progi cenowe oraz zaawansowane konfiguracje zarezerwowane dotychczas przez producentów globalnych, takich jak ASUS, Apple czy Samsung – podkreśla Patryk Wojtas, menedżer produktu w sklepie internetowym Agito.pl. Dodaje, że w pierwszych miesiącach tego roku w ofercie tych producentów zadebiutowały m.in. ekrany o wysokiej rozdzielczości zbliżone do tych typu Retina czy rozwiązania hybrydowe, czyli np. tablet z klawiaturą wzorowany na produktach z linii ASUS Transformer.

Jednak popularność tabletów to nie tylko efekt spadku cen, ale też zmiany podejścia Polaków do tych urządzeń.

– Często słyszało się, nawet od osób związanych z branżą: „Na co to komu potrzebne?" albo „Do czego ludzie tego używają?" – mówi Damian Godos i dodaje, że funkcjonalność tabletów bardzo szybko wzrosła, kiedy okazało się, że świetnie się one sprawdzają w obsłudze serwisów społecznościowych i konsumpcji rozrywki, a więc w graniu, odtwarzaniu filmów i muzyki. Użyteczność tabletów zwiększa się wraz z rosnącą liczbą wartościowych aplikacji. – Tablet jest produktem wybitnie konsumenckim – dodaje Godos. – Myślę jednak, że ma szansę się to zmienić, gdy najwięksi producenci światowi przedstawią szerszą ofertę tabletów opartych na systemie Windows, a ich cena zbliży się do cen markowych produktów opartych na Androidzie.

Globalny rynek

Przepychanki Apple'a z Samsungiem

Według analiz IDC rynek elektronicznych tabliczek w pierwszym kwartale 2013 roku zwiększył się aż o 143 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2012 roku. Oznacza to sprzedaż na poziomie niemal 50 mln sztuk w porównaniu do 20 mln przed rokiem.

Globalnym liderem tej branży jest Apple, który jednak stopniowo traci udziały w rynku na rzecz producentów korzystających z systemu operacyjnego Android, wśród których na czoło wysuwa się Samsung mający niemal 18 proc. udziału w rynku. Udziały Apple wyniosły niespełna 40 proc., o 4 proc. mniej niż w IV kw. 2012 roku. Dla porównania: w pierwszych trzech miesiącach 2012 roku producent z logo jabłka miał ponad 52 proc. udziału w rynku.

Wśród konkurentów najlepiej radzą sobie Samsung i ASUS, których sprzedaż wzrosła o ponad 250 proc. rok do roku.  Apple w tym samym czasie osiągnął wzrost na poziomie 65 proc.

Jeśli chodzi o dominujące systemy operacyjne, to prym wiedzie Android (56,5 proc.), a iOS firmy Apple dzierży mniej niż 40 proc. rynku.

Prognozy sprzedaży tabletów na świecie są bardzo optymistyczne. W 2013 roku po raz pierwszy sprzedaż elektronicznych tabliczek przewyższy sprzedaż pecetów – przewiduje IDC.

Rynek komputerów biurkowych skurczy się o 4,3 proc. i wyniesie 142,1 mln sztuk, gdy tymczasem klienci kupią aż 190 mln tabletów, co będzie oznaczało wzrost o 48 proc. względem poprzedniego roku. W 2014 roku tablety, wedle prognoz, prześcigną również komputery przenośne, co będzie następnym kamieniem milowym w ekspansji tych urządzeń na globalnym rynku.

Opinia dla „Rz"

Sławomir Stanik dyrektor polskiego oddziału firmy ASUS

Tabletowy boom na rynku globalnym jest faktem, a polski rynek potwierdza światowe trendy. Szacujemy, że w pierwszym kwartale 2013 roku urządzenia ASUS stanowiły około 7 proc. polskiego rynku. Z naszych danych wynika też, że coraz większą popularnością cieszą się siedmiocalowe urządzenia w cenie około 1000 zł, w tym globalny przebój, Nexus 7. Polacy coraz bardziej przekonują się do tabletów – doceniają ich mobilność oraz funkcjonalność, ale też kuszą ich coraz atrakcyjniejsze ceny. Urządzenia te służą już nie tylko rozrywce, ale też wykorzystywane są w pracy. Wszystko wskazuje na to, że sprzedaż tej kategorii urządzeń będzie nadal rosła w ogromnym tempie.

Aleksandra Stanisławska

Kiedy w 2011 roku USA i Europa Zachodnia zachwycały się tabletami, Polacy zachowywali rezerwę. Teraz jednak przyszła kolej i na nas. W ubiegłym roku w naszym kraju sprzedano 880 tys. tabletów, a w 2013 roku liczba ta może wzrosnąć do 1,8 mln sztuk – prognozuje firma analityczna IDC. Wielki apetyt na te urządzenia okazaliśmy w pierwszych trzech miesiącach tego roku.

Pozostało 94% artykułu
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku